Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Naar een afvalvrije evenementensector
Aushim Koumar (Konligo)
  • 21/03/2019

Naar een afvalvrije evenementensector

Aushim Koumar (Konligo)

Konligo is afgeleid van kunligo, wat ‘verbinding’ betekent in het Esperanto. Hun droom? Het afval binnen de evenementensector op nul krijgen. En dat willen ze doen met schaarconstructies die in het oog springen maar toch herbruikbaar zijn en makkelijk te stockeren. Die komen in de plaats van de huidige houten standen die na een beurs vaak integraal op de afvalcontainer belanden. Oprichter Aushim Koumar vertelt er ons alles over.

Tekst: Jolien Vandeven - Foto's: Studio Dann

Elk jaar vinden er wereldwijd zo’n 31.000 beurzen plaats. 80% daarvan zijn B2Bbeurzen. Het budget voor de aankleding van zo’n beurzen is hallucinant: zo’n 2 miljoen euro per beurs. En van die aankleding belandt bijna alles bij het afval. Konligo ontwerpt herbruikbare standen en wil zo die afvalhoop op nul krijgen. Aushim: “Als je die cijfers bekijkt dan moet ik niet meer uitleggen dat er binnen de evenementensector veel wordt weggegooid. Binnen die sector wil iedereen ook graag opvallen. Als je naar een beurs gaat, dan loop je sneller naar een stand die mooi aangekleed is. Er is dus een soort van conflict: enerzijds wil je opvallen en wil je het mooiste van het mooiste hebben, maar anderzijds zou je, normaal gezien toch, naar een meer duurzame manier van standenbouw willen gaan."

Aushim Koumar: "We creëren iets waar veel mensen in de evenementensector naar op zoek zijn: een belevenis."

"Wij bij Konligo hebben hier een antwoord op. Met expertise van de VUB hebben we eensysteem ontwikkeld dat heel ‘eye-catching’ is, maar ook volledig herbruikbaar. Als je aan een herbruikbare stand denkt, dan denk je vaak aan iets dat heel complex en tijdrovend is om op te bouwen. Onze constructies zijn daarentegen volledig ‘readymade’. Ze zijn makkelijk om te stockeren en compact om te transporteren. Je moet ze ter plaatse gewoon openvouwen en dat kan in heel verschillende vormen. Die vormen moeten authentiek zijn. Zo is de structuur al opvallend op zich. En je creëert iets waar veel mensen in de evenementensector naar op zoek zijn: een belevenis."

"In heel dat proces focussen we op alles wat herbruikbaar is. Momenteel werken we met Hydro Aluminium want zij hebben als enige een sustainable label. 80% van het aluminium wordt gerecycleerd en van de overige 20% van nieuw aluminium proberen ze actief het aandeel te verkleinen. De constructie zelf is ook herbruikbaar. We werken zelfs met een soort statiegeld dat als een klant een constructie terugbrengt, hij een deel van zijn investering kan recupereren.”

Het zit ‘m in de schaar

Wat de structuren van Konligo zo uniek maakt? Ze maken gebruik van schaarconstructies. De expertise rond die schaarconstructies is al 15 jaar aanwezig binnen de VUB, maar het was onder invloed van Aushim dat er iets concreet mee gedaan werd.

“Ik ben altijd al een ondernemer geweest. Zo heb ik ook een eigen vzw opgericht voor solidariteitsprojecten. Tijdens mijn doctoraat kwamen mijn promotoren en ik met het idee om de kennis rond schaarconstructies om te zetten in een concreet plan: een veldhospitaal. Zo’n hospitaal moest snel opgezet kunnen worden en windsnelheden tot 100km/u kunnen verdragen. We zijn dan begonnen aan een prototype maar daar is het bij gebleven omdat het binnen de humanitaire organisaties heel moeilijk is om zo’n product op de markt te brengen. Maar dat prototype kon wel meteen op veel interesse rekenen uit de evenementensector. En zo hebben we via ons doctoraatsonderzoek fondsen gekregen van Innoviris om dat onderzoek om te zetten naar een start-up.”

“We proberen als start-up ook meteen lean te werken. We stellen een paar ontwerpen voor aan klanten en polsen wie geïnteresseerd is. Op het moment dat een klant interesse heeft in iets dat ongeveer tailormade is, dan laten we die klant een beetje meebetalen voor de onthullingskosten die gerelateerd zijn aan de producten. Zo kunnen we waarborgen dat we niet investeren in producten waar geen markt voor is.”

Maatschappelijk engagement

Konligo wil niet alleen lean werken. Het initiële idee om voor ngo’s te werken laten ze nog niet meteen los. “Voor vluchtelingententen zijn onze constructies te duur en te zwaar. Daar willen we dus geen business van maken. Daarom zijn we nu op zoek naar goede doelen die onze producten op een andere manier kunnen gebruiken. Zo heb ik bv. contact met de CEO van de Special Olympics. Die hebben zo’n tenten ook nodig voor hun sportevents. Daarom zijn we aan het kijken of we hen geen gratis constructies kunnen leveren. Bedoeling is om dat engagement mee te nemen in onze prijsstrategie. Dan zouden we op onze offertes bv. Vermelden dat de prijs enkele procenten duurder is omdat we die opzijzetten in een speciaal fonds om onze constructies gratis te kunnen doneren aan een goed doel.”

Aushim Koumar (Konligo)

Durven springen

Konligo verkocht zijn eerste ontwerp voor de evenementenmarkt aan Easyfairs, de eigenaars van Flanders Expo, in de zomer van 2018. Sindsdien zijn ze volop bezig met klanten te werven in België, maar ook in Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Volgend jaar staat ook Duitsland op het programma. “Onze focus ligt momenteel vooral op Europa. We geloven dat we daar echt een mentaliteitsverandering kunnen teweegbrengen. Het is nu ook heel actueel als je kijkt naar de klimaatmarsen. We merken dat meer en meer mensen het belang beginnen inzien van hergebruik. Momenteel wordt ook alles in België geproduceerd en geassembleerd. En daar zijn we trots op. Als er concurrentie op de markt komt, dan zal het natuurlijk een uitdaging vormen om dat zo te houden. Momenteel zijn we de eerste op de markt maar we beseffen dat we niet de enige gaan blijven. En dan hoop ik dat we kunnen blijven produceren zoals we nu bezig zijn en trouw kunnen blijven aan onze waarden.”

En die waarden zijn heel belangrijk binnen Konligo. “Ik merk dat start-ups vaak niet genoeg tijd nemen om stil te staan bij hun missie en visie. En dat is volledig normaal: je zit met financiële moeilijkheden, wil je product commercialiseren en daarom wil je snel gaan. Snel gaan is nodig maar je mag je fundering niet onderschatten. Die is niet alleen belangrijk bij gebouwen maar ook in relaties. Wij willen binnen ons team altijd open en duidelijk communiceren. Want problemen tussen de oprichters is een van de belangrijkste redenen waarom start-ups falen. Je moet dus je waarden definiëren en zorgen dat je team daar volledig achterstaat. Die waarden helpen je ook bij het nemen van beslissingen: ze zorgen dat je consequent blijft. En dat is niet te onderschatten.”

"Een goede ondernemer is iemand die beseft dat hij eigenlijk niets weet."

Dat is niet de enige tip die Aushim heeft voor startende ondernemers. “We zijn in België te bang om te falen. Konligo is een mooi voorbeeld. Die expertise bestaat al 15 jaar, we hadden er al veel sneller iets mee kunnen doen. En zo is er nog veel expertise binnen en buiten universiteiten die mensen niet altijd durven benutten. Het gaat trouwens niet om het hebben van het beste idee, maar om het durven concretiseren van je idee. Je moet durven leren. Een goede ondernemer is iemand die beseft dat hij eigenlijk niets weet. En die dus naar andere mensen gaat luisteren, boeken gaat lezen, discussies aangaat. Kortom je ego opzijschuiven en openstaan om te leren.”

Aushim Koumar (Konligo)

Bewust Bryo

Aushim kwam voor het eerst in contact met Bryo op een start-upconferentie. Toen was Konligo echter nog niet concreet genoeg om in een Bryo-traject te stappen. Een jaar later wel. “Wat ik zo goed vind aan Bryo is dat je in contact komt met heel verschillende start-ups met allemaal verschillende uitdagingen. Ik vond het van in het begin interessant. Zo kwam op de eerste lezing Nico Huybrechts, de CEO van dataSHIFT, spreken. Ik vond dat toen zo inspirerend dat ik hem gevraagd heb om in onze Raad van Advies te zetelen. En hij zei gelukkig ja.”

“Intussen hebben we ook al een paar interessante vormingen gekregen. Bij Bryo volgen ze start-ups echt goed op. Ze kijken wat de noden zijn en hoe ze daar met de expertise binnen het Voka-netwerk op kunnen inspelen.”

Meer info over Bryo?

julie.haubourdin@voka.be

kris.beterams@voka.be

ING
Proximus
SD Worx
Grant Thornton
Logo Athlon
Logo Premed
Logo G4S
Logo Randstad