Mode op maat

06/11/2018
Manon en Jonne Sikkema
Manon (links) en Jonne (rechts) Sikkema

“Als de mouwen van deze jurk een beetje langer waren”, “als die rok juist een beetje korter was”… Elke vrouw heeft zo’n dingen al wel eens gedacht bij de zoektocht naar kleding. En dat is waar Jonne en Manon Sikkema bij willen helpen. Met Sikkema willen de zussen maatkledij voor vrouwen maken waarbij de klant het kledingstuk volledig kan personaliseren.

Tekst: Charlotte Max

SikkemaManon Sikkema, ingenieur en ondernemend brein achter Sikkema: “Het idee dat we hadden is om vrouwen meer inspraak te geven in het creatieproces van hun gelegenheidskledij. Want nu ga je naar de winkel en je kiest uit wat er in de rekken hangt. Maar je gaat niet een stap terug om na te denken over wat je eigenlijk wil. Daarin wilden wij graag verandering brengen.”

“Daarom hebben wij een concept bedacht waarbij we een aantal vaste modellen hebben waaruit je kan kiezen en die de klant dan helemaal kan personaliseren”, vult Jonne Sikkema, modeontwerpster en creatief brein, aan. “Je kan bijvoorbeeld de stof kiezen, maar ook de lengte van de mouwen en de rok of de vorm van de halslijn. Of je kan zelfs kiezen voor een uitsnijding op de rug.”

‘Girlie’ of strak?

Alles vertrekt van de basismodellen die Sikkema aanbiedt, maar die waren niet zo snel gekozen. Jonne: “In het begin was het heel moeilijk om te beslissen welke modellen van kledij we zouden aanbieden. We wilden namelijk modellen die verschillend genoeg waren, maar die toch ook een beetje samenhangen en één collectie vormen. De modellen waar we uiteindelijk voor gekozen hebben zijn tijdloos qua snit, zodat ze toegankelijk zijn voor redelijk veel stoffen. En het is dan de keuze van de stof waarmee je heel veel stijlen kan uitgaan. Je kan bijvoorbeeld heel ‘girlie’ gaan met roze en bloemen, maar je kan ook strakker gaan met een stof die lijkt op leder bijvoorbeeld.”

Manon: “We hadden inderdaad niet één type vrouw in gedachten bij het ontwikkelen van de modellen. Waar we wel aan dachten is dat we werken voor vrouwen met oog voor kwaliteit. Je betaalt een hogere prijs, maar je krijgt kwaliteit die lang meegaat. En bovendien is het kledingstuk uniek en speciaal voor jou gemaakt met de snit en stof die jij het liefste ziet!”

"Onze kleding is uniek en speciaal voor de klant gemaakt met de snit en stof die zij het liefste ziet."

Jonne: “Om de klanten te helpen bij de keuze voor een stof hebben we een aantal stoffen in onze winkel liggen. Voor de rest werken met samples, kleine stukjes stof. We hebben foto’s van hoe het kledingstuk er in die bepaalde stof in het groot uitziet zodat we aan de klant kunnen tonen hoe de print loopt. En we kunnen ook opzoeken hoe die stof beweegt. Op die manier weet de klant welke stof ze koopt zonder dat wij alle stoffen op voorhand moeten inslaan.”

Het mag vooruit gaan

SikkemaVoor de Sikkema zusjes mag het allemaal vooruit gaan. Op ongeveer tien maanden tijd transformeerden ze een wild idee in een groeiende start-up met een nieuwe website en eigen winkel. Manon: “Jonne kreeg regelmatig van familie en vrienden de vraag of ze voor hen kledij kon ontwerpen ter gelegenheid van een feest. Op een bepaald moment dachten we “Hier zit misschien wel iets meer in” en dan zijn we er maar meteen echt voor gegaan.”

“Ik heb dan zowel het Bryo stand-up als start-up traject gevolgd”, vertelt Manon verder. “Voor mij was vooral de stand-up heel interessant omdat je daar concreet met je idee bezig bent. Je zit dan elke week drie uur samen en je denkt na over wat je zou kunnen doen. Daardoor blijft het niet enkel bij een tof idee, maar wordt dat idee een echt plan. Daarnaast vond ik het ook heel interessant om andere ondernemers tegen te komen en te horen dat je niet alleen bent met de problemen die je tegenkomt. Iedereen heeft wel zijn eigen dilemma’s. En dankzij het netwerk waarin je terechtkomt, kan je veel van elkaar leren.”

Tijdens het opstarten van Sikkema stuitten Jonne en Manon zelf ook op enkele moeilijkheden. Jonne: “In het begin maakte ik alle kledij zelf, maar ik ben daarmee gestopt. Nu werken we samen met een Belgisch atelier, maar het was niet gemakkelijk om dat atelier te vinden. Zij zijn namelijk één van de weinigen in België die lage hoeveelheden maken en die bereid zijn om stuk per stuk te maken. Dus dat is perfect voor ons.”

“En ook de keuze van onze leveranciers voor de stoffen was niet gemakkelijk”, vult Manon aan. “Dikwijls moet je minimum 300 meter stof aankopen, maar dat gaat helemaal in tegen ons principe om ieder stuk uniek te maken. Dus dat konden wij niet doen.”
 

Nieuwe winkel, nieuwe website

In september 2018 openden Jonne en Manon hun eerste winkel in Gent. Jonne: “De winkel is open van dinsdag tot zondag, maar buiten de openingsuren kunnen er ook altijd afspraken gemaakt worden. Wij zijn van mening dat we vooral werkende vrouwen zullen aanspreken die door de week dikwijls geen tijd hebben. Dus we zijn zeker bereid om op afspraak ook ’s avond open te gaan.”

Manon: “Met de opening van de winkel willen we ook beter toegankelijk zijn. Tot nu toe hadden we enkel een website, dus moesten klanten meteen een afspraak maken voor meer informatie. Die drempel is al hoger. In de winkel kan je gewoon eens binnenstappen om te kijken of het je ding is of niet.”

Nu Sikkema een eigen winkel heeft, willen de zussen zien of het concept echt aanslaat. Manon: “We hebben het vooral bij familie en vrienden getest en dat is niet helemaal objectief dan. Maar we merken wel dat er nu de eerste mensen bij ons terechtkomen die we niet kennen. Vaak hebben ze dan wel via vrienden of familie van ons gehoord, maar toch kennen ze ons niet persoonlijk. Dus dat is wel een goed teken. Wij zijn er in ieder geval klaar voor!”
 

 

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie oktober 2018.