Skip to main content
  • Nieuws
  • Nestlé wil groot zijn in maatschappelijke impact

Nestlé wil groot zijn in maatschappelijke impact

  • 12/03/2021

Michel Mersch leidde als CEO van Nestlé Belgilux zijn bedrijf door het oog van de coronastorm. Daar op terugblikken heeft weinig zin, meent hij. Het draait om wat de toekomst brengt en daarin tekenen zich drie duidelijke werven af: gezondheid, duurzaamheid en jongeren. “Een bedrijf met omvang als Nestlé heeft de plicht om meer te zijn dan producent van voedingswaren. We willen groot zijn in maatschappelijke impact en verantwoordelijkheid.”

Tekst: Mathieu Wouters en Jan Van Doren

De kans dat je vandaag een product van Nestlé nuttigt, is behoorlijk groot. Het Zwitserse concern biedt immers meer dan 2.000 merken ter wereld en 60 in België in productcategorieën als warme dranken, water, babyvoeding, dierenvoeding en graanproducten. Als onderdeel van de internationale groep, focust Nestlé Belgilux zich vanuit haar zetel in Anderlecht op de lokale markt. Die is door corona ietwat veranderd, zegt CEO Michel Mersch: “We hebben gemerkt dat voeding opnieuw een prominente plaats in het dagelijkse leven kreeg. Mensen namen terug tijd om te ontbijten en ook koffie kreeg – uiteraard door het vele thuiswerken – meer aandacht. De ambitie is dan ook om die troeven van voeding nog meer uit te spelen: verbondenheid tussen mensen, beleving en plezier maar ook gezondheid.”

Wat die gezondheid betreft, staat Nestlé op de barricaden voor de Nutri-score. Dat is een label dat de voedingswaarde van een product aangeeft. Voor Mersch een belangrijk instrument: “Het laat consumenten toe geïnformeerd inkopen te laten doen. Dat het nog niet verplicht is en de toepassing niet uniform in alle landen, is bijzonder jammer omdat het voedings- en drankbedrijven stimuleert om gezondere producten te ontwikkelen. Ons heeft het geholpen om onze producten te verbeteren en het is onze ambitie om een van de gezondste opties te bieden in elke productcategorie waar we aanwezig zijn.”

Michel Mersch

Sustainable by design

Een tweede verandering – al is versnelde evolutie misschien een betere term – is het belang van duurzaamheid. “Nestlé was al bezig met een duurzaamheidstransformatie, maar we merken dat we ze moeten versnellen”, stelt Mersch vast. “De consument vraagt dat, en terecht, maar eigenlijk is het de taak van ondernemingen om hierin de leiding te nemen. Dat is precies wat we met onze Net Zero Roadmap willen doen. Het doel is tegen 2030 onze uitstoot van broeikasgassen gehalveerd te hebben en tegen 2050 een net-zero uitstoot te bereiken.”

“We hebben het voordeel dat we dankzij onze mondiale schaal meteen een grote impact kunnen genereren. Dat gaat over de manier van produceren, aangezien 70% van onze uitstoot uit grondstoffen komt, maar ook over verpakkingen en distributie. Op lokaal niveau zijn we in onze hoofdzetel in Anderlecht omgeschakeld naar 100% groene elektriciteit en hebben we het energieverbruik drastisch verminderd. Initiatieven zoals onze zero waste kantine, opgedreven telewerkmogelijkheden – in coronavrije tijden, welteverstaan – en het feit dat we 100% vrij zijn van wegwerpplastic in alle Belgische vestigingen, maken ons doel tastbaar voor onze medewerkers. Zo willen we een cultuur installeren waarin iedereen mee bouwt aan duurzaamheid.”

Ook de mobiliteit van personeel is een essentiële pijler van het streven naar klimaatneutraliteit. Al blijkt dat geen evidentie. Voor buitenlandse reizen geldt sinds dit jaar, eens het terug mag, een strikt treinreisbeleid. Dichter bij huis gebruikt zowat 30% van de werknemers het openbaar vervoer en 7% de fiets. Dat betekent dat bijna twee op drie met de wagen komt. “Tegen 2025 willen we enkel nog bedrijfswagens die elektrisch zijn of op groene waterstof rijden”, zegt Mersch. Al nuanceert hij ook meteen, want: “Je moet ook kijken naar de manier waarop die elektriciteit wordt opgewekt. Op kantoor weten we dat, maar vanwaar komt de energie bij de mensen thuis? Het totale plaatje telt. Daarom werken we meer op de mindset van de mensen: in alles wat we doen, moeten we de impact op de omgeving incalculeren. Zo willen we sustainable by design zijn.”

“In alles wat we als bedrijf ondernemen, moeten we de impact op de omgeving incalculeren. Zo willen we sustainable by design zijn.”

Michel Mersch, CEO Nestlé Belgilux

Wie is Michel Mersch?

Brusselaar Michel Mersch (53) startte in 1998 bij Nestlé als Key Account Manager. Vervolgens groeide hij gestaag in de gelederen en ging hij de divisie ‘Ontbijtgranen’ in België en Luxemburg te leiden, enkele jaren later stond hij aan het hoofd van de afdeling verse culinaire producten waaronder het merk Herta, en vervolgens werd hij gepromoveerd tot Algemeen Directeur Nestlé Professional van Nestlé Frankrijk. Sinds 2018 is hij CEO van Nestlé België en Luxemburg.

Jeugd kansen bieden

De COVID-19 pandemie heeft naast een enorme impact op de samenleving ook gevolgen voor jongeren. In heel Europa neemt de jeugdwerkloosheid weer toe: meer dan 3 miljoen jongeren zijn er al door getroffen. Met de Alliance for YOUth wil Nestlé samen met de andere bedrijven die lid zijn, job- en stagemogelijkheden creëren voor studenten of jonge professionals onder de 30 jaar. Voor Mersch is die Alliance, die in 2014 werd opgericht, belangrijk: “De jeugd kansen bieden, is cruciaal voor een gezonde samenleving. Als bedrijf van 800 werknemers kunnen we die jeugdwerkloosheid niet eigenhandig oplossen en dus werken we samen met gelijkgestemde ondernemingen. Naast ons engagement om binnen vijf jaar 625 nieuwe jobmogelijkheden te creëren, bereiden we jongeren, vooral uit kansarme milieus, voor op het zoeken naar werk, onder andere door middel van workshops en mentorschap."

Nestlé neemt met haar aandacht voor gezondheid, duurzaamheid en jongeren een duidelijke maatschappelijke rol op waar Michel Mersch helemaal achter staat. “Een veel gestelde vraag is hoe groot ons bedrijf is en dan wordt er altijd naar het omzetcijfer verwezen. Maar groot zijn zit voor mij ook in de impact die je creëert op een samenleving en de verantwoordelijkheid die je neemt. Wat wij doen is niet de heilige graal. Deze initiatieven zijn een reflectie van hoe wij denken een oplossing te kunnen bieden op de problemen van vandaag.”

Gefragmenteerde stad en land

Hoe kijkt Michel Mersch als geboren Brusseleir naar zijn stad en, bij uitbreiding, land? “Brussel is een uniek geval waar ik op bijzondere maar positieve manier naar kijk. We hebben immers zoveel voordelen en sterktes: onze centrale ligging in Europa, de aanwezigheid van Europese instellingen, onze diversiteit en multiculturaliteit,… Wat me stoort is dat we die troeven verspelen door een gefragmenteerde politiek. De stad wordt beheerd door twee gemeenschappen, een gewest en 19 gemeenten en daardoor ontbreekt het aan een coherente visie. De machtsstrijd die soms heerst, zorgt voor immobiliteit, terwijl deze stad er naar snakt om vooruit te gaan.”

“Hetzelfde geldt eigenlijk voor België: onze overheden nemen geen coherente beslissingen. Heeft het nut om een bepaalde kilometerheffing in Brussel in te stellen, maar niet daarbuiten? Bovendien hanteren we in ons land nog te vaak de stok in plaats van de wortel. Met alleen maar bestraffing creëer je geen verandering, dat kan enkel door stimulansen te bieden.”

Over Nestlé

De Zwitserse groep werd in 1866 opgericht door Henri Nestlé en is vandaag de dag de grootste voedings- en drankengroep ter wereld. Nestlé is actief in 187 landen, op 5 continenten, en telt zo’n 291.000 werknemers. De voedingsfabrikant opende zijn eerste Belgische vestiging in 1925 in Sint-Jans-Molenbeek. 25 jaar later verhuisde het naar zijn huidige locatie in Anderlecht en biedt het meer dan 60 merken van levensmiddelen en dranken aan. De Belgisch-Luxemburgse tak van Nestlé stelt meer dan 800 mensen tewerk, waarvan de meeste in de vestiging in Anderlecht in Brussel. De anderen werken in Etalle, in de provincie Luxemburg, in de bottelarij van de Valvert- en Pure Life-waters, of in de befaamde Nespresso-boetieks. In 2019 draaide Nestlé Belgilux een omzet van bijna 500 miljoen euro.

Contactpersoon

Artikel uit publicatie

BMW Brussels
ING
Logo Mensura
SD  Worx
Logo KPMG