Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Mechelse starters over hun sprong in het ondernemerschap

Mechelse starters over hun sprong in het ondernemerschap

  • 21/09/2022

Als het aan Dries en Arne ligt, zal Employer Branding nooit meer hetzelfde zijn. Geen saaie invulformulieren, standaard vacatureteksten of onpersoonlijke interacties. Maar wel opvallende visuals en straffe beeldspraak. Dankzij hun kritische blik vinden Dries en Arne waar talent vandaag echt naar op zoek is. Nog geen jaar na de oprichting van eqip toont dit vierkoppig team dat het landschap van Employer Branding anders kan. We nemen een kijkje achter de schermen, samen met Bryo.

Op dinsdagochtend wandel ik de Vleeshalle in Mechelen binnen. Ik ben aangenaam verrast door het mooie interieur en de overvloed aan warm licht dat door de grote ramen naar binnen valt. Kantoorruimte nummer 13, daar moet ik zijn. Ik wandel de trappen op, zoek naar nummer 13 aan de deur en stuit meteen op Dries die 's ochtends vroeg al in conference call zit. Business never sleeps, en al zeker niet als je een start-up leidt. Ik word hartelijk ontvangen met veel enthousiasme en een straffe kop koffie. Arne, de co-founder van eqip, geniet nog van een deugddoende vakantie. Maar Dries gaat met plezier voor twee voor de camera staan en beantwoordt onze vragen over ondernemen als starters.
 

Wat is de elevator pitch van eqip?

"In de War for Talent is het cruciaal om top of mind te zijn en te blijven. Met eqip focussen we de volle 100% op Employer Branding, wat zich vertaalt in twee luiken. Onze dedicated focus gaat enerzijds naar het creatieve luik waar nog heel wat potentieel ligt in HR-communicatie. Het andere luik is het digitale aspect waarbij we experimenteren, optimaliseren en uiteindelijk gaan scalen. Wij focussen ons op de meest relevante technieken van growth hacking. Vanuit deze filosofie experimenteren we voortdurend voor de beste resultaten voor onze klanten."
 

Hoe zag eqip het levenslicht en welke waters hebben jullie al doorzwommen?

"Arne en ik werkten samen in hetzelfde bedrijf en hadden ondertussen al heel wat ervaring opgebouwd in Employer Branding. Na enkele jaren merkten we op dat de markt wel aan vernieuwing toe was. De traditionele manier van rekruteren werkt niet meer. 85% van de bedrijven doet tegenwoordig hetzelfde waardoor ze het zich heel moeilijk maken in de War for Talent. Arne en ik zagen al snel een opportuniteit om het anders te doen. We focussen ons op de doelgroep en gaan structureel aan de slag met de klant om op lange termijn een impact te hebben. En ons creatief ei, dat kunnen we in onze campagnes zeker kwijt!"

"De opstart ging vrij vlot. Als je groeit, moet je ervoor zorgen dat de juiste mensen hun expertise mee in je business willen investeren. Vandaag hebben we twee medewerkers die heel snel zijn kunnen meedraaien en die van aanpakken weten. Naast de inhouse skills is cashflow ook belangrijk. Ondernemen kost geld en groei vergt investeringen. Denk aan freelancers inschakelen, investeren in pitches, etc. Maar de nood aan talent is vandaag hoog, dus waren we ook snel gelanceerd." 

eqip

 

Wat was de coolste campagne van eqip in het afgelopen jaar?

"We hebben al heel wat leuke concepten mogen uitwerken voor onze klanten. Maar sommigen spannen de kroon. Voor Acerta hebben we bijvoorbeeld een leuke campagne opgezet waarbij we opzoek gingen naar payroll-talent. Dit is een knelpuntberoep en dus niet gemakkelijk om goede experten in te vinden. De campagne schoof de payroll- medewerkers van het bedrijf naar voren onder de noemer ‘#rollmodellen'. We interviewden alle payroll-experten en gingen op zoek naar hun drijfveren. Dat hebben we in de campagne gebruikt. De resultaten gingen door het dak, en dat alleen nog maar dankzij de Acerta- medewerkers die spontaan de campagne op hun socials deelden. De interne fierheid die met deze campagne werd verwezenlijkt, is voor ons en Acerta een succesverhaal."

Wat staat er nog op de planning voor de toekomst? En welke uitdagingen brengt dat met zich mee?

"Momenteel zijn we snel aan het groeien, wat een luxe is. Maar het hoeft voorlopig niet nog sneller te gaan. Als we willen groeien, moeten we ons team vergroten. Daar zijn we momenteel mee bezig, maar we willen niets overhaast doen. Ons team is onze belangrijkste troef en we zijn samen onze eigen cultuur aan het ontwikkelen. Nieuwe potentiële medewerkers moeten dus een goede fit zijn en dat vergt tijd."

85% van de bedrijven doet tegenwoordig hetzelfde en maakt het zich zo heel moeilijk in de War for Talent.

Dries Reynders

Wat betekent Bryo voor eqip?

"De sessie Prijszetting van het Bryo-traject was heel interessant. Niet alleen om je prijs te bepalen, maar ook hoe je over je prijs communiceert. Als starter moet je vertrouwen krijgen in de prijs die je vraagt voor je ervaring en deskundigheid die je over de jaren heen hebt opgebouwd."

"Eén van de Bryo-sessies vond plaats in de Vleeshalle waar we nu ons huidig kantoor hebben. En dat is niet toevallig! Tijdens de samenkomst waren we zo aangenaam verrast door de ruimte dat we eens gingen horen of er nog een kantoor beschikbaar was. En nu zitten we hier, onze ideeën en Employer Branding- plannen uit te werken. Het Bryo traject is duidelijk heel veelzijdig! (lacht)".
 

eqip

 

Heb je nog een laatste tip voor startende ondernemers?

"Ja, zeker! Het is wel een cliché, maar daarom juist heel waar: als startende ondernemer heb je vaak de neiging om perfectionistisch te zijn. Als starter is dat tijdsverlies. We hadden een plan gemaakt om de eerste maanden te kunnen lanceren. We zijn nooit aan dat plan kunnen starten, omdat we tijdens de rit al snel merkten dat de praktijk anders loopt en je voortdurend tijdens de rit bijleert en bijstuurt. Ook al is je website maar voor de helft klaar of staat je verhaal nog niet op punt, lanceer je idee. De rest volgt later wel."

Heb jij ook een duwtje in de rug nodig om te durven starten? Neem dan contact op met esther.alderweireld@voka.be.
 

bryo logo

Jill Cools

Medewerker communicatie

Full bio of Jill Cools

Artikel uit publicatie