Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • “Mensen presteren beter waar ze zichzelf kunnen zijn”

“Mensen presteren beter waar ze zichzelf kunnen zijn”

  • 03/11/2021

Onze samenleving evolueert permanent. Zo zijn we vandaag met z’n allen diverser dan ooit. Het lijkt dan ook logisch dat de werkvloer moet volgen. Alleen is dat vaak niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Omdat bedrijven hierbij best wat hulp kunnen gebruiken start UPOP in samenwerking met Voka een traject om concreet aan de slag te gaan in het creëren van een inclusief diverse werkplek. Het traject is er in de eerste plaats voor bedrijven actief binnen het Welt-project, maar staat ook open voor andere geïnteresseerde ondernemingen. “Bedoeling is dat we bedrijven klaarstomen voor de toekomst door hen tools mee te geven en dat we samen een concreet plan van aanpak opstellen om een divers inclusieve werkplek te creëren”, zegt Khadija Rejdy, CEO van UPOP.

In een ideale wereld zijn onze bedrijven automatisch een afspiegeling van de samenleving. Mensen van verschillende leeftijden, gender, seksuele oriëntatie, afkomst en opleidingsniveau zouden er perfect moeten kunnen samenwerken en samenleven. “In de praktijk blijkt dat echter vaak nog een uitdaging te zijn”, vertelt Khadija Rejdy. “En niet omdat bedrijven niet willen, welomdat ze niet weten hoe. Hoe pakken we deze uitdaging aan, wat kunnen we wel zeggen/doen en wat niet, wat betekent diversiteit en inclusie voor ons, etc. zijn vaak voorkomende vragen. We merken dat er intern nog een gebrek aan expertise en kennis heerst. Daarnaast zijn er ook organisaties die ervan uit gaan dat ze al heel inclusief denken en werken, maar ze zijn zich niet bewust van de aanwezige barrières die dat perfect samenwerken en samenleven bemoeilijken.”

Veerkrachtige bedrijfscultuur

UPOP ondersteunt bedrijven in het herkennen van die barrières en om deze weg te werken. Het bedrijf is een Antwerpse start-up, opgericht in 2019, en omwille van de covid-crisis nu op volle toeren draaiend. “We zijn innovators die de wereld willen inspireren met een vernieuwde kijk op HR”, legt Khadija Rejdy uit. “In deze tijden van digitalisering, war on talent en constante verandering zal de impact van de juiste mensen op de werkvloer alleen maar groter worden. Maar om goed te Khadija Rejdy, CEO van UPOP presteren moeten mensen zich ook goed in hun vel voelen. Moeten ze in hun kracht staan. Alleen dan kunnen ze die kracht ook omzetten in hun werk. Als covid ons de afgelopen tijd één ding geleerd heeft, is het dat je als bedrijf een veerkrachtige en inclusieve bedrijfscultuur nodig hebt om te overleven.”


Uitdagingen

Volgens Khadija Rejdy is een inclusieve werkplek vooral een werkplek waar iedereen zichzelf kan zijn. “Mensen die zich binnen een bedrijf – om welke reden dan ook – niet thuis voelen of denken buitengesloten te zijn, zijn minder betrokken en doen hun werk minder goed”, vertelt ze. “Dit heeft dan effect op hun productiviteit en werkgeluk, wat vervolgens – bijna altijd – resulteert in een lagere retentie. Werkplekken worden nu ook veel diverser dan vroeger. Gewoon al omdat er meer mensen dan vroeger actief zijn op de arbeidsmarkt, er veel meer vrouwen aan het werk zijn en omdat we ook allemaal langer werken. Hierdoor moeten bijvoorbeeld – veel meer dan vroeger – verschillende generaties veel actiever samenwerken. Maar het is ook een feit dat 2/3 van de jongeren in Antwerpen vandaag een diverse afkomst heeft. Ook dat uit zich op de werkvloer en creëert nieuwe uitdagingen.”


Kansen

Maar uitdagingen zorgen ook voor kansen. “Een studie van McKinsey van 2020 toont zeer interessante resultaten”, weet Khadija Rejdy. “Bedrijven die gendergelijkheid hoog in het vaandel dragen zijn 25% meer winstgevend dan bedrijven die dat niet doen. Inclusief diverse bedrijven zijn zelfs 36% winstgevender. Het loont dus om te investeren in inclusieve diversiteit. Investeer in het creëren van een inclusieve bedrijfscultuur waar men gewaardeerd wordt voor wie men is. Een werkplek waar men open en eerlijk kan communiceren. Waar er gevraagd wordt naar hoe ze zich voelen, wat ze graag willen en hoe ze zich verder willen ontwikkelen. Wanneer mensen in de juiste omgeving zitten, de juiste mindset hebben en over de noodzakelijke tools beschikken, halen ze meer uit zichzelf en dus ook uit jouw bedrijf.”

Workshops

Klinkt dit alles jou als muziek in de oren? Dan is het traject dat UPOP samen met Voka vanaf 18 november opstart misschien wel iets voor jou en jouw bedrijf. “Het traject is dan de start van de transformatie die jouw bedrijf moet doormaken”, zegt Khadija Rejdy. “In vier workshops op locatie zetten we jou en je medewerkers op weg naar een inclusieve werkplek. Starten doen we met een intakegesprek, zodat we goed kunnen inschatten waar alle deelnemers staan. De sessies zelf bevatten veel ruimte tot delen. We maken meteen de vertaalslag naar jouw bedrijf. Het zijn geen inspiratiesessies maar echte doe-workshops. Je krijgt tips, handvaten en concrete opdrachten (elk bedrijf start vanuit de eigen case). We maken samen voor elke deelnemer een plan van aanpak, zodat je met de opgedane kennis en concrete actiepunten zelf verder aan de slag kan gaan. Daarna is het de bedoeling dat we de deelnemers verder informeren over het belang van een inclusieve werkplek, inspireren op weg naar een inclusief diverse werkplek en activeren met behulp van nog meer concrete actiepunten. Met de opgedane kennis kan je dan verder aan de slag of instappen in een vervolgtraject.

Contactpersoon

Valerie Hamal

Adviseur onderwijs & arbeidsmarkt

Artikel uit publicatie