Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • MTM: "Onze sector verkoopt letterlijk geluk"

MTM: "Onze sector verkoopt letterlijk geluk"

  • 13/07/2022

Lenig, snel en wendbaar als een…gazelle. Trends-Gazellen zijn sterke, snelgroeiende en competitieve bedrijven die het ondernemersklimaat in hun regio positief beïnvloeden. In de categorie van Oost-Vlaamse kleine bedrijven werd MTM uitgeroepen tot Ambassadeur. Een portret van deze gretige Oost-Vlaamse groeier.

foto
Zaakvoerders MTM: Julien Malingreau (vooraan), Bart Meyskens en Jean-Michel Teerlinck (achteraan rechts) in hun recent geopende restaurant The Serve.

 

Tekst Jolyn De Baets & Sam De Kegel – foto Wim Kempenaers
  • Opgericht in 2014
  • Bars, restaurants, clubs en eventlocaties
  • Sinds maart 2022 8 zaken in Gent 
  • 55 FTE’s (inclusief freelancers en studenten)
  • Geschatte omzet 2022: 5,6 miljoen euro (geschatte omzet in 2023: 6,9)

 

Jean-Michel Teerlinck, Julien Malingreau en Bart Meyskens zijn, naast vrienden, sinds 2014 trotse zaakvoerders van MTM. Wat acht jaar geleden begon met naar eigen zeggen “een cafeetje onder vrienden” draaide uit tot een succesvolle horecagroep met ondertussen al acht zaken in het Gentse: Mòris, Dragòn, Ray, ZwartWit, Millie Vanillie, Eltòn, The Push en The Serve. “Als de opportuniteit zich voordoet, willen we ieder jaar één zaak erbij openen.”

Van pop-up tot onestopshop horecagroep

Je start met een pintje te drinken bij Dragòn, daarna verhuis je naar het terras van Mòris om daarna misschien wel af te sluiten in Ray. En als je dan nog niet uitgefeest bent, kan je nog genieten van het bruisende Gentse nachtleven bij Millie Vanillie. “Het startte allemaal met onze eerste pop-up in de Gentse binnenstad. Via via zijn we te weten gekomen dat er een uitbating in Klein Turkije vrij was. Dit pand verbouwden we grondig en doopten we om tot Mòris. Op dit moment kan je binnen een straal van 200 meter vier zaken van ons bezoeken”, begint Jean-Michel. "Toen we ons eerste café openden deed ik de ambitieuze uitspraak dat we ooit zeven cafés zouden hebben. Ondertussen hebben we acht horecazaken. We zitten dus voor op schema”, lacht Bart.

“We zijn fier dat we een heel uitgebreid en gevarieerd gamma kunnen aanbieden. Onze klanten kunnen terecht bij ons voor een aperitief, lekkere lunch, gezellig diner of ze kunnen één van onze beschikbare zalen huren. Ons doel is om onze klanten volledig te kunnen ontzorgen, van a tot z. Wil je een personeelsfeest organiseren op een van onze unieke locaties? Wij zorgen voor alles! Van bloemen tot catering”, zegt Jean-Michel. 

Accelereren sinds corona

De afgelopen twee jaar kende het bedrijf hoogtes en laagtes. Dat het soms onwerkbaar was voor hen, is licht uitgedrukt. “Sinds vrijdag 13 maart 2020 stond onze wereld op zijn kop. Vanaf die vrijdag was het niet meer ondernemen, maar puur crisismanagement voor ons. Voor corona dachten we dat onze structuur goed zat, we merkten toen al snel dat we nog veel konden bijleren. We hebben als het ware op de pauzeknop geduwd en alles vanop een afstand kunnen bekijken. Het was meer werken aan ons bedrijf dan in ons bedrijf. Op lange termijn gaat dat zeker zijn vruchten afwerpen”, zegt Jean-Michel. “Als ondernemer kan je je niet permitteren om naar het verleden te kijken, enkel vooruitkijken telt. Tijdens de verschillende lockdownperiodes werd al snel duidelijk dat survival of the fittest niet draait om de sterkste, maar wel om degene die zich het beste kan aanpassen aan de situatie. Er zullen altijd nieuwe crisissen zijn, maar we zullen en moeten ons kunnen aanpassen. Als ondernemer mag je geen schrik hebben. Je moet vaak een beslissing durven nemen en niet vertrekken vanuit een angstmodel. We zijn dan ook enorm tevreden dat we sinds een aantal maanden terug alles kunnen geven”, zegt Bart. “Onze ambitie is niet per se om te groeien. Als een opportuniteit zich voordoet en we kunnen onze eigen identiteit eraan koppelen gaan we ervoor. Ons verhaal start altijd vanuit het pand. We kijken altijd wat we ermee kunnen doen en of we de authenticiteit kunnen behouden”, vult Jean-Michel aan.

(lees verder onder de foto)

foto

Horeca en events als bindmiddel

Verkozen worden tot een Trends Gazelle kwam voor het drietal als een verrassing. “We hebben eigenlijk niet veel moeten doen om de prijs in de wacht te slepen. Door corona is onze omzet gehalveerd. Hierdoor behoorden we opnieuw tot de kleinere categorie onder bedrijven. We hebben het systeem dus onvrijwillig gehackt”, lacht Jean-Michel. “Uiteindelijk is het winnen van prijzen niet ons hoofddoel, maar natuurlijk is het fantastisch om deze erkenning te krijgen. Zeker omdat we actief zijn in een sector die eerder onderbelicht wordt”, vult Bart aan.

“Onze klanten weten nu pas echt wat ze gemist hebben door de vele lockdowns. Volgens mij zijn horeca en de eventsector het bindmiddel van de maatschappij, we kunnen echt waarde creëren voor mensen. Onze sector verkoopt letterlijk geluk. Ik ken geen enkele andere sector waarbij klanten je bedanken voor een rekening of een factuur”, lacht Jean-Michel. 

Op dit moment bestaat het team uit een mix van fulltimers, studenten en flexijobbers. “In totaal werken er zo’n 150 verschillende mensen voor MTM, wat resulteert in ongeveer 55 FTE’s . Dat gaat van een marketingmedewerker tot iemand die instaat voor onze sales tot het barpersoneel. Alles staat of valt met jouw team, zonder ons hecht team zijn we niets. Als ondernemer moet je je laten omringen door de juiste mensen met de juiste kennis. Op dit moment werven wij een aantal nieuwe vaste medewerkers aan via headhunters, enkel zo kunnen wij de topprofielen vinden. Je kan dus stellen dat human resources een groot onderdeel is geworden van onze dagdagelijkse taken”, zegt Jean-Michel. 

“Je bent echt maar zo sterk als je team,” vult Bart aan. “Daarom zetten we hard in op employer branding. Zo zullen we binnenkort onze MTM Academy lanceren waarbij we zelf onze medewerkers opleiden.”

Business gekoppeld aan plezier

Het drietal deelt dezelfde passie: horeca, events en het nachtleven. “We hebben onze ervaring kunnen omzetten in ons passieproduct en hebben er plezier aan, écht the best of both worlds. MTM is een volwaardige kmo in de horeca, met de grootste ambities. Elke dag geven we het beste van onszelf. Het was voor ons drie zeker een leap of faith toen we eraan begonnen, maar we gaan nog steeds met heel veel plezier aan het werk”, besluit Jean-Michel.

Artikel uit publicatie