Van Heurck, de producent van beschermende (werk)kledij uit Lier, is een familiebedrijf met een zeer lange traditie waar intussen de vierde generatie aan het hoofd staat. Het bedrijf doet het – mede door in te stappen in de VP Textile holding – zeer goed in een markt die onder druk staat. “De jongste tien jaar zijn we erin geslaagd om stevig te groeien”, zegt CEO Dries Van Heurck. “Onze omzet is maal vier gegaan en we werken nu met drie keer zoveel medewerkers. En sinds het instappen in de holding vormen we samen met twee zusterbedrijven een house of brands, waardoor we strategisch nog gerichter kunnen investeren en zo een relevante speler kunnen blijven.”
Het was de overgrootmoeder van Dries Van Heurck die meer dan honderd jaar geleden een klein winkeltje opende dat handgemaakte pyjama’s, lakens en schorten verkocht. “Dat winkeltje, gestart in 1920, groeide in een mum van tijd uit tot een stevig confectiebedrijf”, vertelt Dries Van Heurck. “In 1930 verhuisde de onderneming naar een productievestiging in Deurne-Noord, waar het aantal medewerkers snel de kaap van vijftig overschreed. Na de tweede wereldoorlog zijn we gestart met een eigen kledinglijn, die we zelf industrieel gingen produceren. Collecties die we ook verkochten aan winkelketens en catalogusbedrijven zoals La Redoute en 3Suisses. Pas in de jaren tachtig begonnen we met de productie van beschermende bedrijfskledij.”
Toegevoegde waarde
Van Heurck is lang in eigen land blijven produceren, maar vanaf 1987 verhuisde de productieafdeling stap voor stap richting Tunesië. De commerciële en administratieve activiteiten en de R&Dafdeling bleven wel in België (intussen verhuisden deze van Deurne naar Lier). “Dat was een stap die we moesten zetten om concurrentieel te blijven”, verduidelijkt Dries Van Heurck. “Vanaf dat moment zijn we ons meer en meer gaan toeleggen op de beschermende bedrijfskledij.
Toen was het een nichemarkt, die vandaag uitgegroeid is tot een mature markt. We zijn intussen een gevestigde waarde in de sector en staan bekend omwille van onze kwaliteit en flexibiliteit. Onze ontwerpers vertalen de wensen van onze klanten naar hoogwaardige professionele kledij. En omdat we over een eigen R&D-afdeling beschikken, kunnen we steeds de modernste technieken en materialen in onze ontwerpen verwerken. Van Heurck voorziet vandaag bedrijven en overheden van multinorm beschermende werkkledij. Dat is kledij waar meerdere beschermingsgraden in verwerkt zijn en die speciaal gemaakt wordt voor werknemers die in omgevingen met meerdere risico’s werken. Bijvoorbeeld een jas die zowel hitte- en vlamwerend is als antistatisch. We zorgen met onze kledij echt voor toegevoegde waarde op gebied van bescherming, maar zeker ook wat betreft comfort, innovatie en duurzaamheid.”
“Dankzij onze nieuwe structuur zijn we futureproof”
Complementair
Sinds 2022 maakt Van Heurck deel uit van de VP Textile holding, de textieldivisie van VP Capital. “Zij zijn meerderheidsaandeelhouder, maar ikzelf ben ook mee ingestapt in de VP Textile holding”, licht Dries Van Heurck toe. “Dankzij deze stap combineren we nu het beste van twee werelden. De textielsector is al enkele jaren aan het consolideren. Als je geen partnerschappen aangaat, kan je niet overleven. We zijn lang op eigen kracht blijven groeien. Maar om ons bedrijf futureproof te maken, was het instappen in een groter geheel noodzakelijk. VP Textile geeft ons bedrijf nu meer mogelijkheden. Dankzij de bredere financiële basis kunnen we – wanneer ze zich aandienen – opportuniteiten grijpen. In de groep zitten drie bedrijven die beschermende kledij produceren, zodat we een house of brands vormen. Hydrowear legt zich toe op budgetvriendelijke collecties, HAVEP produceert collectiemerken voor het premium segment en Van Heurck focust op hoogwaardige ontwikkelingen op maat van specifieke bedrijven en overheden. We zijn zeer complementair en werken samen waar mogelijk. Toch functioneren we alle drie autonoom en we bepalen onze eigen koers. Daardoor kan Van Heurck de familiale waarden bewaken – wat belangrijk is voor het welzijn van onze mensen, maar tegelijkertijd blijven we een relevante speler door anorganisch te groeien door overnames.”
“Als je geen partnerschappen aangaat, kan je in de textielsector niet overleven. Toch kan Van Heurck de familiale waarden bewaken – wat belangrijk is voor het welzijn van onze mensen.”
CEO Dries Van Heurck
Sociale duurzaamheid
VP Textile is als groep vandaag goed voor een jaarlijkse omzet van 80 miljoen euro, Van Heurck neemt hiervan 21 miljoen euro voor zijn rekening. “De voorbije jaren zijn we flink gegroeid”, weet Dries Van Heurck. “In België werken we met 27 voltijdse medewerkers, in Tunesië stellen we intussen 750 mensen te werk. Dat is een hele verantwoordelijkheid en we hechten als werkgever veel belang aan sociale duurzaamheid. We staan erop dat de arbeidsomstandigheden voor onze Tunesische medewerkers uitstekend zijn en dat ze een correct loon verdienen. Binnen de groep willen we de komende jaren blijven groeien, maar dat willen we doen zonder onze waarden te verwaarlozen. Want onze tevreden en gemotiveerde medewerkers blijven onze grootste troef in het produceren van kwaliteitsvolle producten. Daarnaast willen we zeker stappen blijven zetten op het gebied van ecologische duurzaamheid. Als sector is de textielsector wereldwijd – na de olieindustrie – de tweede grootste vervuiler. Op het gebied van recyclage is nog heel wat winst te boeken en wij willen op dat gebied absoluut ons steentje bijdragen.”