Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Neem door innovatie voorsprong op je concurrenten

Neem door innovatie voorsprong op je concurrenten

  • 02/01/2023

“Dankzij digitale innovatie maak je jouw bedrijf of team wendbaar en speel je kort op de bal van klantenbehoeften die razendsnel evolueren.” Aan het woord: Anik Stalmans, Chief Human Resource Officer bij Cegeka. Met het Digichange-traject van Voka als insteek legden we haar vijf vragen voor over hoe je als innoverende ondernemer het verschil kan maken en welke vaardigheden hiervoor vereist zijn.

Anik Stalmans - Cegeka

Anik Stalmans is Chief Human Resource Officer bij Cegeka. Na haar studies handelsingenieur aan de UHasselt legde ze een rijk en divers parcours af bij deze Europese IT-dienstverlener. In 1998 startte ze in een verkoopfunctie, waarna ze verschillende managementrollen vervulde. In 2016 werd ze hr-directeur bij Cegeka.

Welke tip geef je ondernemers die werk willen maken van digitale transformatie in hun bedrijf of organisatie?

Anik Stalmans: “Digitale technologie mag geen doel op zich zijn, maar is wel een middel om – via slimme tools – toegevoegde waarde te creëren binnen jouw bedrijf. Die toegevoegde waarde moet trouwens aansluiten bij de interne missie en visie. Ook belangrijk is het creëren en behouden van een bedrijfscultuur die openstaat voor digitalisering, waarbij je de vele kansen goed kadert voor alle betrokken partijen. Het realiseren van digitale transformatie is dus geen bedreiging voor jouw organisatie, maar een hefboom voor nieuwe kansen voor interne én externe stakeholders.”

Waarom is digitale transformatie een must voor een bedrijf of organisatie? Met andere woorden: hoe kan je via innovatie voorsprong nemen op jouw concurrenten?

Anik: “Anno 2023 worden klanten – en ook andere partijen trouwens! – steeds veeleisender. Hun behoeften veranderen continu. Dankzij digitale innovatie blijf je als onderneming wendbaar om goed in te spelen op die wijzigende wensen en noden. Omgaan met digitale disruptie vereist trouwens de nodige visie, aangevuld met een flinke portie lef!”

“Vanuit mijn eigen ruime werkervaring bij Cegeka zie ik dat de bedrijfswereld, en ook de samenleving als geheel, hypergeconnecteerd is geworden, met smartphones, tv on demand, sociale media, apps, artificiële intelligentie, machine learning als hoofdrolspelers. Met een moderne consument die 24/7 digitaal verbonden is en aan het stuur zit, is het essentieel dat je als ondernemer mee bent met deze ontwikkelingen. Bijblijven is één ding, voorsprong nemen vergt extra inspanningen. Het Voka Digichange-traject is hiervoor ideaal.”

Met welke bouwstenen kan je een digitaal project doen slagen?

Anik: “Met een mix van een open bedrijfscultuur, een hands-on mentaliteit, voldoende digitale kennis bij medewerkers en een wendbare organisatiestructuur heb je volgens mij de tools in handen om een succesvolle digitale strategie uit te rollen. Allereerst moet je als bedrijf weten waar je naartoe wilt. Dit komt tot uiting in een heldere strategische visie, waarbij je via duidelijk afgebakende doelstellingen de toegevoegde waarde van digitalisering op ieders netvlies krijgt. Vanuit de directie is vervolgens voldoende focus nodig om binnen de organisatie een ruim draagvlak te creëren. Communicatie is hierbij key! Ten slotte moet het opstarten van digitale projecten met kennis van zaken gebeuren, met ook aandacht voor het delen van interne quick wins en succesverhalen. Hierdoor zal je steeds meer medewerkers mee aan boord krijgen van een ‘digichange’.”

Wat denk je als ervaren hr-professional van de stelling dat medewerkers met sterke digitale vaardigheden minder sterk ontwikkelde soft skills zouden hebben?

Anik: “Die stelling zou ik zeker niet veralgemenen. Wellicht zullen digitale skills in de toekomst uitgroeien tot basisvaardigheden, net zoals we leerden lezen en schrijven. Maar ook bij een digitaliseringsproject zijn soft skills cruciaal om de slaagkans te vergroten. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het strak en transparant communiceren naar alle betrokken medewerkers, of ook het nodige inlevingsvermogen om twijfelaars op een wervende manier over de streep te trekken. Met andere woorden: in elke fase van een innovatieproject is een evenwichtige combinatie van digitale en persoonlijke vaardigheden belangrijk.”

Tot slot: zijn digitale vaardigheden volgens jou aan te leren (‘teachable’), of moeten mensen hier van nature aanleg voor hebben?

Anik: “Op de werkvloer zien we duidelijk dat de jongere generaties opgegroeid zijn met digitale technologie en bijbehorende skills. In die zin kunnen we spreken van basisvaardigheden. Voor oudere werknemers gaat het vooral om mindset en interesse: wie met een open geest naar nieuwe technologieënkijkt, heeft sowieso een voorsprong. Het is belangrijk om bij te blijven via onder meer opleiding en zelfstudie, zodat de gap met jonge collega’s niet te groot wordt. Voka speelt hierbij een belangrijke rol, als facilitator en motivator om via netwerkactiviteiten en opleidingstrajecten medewerkers continu scherp te houden.”

Contactpersoon

Veroniek Hermans

Senior adviseur innovatie & digitalisering

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie