Skip to main content
  • Nieuws
  • Mercurio Global Ambassadors: Verenigde Staten

Mercurio Global Ambassadors: Verenigde Staten

  • 26/08/2020

Internationaal ondernemen brengt een pak vragen met zich mee. Samen met onze Mercurio Global Ambassadors gaan wij tot het uiterste om uw onderneming internationaal te steunen. Mercurio Global Ambassadors is een nieuw en exclusief netwerk van ondernemers of leden van het managementteam die een goed buitenlands netwerk en/of ervaring hebben en op die manier een klankbord vormen voor andere ondernemers. De Global Ambassadors kunnen een hefboom zijn voor de bevordering van de internationalisatie van onze West-Vlaamse bedrijven doordat zij een brug vormen tussen het lokaal en internationaal netwerk. Zij engageren zich om andere West-Vlamingen te helpen bij hun internationale expansie.

Vandaag stellen wij graag onze Global Ambassador voor de Verenigde Staten voor: Annelies Deltour, CEO van Paneltim.

Wat is uw expertise in de Verenigde Staten?

Mijn ervaring (eigenlijk die van het ganse team) zit hem in het sinds 2014 exporteren van ons Belgisch product aan distributeurs in de VS en recentelijk ook in het opzetten van een lokale entiteit. Na enkele jaren studiewerk en meerdere bezoeken werd Paneltim USA in 2019 opgericht. Tot op heden beschikken we er over een distributiepunt waar we panelen vanuit België naartoe sturen en ook ter plaatse op maat kunnen maken. Ondertussen bereiden we ons ook voor om er in de toekomst het volledige productieproces lokaal te kunnen uitvoeren. En als toemaatje en eerder bij toeval (en compleet los van de professionele activiteiten) ben ik getrouwd met een Amerikaan, zo leer ik het land ook door zijn ogen kennen.

Wat zijn volgens u de belangrijkste do’s & don’ts bij het zakendoen in de Verenigde Staten?

Bij de opzet van een bedrijf:

Do’s:

  • Wees voldoende aanwezig ter plaatse (wat nu uiteraard wel moeilijk is in deze coronatijden), wissel zo mogelijk af met collega’s want dit weegt aardig door op een familiaal leven, een toegewijd projectteam is ideaal. Plan ook genoeg tijd in voor de wekelijkse opvolging van het lokale team.
  • Calculeer met een voldoende grote post overheadkosten voor onvoorziene zaken. Een aantal zaken zijn verplicht en doen de kosten soms ongewenst oplopen.
  • Laat u bijstaan door een boekhoudkantoor met zetel in België of West-Europa. Op die manier wordt u begeleid door mensen die zowel een Europese boekhouding als een Amerikaanse opzet kennen. In de VS hoeft boekhoudkundig veel minder te gebeuren dan in België, echter het taks-gebeuren is er redelijk complex.
  • Initieel waren wij ervan overtuigd om een Vlaming te zoeken die reeds actief was in de VS, die hebben we echter niet gevonden. Nu werken we met een ‘native’ team die alle Amerikaanse gebruiken logischerwijs heel goed kent, wat uiteindelijk een groot voordeel is.

Don’ts:

  • Verwacht niet dat u het product in de VS goedkoper zult kunnen maken omdat bv. het containertransport wegvalt. De kostprijs van ‘services’ in de VS liggen gemiddeld hoger dan in België. Ook de taxen zijn gelijkaardig aan die van België.
  • Onderschat de klimaatverschillen niet. Wij zijn gelegen in Michigan, de temperaturen zijn er extreem in vergelijking met België. Sneeuw valt daar soms metershoog, wat bv. de stockage van onze goederen buiten onmogelijk maakt en dus het benodigde volume overdekte opslagruimte doet stijgen.
  • Verkijk u niet op de logge werkwijze van banken in de VS. Het internetbankieren is heel eenvoudig en snel in België, wat helemaal niet zo is in de USA. Zelfs cheques zijn daar - als je het nu wilt of niet - een onvermijdbaar betaalmiddel (al beperken wij het zoveel als mogelijk).
  • Denk niet zomaar dat u (als nieuw bedrijf in de VS) de investeringen via leasing kan uitvoeren. Ook al kunt u als Belgisch bedrijf mooie cijfers voorleggen en borg staan voor de Amerikaanse entiteit, men zal dit niet accepteren. Vaak is de oplossing om de investering uit te voeren vanuit de Belgische entiteit en dit dan intern te verrekenen.
  • Vergelijk de staten niet met provincies en sta voldoende stil bij de afstanden. Het makkelijkst is om de staten als onafhankelijke landen te beschouwen die tot de unie VS behoren (zoals in Europa maar dan heel anders).

Welke trends en evoluties ziet u in de Verenigde Staten in de nabije toekomst?

De VS is een grote en uitgestrekte markt met nog veel potentieel voor o.a. kunststof bouwmaterialen, waarin het staal nu nog vaak triomfeert. Gezien wij als bedrijf wereldwijd willen groeien, ligt het voor ons voor de hand om lokaal aanwezig te zijn en te blijven.

Is dit dan nu onder Trump en ooit in de toekomst onder een andere president, business blijft business en de klant verkiest nog steeds in de VS te kopen i.p.v. te moeten importeren. Exporteert u, maak het uw klant dan zo makkelijk mogelijk. Overweeg een importstudie te maken met een gespecialiseerde partner. Voor ons is het belangrijk dat de lokale markt er een voldoende langetermijnvisie behoudt zodoende dat een investering in duurzame producten opportuun blijft en er niet puur op prijs wordt geconcurreerd met goedkope materialen.

Wat de Amerikaanse economie in de toekomst brengt, dat kunnen we moeilijk voorspellen. Het maakt er de opzet van een businesscase niet makkelijker op, echter is en blijft het een grote potentiële markt die makkelijker te bewerken is als u er lokaal aanwezig bent. Voldoende “voelsprieten” ter plaatse hebben is belangrijk, een goed en frequent contact behouden met de distributeurs is hierbij de basis.

Heeft u een vraag die u wil voorleggen aan onze Global Ambassador? Contacteer dan onze Adviseur Internationaal Ondernemen Daphne Renier via daphne.renier@voka.be.

EFRO

Contactpersoon

Daphne Renier

Kennis & advies/Internationaal ondernemen

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier uw vraag
VZW - eATA 2021
VZW - DigiChambers 2021
Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group