Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Native advertising: leer spreken met lezers
Native advertising shutterstock
  • 19/09/2019

Native advertising: leer spreken met lezers

Heb je ooit al eens geteld hoeveel advertenties je op een dag ziet? Waarschijnlijk niet. Want je zou al snel de tel kwijt zijn. We worden vandaag zodanig overspoeld met advertenties, dat we er onze buik vol van hebben. Dat stelt bedrijven voor een uitdaging. Want hoe zorg je ervoor dat jouw advertentie toch aandacht krijgt, zonder je op te dringen aan de consument?

Dit artikel is geschreven door onze partner Hands.

Bied meerwaarde

Het antwoord ligt in native advertising. Dat is een vorm van content marketing, waarbij je niet gewoon je product pusht maar echt waarde creëert voor de lezer. En dat is nodig. Want consumenten kopen niet meer zomaar een product omdat ze het zien. Ze doen eerst research. Hoe meer informatie je biedt, hoe meer je hen daarbij helpt en hoe meer je bouwt aan je geloofwaardigheid en expertise.

Integratie is essentieel

Maar hoe doe je dat dan, native advertising? De sleutel ligt in integratie. Je plaatst je advertentie namelijk op een platform van derden, zoals een magazine. De lezers daarvan hebben al bepaald dat deze stijl en dit medium hen aanspreekt.

Als je niet wil overkomen als een pushy advertentie, maar de aandacht van de lezer wil, moet je je dus aanpassen aan het format van dat platform. Dat geldt trouwens niet alleen voor het design, maar ook voor de content die je brengt. Zorg ervoor dat die relevant is voor het lezerspubliek van dat specifieke platform.

Case: de advertorial

Het woord zegt het al: een advertorial is een mix van een “advertisement” en een “editorial” in print media. Je brengt je merk, maar de content en de vorm zijn dus aangepast aan het medium. Zo kan je gebruikmaken van de bestaande connectie tussen de lezers en het medium. Als je een advertorial maakt, hou dan 1 regel in gedachten: “Make the sponsors who pay happy to be there, make the editors happy to publish it and make the subscribers happy to read it.”

We horen je denken: “Waarom zou ik al die moeite doen, als ik gewoon mijn standaard advertentie kan plaatsen?” Simpel: omdat het werkt. Er is veel meer kans dat lezers een advertorial lezen dan een klassieke advertentie. In 2007 heeft Readers’ Digest dit zelfs getest. Dezelfde tekst, één keer in advertorial, één keer in klassieke advertentie. Wat bleek? De advertorial verkocht 81% meer producten. Dus, waar wacht je nog op?

3 tips voor geslaagde native advertising

  1. Creëer waarde. Stel jezelf de vraag: “Met welke uitdagingen worstelt de lezer? Welke nuttige content kunnen wij hiervoor bieden, gelinkt aan ons product?”
  2. Wees trouw aan het format. Als je je afscheurt van het format van je gekozen platform, breek je de illusie en word je herkend als klassieke advertentie.
  3. Grijp de lezer vast. Content is belangrijk, maar verwijs ook duidelijk naar je merk zodat de lezer weet waar hij terechtkan. Vergeet dus niet je call to actions.
Welt white paper
Gosselin
Proximus