Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • "Niet elke pendelaar moet bus of tram nemen"
  • 15/05/2019

"Niet elke pendelaar moet bus of tram nemen"

De Lijn staat synoniem voor bussen en trams. Maar als het van topman Roger Kesteloot afhangt, komt daar een reeks trefwoorden bij zoals deelauto's, deelfietsen en binnenkort allicht ook elektrische tweewielers. "De Lijn wil méér mobiliteitsoplossingen aanbieden dan bus en tram. We moeten af van het idee dat we een volledig traject uitsluitend georganiseerd moeten krijgen met het klassieke openbaar vervoer."

De Lijn mikt hoog: op termijn moeten er de helft meer reizigers op de bus of tram, staat in jullie memorandum. Is dat haalbaar?

"We halen die doelstelling, die gericht is op 2030, uit het Ontwerp Mobiliteitsplan Vlaanderen (het plan van de Vlaamse overheid om duurzame mobiliteit te realiseren, red). Er zijn ook nog de ambities uit het Klimaatplan en de bestuursakkoorden van grotere steden. Willen we die waarmaken, dan moeten we die richting uit."

De helft meer, dat is een pak Vlamingen dat u moet overtuigen.

"We mikken op een toenemend gebruik door de bestaande reizigers, maar ook op nieuwe reizigers, zeker in het woon-werkverkeer. Dat laatste is altijd lastig geweest. Hopelijk kunnen we een stap vooruit zetten nu het mobiliteitsbudget is goedgekeurd."

Roger Kesteloot

Jullie marktaandeel in het woon-werkverkeer is heel beperkt: amper 3,7%.

"De salariswagens maken het ons niet eenvoudig, net als de ruimtelijke ordening waardoor heel wat bedrijventerreinen afgelegen liggen. Maar pendelaars moeten van mij niet allemaal het klassieke openbaar vervoer - bus of tram - nemen om tot duurzamere mobiliteit te komen. We moeten af van het idee dat we daarmee alles moeten organiseren en kijken naar creatieve combinaties met collectieve systemen. In de buurt van Antwerpen-Luchtbal is er bijvoorbeeld een mooi knooppunt in de maak: treinen maken gebruik van het station Luchtbal, wij hebben er een eindpunt van een snelle tramverbinding naar de binnenstad. Maar er komt ook een grote 'park & ride', vanwaar je met deelsystemen waaronder elektrische fietsen een deel van de haven kunt bedienen."

Iedereen denkt bij De Lijn aan bussen en trams, maar ook deelauto's en -fietsen vallen onder jullie.

"Wij zijn hoofdaandeelhouder van Cambio en sinds kort ook van Blue-bike. Wij willen dat sterk uitbreiden naar het soort knooppunten waarover ik het al had om zo bestemmingen te kunnen bedienen die wij vanuit het klassieke openbaar vervoer niet aan een redelijke prijs kunnen doen. Wij vergroten ons gamma binnenkort allicht met elektrische fietsen. Het is onze ambitie om eerder een aanbieder van mobiliteitsoplossingen te zijn dan een klassieke bus- en tramoperator."

Lees het volledige artikel in de Voka Topics van mei.

Contactpersoon

VZW - vGD
ING
SD Worx