Skip to main content
Bryo Gunnar Blommaert
  • 29/05/2017

Ondernemen met #bryo: Urban Escape

Op zijn 26ste gespte Gunnar Blommaert voor het eerst een rugzak om voor een trektocht door Mexico. Na omzwervingen in Europa, Centraal-Amerika en het Midden-Oosten ruilde hij de reismicrobe in voor zijn andere passies: avontuurlijke buitensport en de natuur in het algemeen. De instructeur en reisbegeleider werd zelf ondernemer. “Plots was het moment er om zelf in het water te springen en te beginnen peddelen. Met Urban Escape willen we tonen dat je niet ver weg hoeft te gaan om mooie dingen te ontdekken.”

Bryo Gunnar BlommaertUrban Escape is er voor bedrijven en particulieren die even willen ontsnappen uit het alledaagse en zich in de volle natuur willen onderdompelen. Vanuit zijn uitvalsbasis in Rijmenam, net over de provinciegrens en op een steenworp van de Dijle, werkte Gunnar Blommaert een hele waaier aan formules en arrangementen uit, van kano-, segway- en tragelierstochten tot stadspelen, sportdagen en bushcrafting. De overstap van volbloed avonturier naar organisator van het avontuur was nog niet eens zo vergezocht. Gunnar: “Ik hield van mijn werk als instructeur en reisbegeleider, maar ik wilde heel graag de dingen zelf in handen nemen en zelf organiseren. Ik wist al lang dat ik niet mijn hele leven voor iemand anders wou blijven werken. Pas na jaren in het buitenland leerde ik de outdoormogelijkheden in België kennen, nota bene via Nederlanders. De passie en de goesting waren er al, en ineens was ook het moment daar en ben ik gesprongen en beginnen peddelen.”

Naamsbekendheid

Zoals bij alle startende ondernemers, was het vallen en opstaan en vooral veel proberen. Gunnar: “Ik probeerde kanoverhuur eerst als franchisenemer, maar dat bleek vooral in de praktijk niet ideaal. Pas na de aanschaf van mijn eigen kano's schoot ik met Urban Escape echt uit de startblokken. Achteraf bekeken waarschijnlijk wel met teveel passie en te weinig doordachtheid. Ik herinner me zo nog de euforie over het lanceren van onze eerste website, maar ook de kortstondige verbazing dat de aanvragen vanaf dat moment niet onafgebroken binnenstroomden (lacht). Door onze naamsbekendheid op te krikken merk ik wel dat het aantal online aanvragen in de lift zit. De kracht van sociale media en platformwebsites is daarin niet te onderschatten.”

Eerste stuurman

Leren delegeren ziet Gunnar als één van de grootste uitdaging voor beginnende ondernemers. “Ik wou in het begin teveel zelf doen. Nog steeds trouwens, omdat daar mijn passie ligt. Ik zal altijd wel mee blijven begeleiden, ook om voeling te houden met ons publiek. De volgende stap voor Urban Escape is het aantrekken van een vaste ‘eerste stuurman’, om op terug te vallen voor de dagelijkse, praktische opvolging terwijl ik mij op het creatieve en het algemene beheer werp. Het potentieel is er in de markt, maar alle begin is moeilijk. Een zakenpartner moet dus iemand zijn die denkt op lange termijn en die vertrekt vanuit zijn of haar passie voor outdoor.”

“Ik kwam vorig jaar bij Bryo terecht omdat ik wou uitvissen welke zaken ik beter kon doen in mijn onderneming. Ik wou o.a. mijn financiële model verder optimaliseren. Ook de contacten binnen het Bryo-netwerk werken inspirerend. Je moet een klik maken, er voluit voor gaan en echt denken als ondernemer. Mijn streefdoel is nu echte vrijheid, zodat creativiteit de vrije loop krijgt. Ondernemerschap geeft je wel een zekere vrijheid, maar tot het echt begint te lopen blijf je een beetje een slaaf van je bedrijf. Ik kan het iedereen aanraden, maar je mag jezelf er niet in verliezen. Praten helpt, met zoveel mogelijk mensen. En als het niet lukt, is het geen schande. Van dat stigma moeten we afraken. In de Verenigde Staten staat het net goed op je cv als je al meerdere bedrijven had.”

Innovatie door samenwerking

“Het komt er vaak op neer om door te bijten. Een gigantisch netwerk opbouwen is ook essentieel. Het is niet altijd mogelijk om in specifiek materiaal te investeren, maar door krachten te bundelen met contacten kunnen we toch een brede waaier van formules aanbieden.”

Gunnar ziet Urban Escape niet helemaal als een uitdager in de outdoor markt. “De sector is op zich een kleine wereld, iedereen kent iedereen. Meteen hard concurreren met de gevestigde waarden zou een foute zet zijn. Ik zie dan ook eerder concullega’s en zet liever in op samenwerkingen om zo nieuwe activiteiten in de markt te zetten. De innovatie zit hem in de samenwerking, door o.a. de combinatie van formules op diverse locaties.”

 

Tekst: Kris Timmermans - Foto: Berten Fotografie

Contactpersoon

Kris Timmermans

Specialist Communicatie

Proximus
Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad