Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Muurdecoratie-producent Grandeco ontwikkelt virusdodende coating

Muurdecoratie-producent Grandeco ontwikkelt virusdodende coating

  • 11/09/2023

Marketing manager Tine Coopman is vrij recent bij Grandeco en werkt daar samen met twee marketingteams. “Met het B2B-team bewerken we de B2B-behangersmarkt. Dat betekent dat we onder andere marketingoplossingen voorzien voor distributeurs en doe-het-zelf-zaken, en aan de hand van communicatie ons merk top of mind houden. Anderzijds verkopen we met het B2C-team onze muurdecoratie rechtstreeks aan de eindgebruiker via onze user friendly webshops Roomblush, Wallhaus en Style4Walls.”  

Muurdecoratie-producent Grandeco ontwikkelt virusdodende coating

99% viruseliminatie door innovatief behang 

Aan het innovatieve virusdodende behang van Grandeco ging maar liefst 2,5 jaar research & development vooraf. Deze muurbekleding schakelt virus-, bacterie- en schimmeldeeltjes uit als ze in aanraking komen met de coating die op het behang is aangebracht. #goedezaken

Hoe focussen jullie zich bij Grandeco op goed doen voor de maatschappij?

Tine Coopman: “Wij werken zo ecologisch en duurzaam mogelijk.  Enerzijds moeten we aan de wettelijke- en klantvereisten voldoen, anderzijds maakt de  directie  er een punt van om voor alle investeringen het thema duurzaamheid steeds mee in ogenschouw te nemen. Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat ons virus- en bacteriedodend behang – dat we in samenwerking met een externe partij (cocreatie) creëerden en recent gepatenteerd hebben – ook een goede zaak voor de maatschappij is. Concrete toepassingen voor virus- en bacteriedodend behang zijn er voldoende. Denk maar aan nagenoeg elke plek waar er veel mensen verzameld zitten zoals kinderdagverblijven, woonzorgcentra, klaslokalen, kantoorruimtes, wachtruimtes en ga zo maar door. Niet enkel de virusdodende toepassing van de extra coating heeft zijn meerwaarde, maar bovendien zorgt de coating voor extra slijtvastheid en afwasbaarheid. Ideaal voor dit type omgevingen. 

Als je weet dat de virusdodende coating die op het behang is aangebracht tijdens het drukproces tig virussen – gaande van ebola over SARS tot COVID-19 – aan zich kan binden en zo kan vernietigen, dan begrijp je meteen hoe waardevol deze innovatie is. Dat we hier op basis van een mechanisch proces werken (de coating draagt een positieve lading en die trekt de negatief geladen bacteriedeeltjes aan en vernietigt ze bij contact, nvdr.), maakt het alleen maar extra gezond en duurzaam voor de maatschappij. Dit in tegenstelling tot concurrenten die met chemische eliminatieprocessen werken.” 

Bij alle investeringen wordt duurzaamheid mee in ogenschouw genomen

Tine Coopman

Vanwege het patent zijn er momenteel nog geen kapers op de kust. Dat moet een comfortabele positie zijn. 

“Dat is het zeker, maar dat betekent nog niet dat alles vanzelf gaat. We zijn heel erg overtuigd van de troeven van ons product en we denken dat  
de consument wel zal inzien dat dit product tal van zinvolle toepassingen kan krijgen. Ik zou me bijvoorbeeld extra veilig voelen in een wachtkamer van een ziekenhuis of huisartsenpraktijk als ik zou weten dat daar virusdodend behang aan de muur hangt. Vanuit de projectmarkt voelen we effectief ook vraag ontstaan naar ons product. Wat betreft de particuliere markt wees een eerste marktonderzoek uit dat mensen de meerwaarde van de virusdodende coating zien (de coating is ook extra afwasbaar en is goed bestand tegen wrijfkracht). Daarom bleken ze bereid wat meer voor dat comfort te betalen.”  

Muurdecoratie-producent Grandeco ontwikkelt virusdodende coating

“De lancering van deze Atmosphere x Pure & Protect collectie zal in twee fases verlopen aangezien onze grote klanten B2B-klanten zijn en we pas in een tweede fase ook de B2C-markt willen aanboren. De reden waarom de eindklant op dit moment nog niet op de hoogte is van het bestaan van virusdodend behang is omdat we eerst het collectieboek en het behangpapier in de winkels willen hebben alvorens we die B2C-klant daadwerkelijk gaan proberen te bereiken. Als mensen nu al ergens iets zouden gehoord of gelezen hebben over virusdodend behang en ze naar de winkel gaan om het te kopen, maar daar niets vinden, dan hebben we onze kans – en je krijgt er vaak maar eentje in onze sector – verkeken.” 

Dat Grandeco bedrijfsmatig goede zaken doet, blijkt uit de omzet en de prima kwartaalcijfers, maar hoe zit het op het vlak van werknemers?

“Als nieuwkomer merkte ik meteen aan de sfeer dat dit een gezond en krachtig bedrijf is. Mensen zijn gepassioneerd met hun werk bezig en vinden het nooit erg om een extra inspanning te leveren. Daar komt ook bij dat het HR-departement luistert naar eventuele opmerkingen. Ook worden er opvallend veel spontane activiteiten georganiseerd, los van de initiatieven die door Grandeco worden opgezet zoals een drink voor het voltallige personeel. Zo ontstond er niet alleen een kaartclub, maar ook een wandelclub en er werd zelfs een dartstoernooi georganiseerd. Grandeco kan zich nog wel beter profileren op het vlak van employer branding, maar ook daar wordt aan gewerkt.”  

De virusdodende coating op het behang doodt 99% van de virussen in de ruimte

Tine Coopman

Wat kunnen jullie doen om de toekomst er nog beter te laten uitzien?

“In samenwerking met de designstudio van Holden Decor – een Brits bedrijf dat we recent overnamen – willen we een Green Theme Collectie lanceren, omdat we merken dat er vraag zou kunnen zijn naar ecovriendelijke wandbekleding. De bedoeling is om die groene collectie eind dit jaar op de markt te brengen. Daar komt nog bij dat we op vrij korte termijn ook onze digitale gedrukte producten verder uitrollen. Met digitale druk bieden we tekeningen of heuse landschappen aan verspreid over meerdere rollen behangpapier, die een panoramische geheel vormen. We merken immers dat de klant daar klaar voor is en dan is het uiteraard onze taak om dat aanbod te voorzien.” 

Grandeco over de jaren heen

Ideco (Imperial Decoration Company) ontstaat in 1978 in Tielt als onderdeel van de Balta Group. Terwijl Balta gespecialiseerd is in tapijten,  
focust Ideco op muurbekleding.  

In 1991 schakelt Ideco over van textiel- naar vinylbehang. Met deze strategische zet toont het bedrijf zijn ambitie om vooruitstrevend  
en toonaangevend te zijn. 

Ideco wordt Grandeco Wallfashion Group.  

In 2014 worden de activa van de firma Trendtapety overgenomen en dat betekent de start van Grandeco Polen. In het verlengde van de overname van het Duitse merk Vertical Art, ziet Grandeco Duitsland in 2016 het levenslicht. 

Grandeco neemt Holden Decor over. Een jaar later neemt Grandeco Wall!Supply over, een marktleider in decoratieve 3D- panelen. Het bedrijf The Wall Decoration House wordt opgericht. 

Grandeco Wallfashion Group Belgium is een dynamisch team van meer dan 350 werknemers verspreid in meer dan tachtig landen. De centrale productie-eenheid bevindt zich nog altijd in het Belgische Tielt.  

Contactpersoon

Sandy Panis

Content manager

imu - vzw - Altez
imu - vzw - Uzbrussel

Artikel uit publicatie