Meetbare kwaliteit in de zorg

17/10/2017

“Kwaliteit in gezondheidzorg is meetbaar. En door te meten, ga je ook verbeteren.”, zegt Léa Marais van ICHOM (International Consortium for Health Outcome Measurement). ICHOM werd in 2012 opgericht aan de Harvard Business School. Met 650 partners is het nu actief in 32 landen, ook in ons land. Zo werkt het samen met het Antwerpse UZA en het Brusselse Saint-Luc.

ICHOM meet de ‘value’, de waarde die de patiënt krijgt voor wat hij/zij betaalt aan zorg. ‘Waarde’ wordt daarbij eenvoudig gedefinieerd: de medische conditie, zoals in de eerste plaats de patiënt die ervaart. Voor cataract zijn bijvoorbeeld vier domeinen belangrijk: de visuele functionering zoals de patiënt die ervaart, de scherpte van het zicht, de afwijking in het oog en uiteraard de medische ingreep. “De meetcyclus is eenvoudig”, vertelt Léa Marais. “We starten met een simpele vraag: kan u goed zien? Daarbij geven we vijf antwoordmogelijkheden, van ‘neen’ tot ‘uitstekend’. En na de ingreep is de vraagstelling al even voor de hand liggend: is het nu beter of niet?”

“Datacaptatie levert een gigantisch potentieel voor verbetering van de hele zorg.”

Lea Marais
Léa Marais

Natuurlijk gaat het veel verder dan dat: de wachttijd voor de ingreep, de mogelijke vertragingen, de ingreep zelf, de ervaring en de tijd die nodig is voor het onderzoek. En dat allemaal niet enkel vanuit het standpunt van de patiënt, maar ook vanuit dat van de zorgverstrekker, en van de hele zorgorganisatie.

Data worden in de ICHOM-cyclus elektronisch verzameld en opgeslagen. “Datacaptatie is enorm belangrijk”, zegt Léa Marais. “Het levert een gigantisch potentieel voor verbetering van de hele zorg: voor de patiënt, voor de zorgverstrekker en voor het zorgbeleid. Ik noem het echt een paradigma shift.”

Meten is weten, dat hoorden we al eerder. Maar levert ‘weten’ ook betere resultaten op? Léa Marais is beslist. “De Martini Klinik in Hamburg meet sinds bijna 25 jaar op die manier haar kwaliteit. De resultaten mogen er zijn. Het ziekenhuis zag zijn marktaandeel in sneltempo groeien, het kon doorbreken buiten de Duitse grenzen, de patiëntentevredenheid groeide enorm, de researchresultaten namen toe en de terugbetalingsvoorwaarden bij de verzekeringsmaatschappijen verbeterden”

Lees meer over innovatie in de zorg in de Voka Topics van november.