Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Onder invloed van influencers

  • 25/05/2023

Hoe pak je influencer marketing aan?

In de zoektocht naar de heilige marketinggraal bots je steeds vaker op het fenomeen ‘influencer marketing’. Maar wat is dat precies? En hoe pak je dat goed aan? We legden ons oor te luisteren bij Andreas Nys van het Leuvense reclamebureau Wingman Agency. Laat je beïnvloeden door deze niet-meer-zo-nieuwe marketingtool.

Een “wingman” is volgens ChatGPT iemand die je ondersteunt en helpt om meer zelfvertrouwen te krijgen en gemakkelijker met anderen te communiceren. Een kind moet een naam hebben, maar er een vinden voor een social media agency die beter de lading dekt dan deze, lijkt haast onmogelijk. Zeven jaar geleden hield Andreas Nys, samen met twee medeoprichters Wingman Agency boven de doopvont. “Dat deden we omdat we merkten dat heel wat kleinere en middelgrote bedrijven en organisaties nood hadden aan begeleiding bij het onderhouden van hun sociale media.”

“Het bleek een schot in de roos want op het einde van 2016 hadden we al een twintigtal recurrente klanten, vooral in en rond Vlaams-Brabant.” Sindsdien kent het Leuvense bureau een gestage groei: “Elk jaar kwam er één medewerker bij. Tot we na de coronacrisis, in 2021, een boost kregen. Vandaag hebben we 15 medewerkers in dienst en plannen we de opening van een nieuwe vestiging in Antwerpen.”

Andreas Nys

Beïnvloeding als stokpaardje

Eén van de stokpaardjes van Wingman Agency is influencer-marketing. Daarbij ga je via persoonlijkheden met een groot online publiek je product of dienst in de markt zetten. Je gebruikt de invloed die een influencer uitoefent op zijn volgers om iets aan te prijzen. “Er zijn verschillende manieren waarop dat kan”, legt Andreas uit. “Je kunt gaan van een unboxing op TikTok of Instagram tot een uitgebreide review op een blog. Of subtieler, door een influencer jouw product te laten gebruiken of dragen in een foto of filmpje zonder dat het expliciet vermeld wordt.”

Het concept is intussen best bekend, en op sociale media ben je zelfs verplicht duidelijk aan te geven dat je iets aanprijst. “Toch werkt het. Volgers en fans hebben vaak een heel intieme band met de persoonlijkheden die ze volgen. Ze hebben haast een voorbeeldfunctie. Als zij hun ‘eerlijke’ feedback over een bepaald product of een bepaalde dienst delen, ervaren volgers dat als echt, waardoor de reputatie en geloofwaardigheid van het merk versterkt.”

Influencer checklist

De grootste uitdaging als je aan influencer marketing doen is om de juiste influencers te vinden en hen te overtuigen om jouw merk op te nemen in hun posts. Deze checklist helpt je alvast op weg:

  • Aantal volgers
    Het aantal volgers is de meest voor de hand liggende indicator voor de populariteit van een influencer en hoeveel sympathie hij of zij geniet. Maar ga niet zomaar voor de meest populaire influencer, wel voor diegene waarvan het publiek overeenkomt met jouw doelgroep.
  • Authenticiteit van de influencer
    Zoek naar influencers die authentiek zijn en geloofwaardigheid hebben bij hun volgers. Authenticiteit is cruciaal voor een succesvolle campagne. De influencer moet dus zelf ook deel uitmaken van je doelgroep.
  • Betrokkenheid van het publiek
    Ga na hoe betrokken de volgers van je influencer zijn. Hoeveel likes, reacties en shares krijgen hun posts? Zit je met een publiek dat minder engagement toont, dan is influencer marketing wellicht niet de beste keuze voor je campagne. 
  • Relevantie
    Zoek naar influencers die relevant zijn voor jouw merk en product. Bijvoorbeeld, als je sportkleding verkoopt, zoek dan naar influencers die een actieve levensstijl hebben en vaak sporten.

Jongeren én B2B

“Het werkt overigens het best bij jongeren”, vult Andreas aan. “Dat is voor adverteerders interessant want dat is juist de doelgroep die minder goed via traditionele media zoals tv of print te bereiken valt. Bovendien weet je bij influencers wie hun doelgroep is en wat die doelgroep interesseert. Daardoor kun je gericht op zoek gaan naar een influencer die gerelateerd is aan het product dat je wil promoten.”

Minder voor de hand lijkt het gebruik van influencers voor bedrijven die B2B werken. “Nochtans is het erg interessant en doen steeds meer B2B bedrijven dit. Influencers zijn namelijk vaak experts binnen een vakgebied en hebben echt een voorbeeldfunctie voor de doelgroep. Binnen een heel specifieke niche, kunnen zij dus een sterke invloed uitoefenen”, besluit Andreas.

No go’s bij influencer marketing

  • Ga niet in zee met celebrities. Als zij plots een slechte reputatie krijgen, zal dat ook op je merk afstralen. Beter geloof je in nano- en micro-influencers: zij hebben een sterker lokaal netwerk, komen echter over en genereren meer engagement.
  • Spot niet met concurrerende merken. Ook dit straalt negatief af op je eigen merk.
  • Hoed je voor politieke verbanden. Eens je als influencer gelinkt wordt aan een partij of beweging, krijg je een definitief label en sluit je per definitie delen van je doelgroep uit. Tenzij je doelgroep zich enkel binnen één politieke strekking bevindt natuurlijk…
  • Waak erover dat de feed van de influencer waarmee jij wil werken niet vol staat met concurrerende merken. Het komt niet geloofwaardig over naar de volgers toe en je gaat een strijd aan die op geen enkele manier te winnen valt. 

Wie is… Andreas Nys?

  • Founder en zaakvoerder van Wingman Agency
  • Opleiding: Communicatiewetenschappen en Digitale Marketing
  • Traject: Social Lab, BBDO, Isobar
     

Wat is… Wingman Agency?

  • Opgericht in 2016
  • Hoofdkantoor in Leuven, binnenkort vestiging in Antwerpen
  • 15 medewerkers
  • 100-tal klanten over heel België waaronder Ritchie, Swapfiets, Pisang Ambon, Barouche, Eat Casper,…
     

Contactpersoon

Katrien Van Damme

Adviseur Plato - Groei, Opvolging & Overname

Proximus

Artikel uit publicatie