Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 07/05/2025

Op vraag van de bestuurders van Voka Lokaal Mechelen organiseerde Team Belangenbehartiging enige tijd geleden een rondetafelgesprek met de mobiliteitsschepenen van Mechelen, Bonheiden en Sint-Katelijne-Waver. Dit vanuit de bezorgdheid of er wel voldoende overleg is tussen de verschillende buurgemeenten op het vlak van mobiliteit.

Die bezorgdheid werd meteen weggenomen bij het eerste thema. Dat de gewijzigde verkeerssituatie op de Vesten in Mechelen een impact zou hebben op de R6 met een verkeerstoename en een groeiende verkeersdruk, werd immers vooraf met de omliggende gemeenten doorgesproken. “De R6 en de tangent hebben als doel het verkeer uit Mechelen weg te houden”, aldus schepen Alexander Vandersmissen. “Dat lukt ook aardig, want het doorgaand verkeer op de Vesten is fel verminderd. Anderzijds leidt dit tot een verkeersaangroei met 5 à 6% op andere wegen en een betere benutting van de radiaalwegen naar het bovenliggende netwerk met gemiddeld 15 tot 20%.”

Zoekverkeer, signalisatie en tractoren

Hoe dan ook kan er niet worden ontkend dat de Nieuwe Vesten druppeleffecten hebben gecreëerd op de omliggende gemeenten. Zo is er veel zoekverkeer in straten die daar helemaal niet geschikt voor zijn. De gemeentebesturen beseffen dat dit nog moet worden aangepakt, net zoals een betere signalisatie naar KMO-zone Gestelhoflei in Bonheiden vanaf de R6. Schepen Kristel Ceulemans die daarvoor op het grondgebied van Sint- Katelijne-Waver bevoegd is, bevestigde al dat ze dit met haar diensten zal bespreken.

Vanuit het Voka Lokaal Mechelen bestuur werd de vraag gesteld om landbouw- en grondwerkvoertuigen gedurende bepaalde tijdstippen en over een beperkte afstand van 4 km toe te laten op het deel van de R6 waar een snelheidsbeperking tot 70 km/u geldt. Dit om al te grote omwegen te vermijden. Het gaat hier echter om een Vlaamse materie, maar schepen Vandersmissen liet uitschijnen deze vraag zeker op dit niveau te zullen voorleggen.

Vrachtwagenparkeren

Ook rond vrachtwagenparkeren steken de gemeenten de koppen bijeen, weliswaar onder coördinatie van intercommunale Igemo. “Het is de bedoeling dat de druk van ongeoorloofd geparkeerde vrachtwagens vermindert”, zegt de Mechelse schepen Vandersmissen, “maar eenvoudig is dat niet. Het probleem is het gebrek aan ruimte. Die kan je niet zomaar bij creëren. Een parking voorzien aan Uilenmolenweg werd overwogen, maar het is daar allemaal agrarisch gebied. Dat kan je zomaar niet omzetten.”

Igemo heeft intussen twee locaties geselecteerd waar een vrachtwagenparking zou kunnen komen. Maar die liggen beiden op aanzienlijke afstand van Mechelen. Het gaat meer bepaald om de Gansbroekstraat in Puurs – Sint-Amands en om KMO-zone Klein Boom in Putte. Er wordt ook nog gekeken naar Sint-Katelijne-Waver. “Oorspronkelijk was Strijbroek weerhouden als zoeklocatie, maar die is niet echt geschikt voor dit doel”, merkt schepen Ceulemans op. “We ijveren voor een samenwerking op KMO-zones om er parkings te voorzien en het afhandelen van deze problematiek door de bedrijven op eigen terrein.”

De Nieuwe Vesten creëerden zoekverkeer in straten die daar helemaal niet geschikt voor zijn.

schepen Alexander Vandersmissen

Battelcomplex

Tot slot werd er nog stilgestaan bij de gebrekkige doorstroming op de N16 richting Willebroek en de problemen ter hoogte van Nekkerspoel richting Bonheiden. Volgens schepen Vandersmissen zou de geplande aanpak van het Battelcomplex al heel wat druk weghalen, “maar we willen absoluut vermijden dat de N16 een alternatief wordt voor de Antwerpse ring als die vastloopt. En voor Nekkerspoel zoeken we samen met stad Mechelen naar een oplossing”, onderstreept schepen Bart Van Marcke van Bonheiden."

Artikel uit publicatie

NTX
Logo Van Havermaet Partner Voka Mechelen-Kempen
ING
Logo Mensura
Logo SD Worx
Deloitte Private
Logo Degroof Petercam Partner Voka Mechelen-Kempen
pfl
Logo VanRoey Parnter Voka Mechelen-Kempen