Ondernemen met #bryo: IVEX

18/01/2018

Samen met zijn CEO Jeremy licht Quentin, bedenker en COO, ons in over de wereld van zelfrijdende auto’s. Alsof het lot ze samenbracht, ontmoetten Quentin en Jeremy elkaar in een skilift waar ze aan de praat raakten over Quentin’s idee. Niet veel later stapte Jeremy mee in zijn verhaal. “Ik heb een 10-jarige corporate achtergrond achter me, dus de gouden kooi verlaten was zeker geen evidente stap voor mij, maar de incentive om voor Quentin’s idee te gaan was voor mij groter dan wat ik achter me zou laten.”

ivexHet kriebelde vrijwel meteen bij Quentin om de stap naar het ondernemerschap te zetten nadat hij afstudeerde als burgerlijk ingenieur. “Eerst kwam ik op het idee om mensen met zelfrijdende drones te vervoeren. Dat idee hebben we nadien veranderd naar zelfrijdende auto’s. We hebben ons ook gespecialiseerd in een klein stukje van de puzzel errond, zoals de algoritmes die beslissingen nemen tijdens het rijden en die bepalen of een auto bijvoorbeeld eerder een boom of een groep mensen aanrijdt.”

Dit deed hij met zijn vierkoppig team, bestaande uit handelsingenieur Jeremy (Procter & Gamble), professor in de computerwetenschappen Tom Holvoets (KU Leuven) en Mario Torres gespecialiseerd in artificiele intelligentie als PhD onderzoeker (KU Leuven). Hun complementariteit, zowel qua skills als leeftijd, is een van hun sterktes. Samen ontwikkelden ze een software, gebaseerd op verschillende algoritmes om de beslissingen die een zelfrijdende auto maakt in een zo veilig mogelijk kader te laten doorgaan. “We focussen ons op een klein stukje van de puzzel, maar zorgen dat we daarin de beste zijn.”

Zelfrijdend in 2030

De software is al getest op drones en online autosimulaties met fictieve input. De volgende stap is om met reeële input te werken en een partner te vinden om hun verhaal te kunnen uitspelen naar volgende partners. “De versnelling binnen de sector gaat natuurlijk exponentieel snel waardoor voorspellingen naar de toekomst toe zeer voorbarig zijn, maar in een ideale wereld zitten we binnen 10 jaar aan een voorziening voor de grote autofabrikanten met ons algoritme. Allerhande prognoses stellen dat tegen 2030 de helft van de auto’s dan ook zelfrijdend zouden zijn.”

Aan andere starters geeft hij de raad ‘het gewoon te doen!’. “De stap is moeilijk en groot, maar als je een plan, richting en visie hebt moet je er gewoon voor gaan en zien wat het geeft.” Bryo kan daar een belangrijke rol in spelen, zoals voor Quentin het geval was. “Door deel te nemen aan Bryo ontmoette ik mensen die over een verschillende vakkennis beschikten, maar wel dezelfde ondernemersmentaliteit hadden. Het netwerkaspect betekende voor mij een meerwaarde.”

Als ondernemer wilt hij vooral “een steentje bijdragen om het verkeer veiliger en vlotter te maken. Zelfrijdende auto’s zullen daar een grote rol in spelen, omdat computers nu eenmaal minder fouten maken dan de mens”.

Tekst: Nora Ed-Daoui en Eliane Mullens - Foto: Dirk Leemans
Dit artikel verscheen in Ondernemers Vlaams-Brabant.

 

Meer info over Bryo?
julie.haubourdin@voka.be
tim.jaenen@voka.be

bryo