Inbound marketing is een marketingfilosofie die gebaseerd is op het aantrekken van potentiële klanten via relevante en nuttige inhoud, en dus zonder storende (traditionele) marketinginstrumenten (advertenties, direct mailing, telemarketing,…).
De term ‘inbound marketing’ is bedacht door de oprichters van de Amerikaanse softwareontwikkelaar HubSpot. HubSpot is een (software) platform dat is ontworpen om inbound marketing en verkoop te ondersteunen.
Basisprincipes van inbound marketing
De basisprincipes van inbound marketing van HubSpot zijn gebaseerd op vier stappen: potentiële klanten aantrekken, converteren, deals afsluiten en klanten behouden.
- Aantrekken
Bij deze eerste stap in inbound marketing trek je potentiële klanten naar jouw website. Dit bereik je via zoekmachineoptimalisatie (SEO), contentmarketing, sociale media, evenementen en andere kanalen die jouw doelgroep gebruikt. - Converteren
Zodra je de aandacht van potentiële klanten hebt getrokken, is het tijd om ze om te zetten in leads. Dit doe je door middel van call-to-action (CTA's), landingspagina's, formulieren en andere tools die je ontwerpt (of laat ontwerpen) om informatie te verzamelen over de interesses en behoeften van jouw doelgroep(en). - Deals afsluiten
Gegenereerde leads renderen pas als je deals afsluit. Het werven van klanten realiseer je via het inschakelen van e-mailmarketing, crm-software en andere tools die zijn ontworpen om jouw verkoopproces te ondersteunen. - Klanten behouden
Klanten werven is cruciaal om je bedrijf te doen groeien, maar het behouden van klanten is dat evenzeer. Hiervoor doe je een beroep op een uitstekende klantenservice, up- en cross-selling en andere strategieën die de loyaliteit van jouw klanten vergroten.
Voordelen van inbound marketing
Het toepassen van inbound marketing heeft heel wat voordelen, zoals:
- Kwaliteitsvolle leads
Dankzij inbound marketing van HubSpot kan je leads genereren die meer geneigd zijn om jouw producten of diensten te kopen. Dit komt omdat ze al geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en aanbod. - Lagere kosten per lead
Het toepassen van inbound marketing is vaak minder duur dan traditionele marketingmethodes, zoals advertenties en direct mail. Dit komt omdat je niet hoeft te investeren in het aankopen van leads. Je kan jouw marketinginspanningen volledig richten op de doelgroep die het meest waarschijnlijk geïnteresseerd is in jouw producten of diensten. - Een hogere 'return on investment' (ROI)
Omdat inbound marketing gericht is op het aantrekken van de juiste doelgroep(en), kunnen jouw marketinginspanningen een hogere ROI opleveren in vergelijking met traditionele marketingmethodes. - Een verhoogde merkbekendheid
Dankzij inbound marketing van HubSpot kan je jouw merk op de juiste manier positioneren.