Sommige ondernemers zijn geboren creators. Leander is zo iemand. Zijn liefde voor vrijheid en vormgeving leidde hem uiteindelijk naar zijn eigen studio: Studio Kumo. Daarmee helpt hij bedrijven om hun merkidentiteit en website op een unieke manier te laten spreken. “Veel bedrijven worstelen ermee om hun verhaal mooi naar buiten te brengen. Ik help hen om dat op een creatieve, duidelijke manier te doen.”
Wat doet Studio Kumo precies?
“Via Studio Kumo zorg ik voor branding en webdesign voor bedrijven. Vaak merken ondernemers dat hun werk top is, maar dat de uitstraling of website dat nog niet weerspiegelt. Ik probeer hen daarin te begeleiden: een sterk merkverhaal én een visueel aantrekkelijke, functionele website.”
Hoe is jouw ondernemersverhaal begonnen?
“Ik wilde altijd al iets creëren. En ik hecht veel belang aan vrijheid, zowel in doen als denken. In mijn vorige job miste ik dat. Dus ben ik eerst gestart in bijberoep. Langzaam groeide het, werd het drukker, en uiteindelijk moest ik de stap zetten naar voltijds ondernemen. Dankzij het Bryo-traject van Voka kreeg ik ook veel praktische kennis rond sales, marketing en financiering. Dat heeft me echt geholpen.”
Waar komt het idee voor jouw onderneming vandaan?
“Branding en webdesign zijn voor mij de perfecte combinatie van creatief bezig zijn en toch iets tastbaars neerzetten. Ik volgde online cursussen, begon wat te testen voor vrienden en familie… en dat werkte! Zo was de stap naar een bijberoep snel gezet.”
Wat is een project waar je echt van droomt?
"Ik werk steeds meer samen met visueel sterke bedrijven, zoals architecten en interieurontwerpers. Bedrijven die net als ik esthetiek en structuur belangrijk vinden. Mijn minimalistische en doordachte aanpak past daar gewoon heel goed bij. Ik voel dat daar mijn toekomst ligt. Ik droom ervan om samen te werken met toonaangevende architecten of interieurstudio's met een sterke vise en unieke stijl. Het geeft me enorm veel voldoening om hun karakter te vertalen naar een branding en website die klopt. Om zo iets unieks te creëren waar zij zich echt in herkennen en oprecht dankbaar voor zijn."
Heb je een tip voor andere starters?
“Gewoon doen. Wat kan er fout gaan? Worst case wordt het niks. Maar dan heb je wel ongelooflijk veel bijgeleerd en nieuwe mensen ontmoet. En dat is sowieso waardevol.”