Ben je ook op zoek naar medewerkers? Voor heel wat bedrijven is het vinden van het juiste personeel meer dan ooit een echte uitdaging geworden. En aangezien de klassieke methodes vaak niet meer werken, moet je als HR-medewerker creatief uit de hoek komen. Bij Maris Green Solutions verlieten ze de platgetreden paden en rekruteren ze voortaan mensen door vooral zichzelf te zijn. “We tonen ons bedrijf zoals het echt is”, zegt mede-zaakvoerder Nele Maris. “Een plek waar je in weer en wind de handen uit de mouwen moet steken. Maar waar je terecht komt in een hecht team, dat iedereen de kans geeft om te groeien en bloeien. En dat werkt!”
Maris Green Solutions is een tuinbouwbedrijf gespecialiseerd in kant-enklare groenoplossingen. Het familiebedrijf uit Arendonk ontwikkelt, kweekt en produceert graszoden, sedummatten, groendaken en grastegels voor bedrijven en particulieren. Hun eigen ontwikkelde sedumcassette Herbaroof is een gekende naam in de markt. “We zijn actief in een sector waar het invullen van vacatures niet vanzelfsprekend is”, vertelt Nele Maris. “Ondanks het feit dat we heel sterk inzetten op mechanisatie en automatisatie, moet er toch ook nog flink wat handenarbeid verricht worden. Onze medewerkers werken in alle weersomstandigheden buiten en mogen niet bang zijn om hun handen vuil te maken. Maar daarnaast moeten onze mensen, aangezien we als bedrijf sterk inzetten op innovatie, toch ook wel technisch wat onderlegd zijn. Vroeger staken we heel wat tijd in het uitwerken en verspreiden van vooral goed klinkende vacatures. Ook organiseerden we jobdagen, waarop geïnteresseerden konden kennismaken met ons bedrijf. Onze laatste jobdag hebben we best wel groots aangepakt en we maakten er ook heel wat reclame voor. Met als resultaat: er kwam geen enkele kandidaat opdagen.”

Employer branding
Dat was voor Nele, die intussen zes jaar verantwoordelijk is voor het HR-luik binnen Maris Green Solutions, het signaal om het rekruteren van medewerkers anders aan te pakken. “Als familiebedrijf willen we het aanwerven van mensen absoluut in eigen handen houden”, weet Nele Maris. “Om dat te kunnen doen moesten we een manier vinden om kandidaten te bereiken, maar ook om de juiste mensen te bereiken. In het verleden gebeurde het te vaak dat we - na heel wat inspanningen - iemand in dienst namen, die dan na enkele weken al terug vertrok. Meestal omdat ze het werk onderschat hadden. Hierdoor was het verloop van arbeiders groot. Samen met Chansaars, het bedrijf van Marijn en Jan uit Arendonk, zijn we daarom onze employer branding gaan aanpakken. Zij zijn gaan graven naar de ziel van ons bedrijf en van de mensen die er werken. Door met onze mensen te gaan praten hebben ze zo de essentie van onze bedrijfscultuur vastgelegd. Uit hun gesprekken bleek dat de match tussen onze medewerkers en ons bedrijf heel groot is. Onze medewerkers zijn mensen die graag veel initiatief nemen en dus blij zijn dat ze in ons bedrijf veel verantwoordelijkheid krijgen. Ze willen voortdurend zichzelf, onze producten en onze processen verbeteren. Uit die oefening hebben we dus geleerd dat we onze activiteit niet mogen verbloemen. Dat we duidelijk moeten tonen dat werken bij Maris Green Solutions best hard werken is, maar dat je er als gemotiveerde medewerker heel veel voor in de plaats krijgt.”
“We laten zien dat wie hard wil werken, samen met ons zal groeien”
Werkenbijmaris.be
Om dit verhaal goed te kunnen vertellen, bouwde het bedrijf met www.werkenbijmaris.be een jobsite die de kern van het bedrijf uitstraalt. Kort en krachtig en in duidelijke taal vertelt deze site wat werken bij Maris Green Solutions inhoudt. “Mensen zien direct wat ze mogen verwachten”, verduidelijkt Nele Maris. “We verbloemen niets. We tonen Maris als een innovatief tuinbouwbedrijf, waar hard gewerkt wordt. Waar we zelf machines uitvinden om onze teelttechnieken op scherp te stellen en waar we altijd mikken op kwaliteit en logistieke perfectie. Wel geven we heel duidelijk mee dat je er als medewerker nooit alleen voor staat. Dat je altijd goed begeleid zal worden, dat je opleidingen en kansen krijgt en dat je terecht komt in een hechte familie. We doen dit door onze activiteiten en vacatures goed te omschrijven, door veel foto’s en filmpjes te tonen en met testimonials van onze medewerkers.”
Plezant werken
De jobsite is nog maar enkele weken live en in die korte periode liepen er al zes veelbelovende reacties binnen. “Het is te vroeg om al te besluiten dat we dé manier van rekruteren gevonden hebben”, besluit Nele Maris. “Maar dat de site dingen in beweging zet is duidelijk. We gaan vanaf nu ook actiever communiceren op Facebook en daar ook telkens naar onze jobsite verwijzen. Op die manier gaan we permanent tonen aan potentiële kandidaten uit de regio dat het bij Maris Green Solutions goed werken is. Dat je er kan groeien op eigen tempo, dat er ruimte voor ambitie is en dat het bij ons écht plezant werken is! Want hoe vernieuwend en ambitieus we ook zijn, ons familiale karakter en onze Kempense authenticiteit gaan we nooit loslaten.”