Skip to main content
  • 11/03/2020

Natuur als basis voor innovatie

De houten bank waar we plaatsnemen, ziet er wat scheefjes uit. Ook de houten vloer toont een grotere speling tussen de houten plankjes dan we gewoon zijn. Of daar geen vuil tussen kruipt, vraagt de fotograaf zich tijdens het fotomoment af. “Niet alles moet perfect zijn, toch?” grinnikt Jan Kriekels, CEO van Jaga Climate Designers. “Wij engageren ons als Climate Designers voor de circulaire economie. Zo hergebruiken we al jarenlang afvalhout uit onze productie om deze een nieuw leven te geven op internationale beurzen en in onze toonzalen. Thema’s als afval en recycling dragen wij hoog in het vaandel.”

Jan Kriekels, CEO Jaga Climate Designer
Jan Kriekels, CEO Jaga Climate Designer

“Vandaag zijn we terechtgekomen in een fake world. We zijn gaan lopen van de natuur, hoewel daar alles in harmonie is. Je kan dat toeschrijven aan de natuurlijke vibraties, alles heeft een bepaalde frequentie in het veld van energie.”

De fantasierijke CEO gebruikt graag een metafoor als we hem naar innovatie vragen. “Vandaag kan je onze samenleving vergelijken met een groep mensen die zich ergens in een bos settelen en rond hun kamp stelselmatig voedsel zoeken. Na een lange periode is de afstand tot het kamp wel heel groot. Je hebt ontdekkingsreizigers nodig die verder willen gaan en over de bergtoppen willen kijken, op zoek naar andere oplossingen. Dat zijn voor mij de innovators.”

Zelf houdt Kriekels binnen zijn onderneming vast aan een aantal principes. “In de eerste plaats: respect nature. We mogen niet meer nemen van de natuur dan we krijgen. Je producten moeten zo weinig mogelijk rusten op onze planeet. Daar
om houden wij de Cradle-to-cradle-principes en de life cycle index hoog in het vaandel,” zegt hij duidelijk.

Risico's vermijden

“Daarnaast moeten we zelf schoonheid creëren, want schoonheid heeft ook natuurlijke vibraties waardoor mensen zich beter gaan voelen,” somt de CEO een tweede principe op waar Jaga Climate Designers aan vasthoudt. “Je moet daarom de maakindustrie versterken in ons land, we moeten zelf schoonheid maken. We proberen zelf zo veel mogelijk productie in Diepenbeek te doen. Je hebt op die manier volledige controle en je kan zeer snel aanpassingen doen. Dat kost vandaag misschien meer dan in China, maar die brug zal niet blijven bestaan.”

Een derde principe dat centraal staat bij Jaga Climate Designers is het kennen van de toekomst. “Daar heb je fantasie en nieuwsgierigheid voor nodig. Ik zie daarin een belangrijke rol weggelegd voor jonge mensen die bijvoorbeeld nog geen business hebben opgebouwd en los daarvan kunnen kijken.” 

Tot slot kijkt de Jaga-CEO ook met grote ogen naar de opkomst van Artificial Intelligence en Internet of Things. “Alles zal met sensoren verbonden zijn en beschikbaar worden in de cloud, waar een computersysteem die data verwerkt. Alles zal programmeerbaar worden, zoals je nu al ziet met industrie 4.0. Computers zullen ons in alle facetten van het bedrijfsleven en ons dagelijks leven adviseren. Daardoor zal de voorspelbaarheid van processen ook verhogen.” 

Door die evoluties is Kriekels ervan overtuigd: “Innovatie zal van de ondernemers zelf moeten komen. De politici managen slechts wat bestaande is. Uiteraard zitten er wel innovators tussen, maar die worden door de anderen tegengehouden. Die willen over de berg, maar worden teruggetrokken.”

Graag meer info over innovatie? Surf dan naar www.voka.be/limburg/innovatie

Voka -  KvK Limburg

 

BVI
VDAB
VZW - Staples - 409
VZW - IMU - FIT
BVI Bekkevoort
IMU - Toerisme Vlaams-Brabant
Banner CapitalLink