Skip to main content
  • Nieuws
  • Negende editie Family Business Happening met focus op ambitie

Negende editie Family Business Happening met focus op ambitie

  • 13/12/2021

Begin deze maand verzamelden meer dan 100 familiebedrijven uit Oost-Vlaanderen voor de negende editie van de Family Business Happening, on- en offline. Het gratis inspiratie-event stond deze keer in het teken van familiebedrijven met ambitie.

Het is niet evident om in deze tijden mensen samen te brengen, maar zelfs het meest recente corona-nieuws deed ons niet terugdeinzen. Voor het negende jaar op rij mogen we spreken van een geslaagde editie van de Family Business Happening, fysiek én digitaal. 

Op dinsdag 7 december zaten meer dan 100 familiale ondernemers uit Oost- en West-Vlaanderen klaar achter hun computerscherm of op de stoel bij gastheer Van Cronenburg om zich te laten inspireren over ‘groeistrategie bij familiebedrijven’. Ze luisterden geboeid naar de keynote van Bart Claes, CEO van JBC, die zijn learnings deelde over groeien als familiebedrijf in disruptieve tijden.

Moderator Elisabeth Minnaert ging daarna in gesprek met familiale ondernemers Régine Yvergneaux en Héloïse Viérin van gastfamilie Van Cronenburg, Elias Couvreur en Lieve Dewitte van Weba en Thomas Vanderbeke van Bekina. Zij gaven een inkijk bij hoe ze omgaan met de uitdagingen van een snel groeiend bedrijf en de nieuwe dynamiek die de opvolgersgeneratie meebrengt, en deelden hun toekomstplannen.

Zowel on-site als digitaal werd er succesvol genetwerkt, met break-out rooms en rondetafelgesprekken waarin de deelnemers elkaar leerden kennen, en met een interactieve oefening de uitdagingen rond groeien van een familiebedrijf blootlegden. 

"A vision without a strategy remains an illusion”

Bruno Peelaers en Karel Vercruysse (beiden Deloitte) geven alvast hun tips mee over een goede bedrijfsstrategie en waarom het nodig is.

"Een strategie is opgebouwd op basis van vijf vragen, die met elkaar in verband staan:

  1. Wat zijn mijn ambities en doelstellingen? (Missie/visie, financiële objecten, niet-financiële objectieven)
  2. Op welke markten willen we focussen? (Klanten, producten, locaties, kanalen)
  3. Hoe willen we het verschil maken als bedrijf? (Waardepropositie, opbrengstmodel(len), partnerschappen)
  4. Welke organisatie hebben we daarvoor nodig? (Uitgesproken vaardigheden, aangepaste organisatie en operatiemodel)
  5. Wat zijn dan de prioriteiten? (Initiatieven, investeringen, veranderingsprogramma's)

Bekijk hier enkele foto's van het evenement

Wil je liever zelf gecontacteerd worden over al onze trajecten rond familiale opvolging? Vul dan hier jouw gegevens in!

Meer info via https://www.voka.be/privacy

Contactpersoon

Elisabeth Minnaert

Groeitrajecten - Internationaal Ondernemen