Skip to main content

Ondernemen met #bryo: Lynxcare

  • 22/02/2017

Nadat hij 7 jaar studeerde om arts te worden, besloot Dries Hens een bijkomende opleiding te volgen over gezondheidseconomie. "De gezondheidszorg heeft me altijd enorm geïnteresseerd, maar eerder het volledige plaatje en niet enkel de situatie binnen één ziekenhuis." Het resultaat is dat hij twee jaar later geen patiënten aan het opereren is, maar dagelijks bezig is met de verder uitbouw van zijn eigen medische software-bedrijf Lynxcare.

Dries Hens (Lynxcare)Lynxcare is een software-toepassing die via artificiële intelligentie medische gegevens uit verschillende bronnen samenbrengt, verwerkt en analyseert. De applicatie maakt het parcours van patiënten én het werk van hun zorgverleners efficiënter en meer patiëntgericht. “Wist je dat 30% van de loonkost van een ziekenhuis naar administratie gaat”, vertelt Dries. “Tegenwoordig verzamelt elke dienst immers zoveel mogelijk gegevens over de patiënten. Het verzamelen en verwerken van deze gegevens vraagt niet alleen veel tijd, het resultaat is vaak ook onoverzichtelijk. Want wie heeft er tijd om een ellenlang en ongestructureerd patiëntendossier door te nemen, tussen al het andere werk door?”

En daar speelt Lynxcare op in. “Wat wij doen is al die informatie uit verschillende bronnen verwerken tot een overzichtelijke historiek van de patiënt en zijn evolutie in het behandeltraject. We verzamelen hierbij alle info van de artsen, het verplegend personeel en de patiënt zelf, zodat we op basis van de verzamelde gegevens procedures en zorgtrajecten kunnen optimaliseren, de patiënt optimaal kunnen informeren en onderzoek kunnen doen om een continue verbetering van de kwaliteit te verkrijgen.”

En ook voor de patiënt is dit een handig platform. “De patiënt krijgt een smartcard mee naar huis. Als hij die inplugt in zijn pc, komt hij op een pagina terecht waar hij alle informatie kan terugvinden met betrekking tot de operatie, de behandeling, de medicatie en het zorgtraject. Om de zoveel tijd moet hij een vragenlijst invullen over zijn medische situatie, waardoor het medisch personeel een zeer duidelijk beeld krijgt van de evolutie van de patiënt en de kwaliteit van de behandeling.”

 

Financiële druk

Doordat Dries zelf ervaring heeft als arts, weet hij goed hoe het er aan toe gaat binnen de ziekenhuismuren. Ook zijn vennoot Georges De Feu heeft een medische achtergrond als apotheker. “Dankzij onze medische kennis hebben we niet alleen met juiste mindset een ‘simpele’ oplossing kunnen ontwikkelen voor een complex probleem, maar genieten we ook veel geloofwaardigheid in de sector.” Hierdoor hebben ze op korte termijn enorm kunnen opschalen in Belgische ziekenhuizen. Stilaan veroveren ze ook de buitenlandse markt, met prospecten in Frankrijk, Nederland en de USA.

“We zijn best trots dat we als startup in de sector van digitale health op zo’n korte tijd zoveel ziekenhuizen kunnen bereiken. We merken dat ons product goed zit omdat elk ziekenhuis direct de voordelen ervan inziet. De moeilijkheid ligt echter bij de financiële druk die op de ziekenhuizen ligt. Deze zorgt voor een langere verkoopcyclus met verschillende stakeholders die hun goedkeuring moeten geven. Dat is de uitdaging van ondernemen in de zorgsector”, lacht Dries. “maar maakt de business case des te interessanter.”

 

Gouden standaard

Momenteel zijn er een 800-tal patiënten die gebruik maken van de toepassing van Lynxcare. “De focus ligt momenteel op patiënten uit de afdelingen orthopedie en cardiologie. We zijn stilaan ook aan het uitbreiden naar oncologie en de bedoeling is om in de toekomst ook te gaan samenwerken met bijvoorbeeld huisartsenverenigingen”, legt Dries uit.

Zelf zal hij tevreden zijn als Lynxcare wereldwijd de gouden standaard is geworden in opvolging van kwaliteit en optimalisatie in de gezondheidszorg. “Het opvolgen en meten van de patiënten wordt steeds belangrijker aangezien er een duidelijke tendens is naar value based healthcare. We moeten dus evolueren naar een systeem van optimale zorg aan een redelijke prijs waar iedere stakeholder, van patiënt tot arts tot ziekenhuis, een voordeel uit haalt. En daar moeten we dit soort innovatieve technologieën voor gebruiken.”

 

Foto: Studio Dann
Proximus
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad