Skip to main content

Ondernemen met #bryo: De Beer Wonen

  • 14/02/2018

Stijn De BeerOp een koude januaridag werden we door Bryo-deelnemer Stijn De Beer warm ontvangen in zijn huis in Boutersem. Zijn woning is omgeven door twee van zijn eigen bouwprojecten. “De mensen die een huis kochten bij mijn eerste woonproject zijn intussen mijn buren en ik denk dat ik mag spreken over tevreden buren. Die trend zet ik verder, want bij elk project bouw ik alsof het voor mezelf is. Ik streef maximale tevredenheid na.”

“Ik heb altijd al een passie gehad voor alles wat met architectuur, bouwen, wonen en inrichting te maken heeft. Toen ik in Shanghai woonde, werd die passie aangevuld met een grote interesse voor stedenbouw. In 2000 lag daar al een plan over hoe de stad er in 2025 moet uitzien. Fantastisch toch? Ik besloot mijn interesses te combineren met het ondernemerschap dat altijd al in mij gezeten heeft en zo is De Beer Wonen ontstaan.”

“In 2015 heb ik een eerste grond gekocht, hier in Boutersem. Toen ik in januari 2017 officieel startte als zelfstandige, werd het project op deze grond net opgeleverd en zaten er al twee nieuwe projecten in de pipeline, die momenteel in volle ontwikkeling zijn. Dat perspectief hielp wel om de sprong naar een eigen zaak te maken. Want uiteindelijk geef je je comfortabele ‘gouden kooi’ op voor een risicovolle situatie, zeker in een sector waar er veel tijd zit tussen de start van een project en de oplevering.”

Stijn heeft een vernieuwende visie binnen de immosector. “Ik ga op zoek naar locaties in stads- of dorpscentra die veel ontwikkelaars links laten liggen. De uitdaging zit er voor mij in om de opportuniteiten op die locaties te zoeken en te creëren. Vaak betekent dit dat er nieuwe woonvormen ontstaan. Zo zijn er in het project in Boutersem zes woningen met een privé-terras, maar de tuin is wel gemeenschappelijk.”

"Ondanks mijn ervaring als directeur in grote, internationale bedrijven, werd ik als beginnend ondernemer toch met uitdagingen geconfronteerd waar ik nog niet veel over wist."

Of mensen hier al voor open staan? “Ja… máár”, glimlacht hij. “Het zijn voornamelijk jongere mensen die hiervoor open staan. Enerzijds hechten zij minder belang aan een tuin dan vorige generaties, anderzijds zijn zij zich meer bewust van het tijdsverlies dat ze ondervinden door in de file te staan. Ze beseffen dat ze op bepaalde vlakken keuzes moeten maken. Op deze manier hebben ze een grote – zij het gedeelde – tuin voor een beperkter budget en toch in het centrum. Niet iedereen ziet deze voordelen echter al in.”

“Ondanks mijn ervaring als directeur in grote, internationale bedrijven, werd ik als beginnend ondernemer toch met uitdagingen geconfronteerd waar ik nog niet veel over wist. Bryo helpt me hierbij op een zeer goede manier. Het aanbod is heel gevarieerd, waardoor je de activiteiten kan volgen die voor jou interessant zijn, zonder dat het verplicht is. Bij elke vraag die je hebt, kan je ook een beroep doen op de Bryo-coördinatoren die dan in het Voka-netwerk op zoek gaan naar de juiste persoon om je te helpen.”

Of hij nog een tip heeft voor andere startende ondernemers? “Het is misschien een cliché, maar mijn visie is ‘gewoon doen.’ Je moet echt niet eerst het ‘gat in de markt’ vinden voor je je idee lanceert. Op een bepaald moment moet je je bedrijf lanceren en al doende schaaf je wel bij waar nodig. Het ideale moment bestaat immers niet.”

“En vooral: trek je niet te veel aan van wat anderen zeggen. De beste stuurlui staan aan wal, dus onthoud dat en vertrouw vooral op je eigen kennis. Wat niet wil zeggen dat je roekeloos te werk moet gaan, zorg er gewoon voor dat je je omringt met mensen die je op de juiste manier challengen en die je verder kunnen helpen in je verhaal. Mensen zoals bij Bryo (glimlacht).”

Tekst: Nele Hiele - Foto: Dirk Leemans
Dit artikel verscheen eerder in Ondernemers Vlaams-Brabant, editie februari.

 

 

 

Contactpersonen

Shana Egaña Viteri

Relatiebeheerder - Coördinator Bryo

Proximus
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad