Skip to main content
  • Nieuws
  • Marion Van Zon: “De coronacrisis hakte er stevig in, maar was slechts een voorproefje van de huidige uitdagingen in de voedingssector"

Marion Van Zon: “De coronacrisis hakte er stevig in, maar was slechts een voorproefje van de huidige uitdagingen in de voedingssector"

  • 30/05/2022

In de Belgische horecasector is het familiebedrijf Van Zon al vele decennia een toonaangevende speler. Sinds 2011 staat Marion Van Zon – de derde generatie sinds de oprichting in 1964 – aan het roer. Hoe ervaarde ze samen met haar medewerkers en klanten de impact van de coronacrisis?. En hoe gaat Marion als CEO om met de talrijke andere uitdagingen die vandaag opduiken?

Marion Van Zon

Onestopshop voor de horecaprofessional

Een horecagroothandel met een brede actieradius, zo kan je Van Zon het best omschrijven. “Wat via mijn opa ooit startte met een bescheiden  aanbod  van  vlees-kroket  en  bitterbal,  is  vandaag  uitgegroeid tot een rijk gamma van  alle  mogelijke  producten  voor  de  horeca”,  zegt  Marion.  “We bieden onze klanten meer dan dertigduizend voedingspro-ducten aan: vers vlees, vis, groen-ten, fruit, diepvriessnacks, brood, dranken... En die klanten komen uit diverse hoeken: van frituren tot b&b’s, van cafetaria van sportcen-tra tot bistro’s.”

Goed geoliede machine

Om  vraag  en  aanbod  zo  goed  mogelijk  op  elkaar  af  te  stem-men, moet het familiebedrijf als een goed geoliede machine wer-ken. “Elke schakel in de ketting is belangrijk”, geeft Marion aan. “Of het nu inkoop, logistiek, prijsbe-leid, klantendienst of transport is, elke medewerker levert een essentiële bijdrage in het succes van Van Zon. We blinken echt uit in klantenservice en bereikbaar-heid, met slechts twee sluitings-dagen per jaar. Onze winkels in Kampenhout, Beringen en Beerse draaien het hele jaar door op volle toeren!”

Veerkracht na de coronacrisis 

De  voorbije  twee  jaar  kreeg  de  horecasector het zeer zwaar te verduren,  en  dat  had  uiteraard  een  impact  op  de  omzetcijfers  van  Van  Zon.  “Samen  met  de  reissector was de horecasector het  langst  gesloten  tijdens  de  coronaperiode”, legt Marion uit. “Omdat we onze leveringen noodgedwongen  moesten  staken,  implodeerde onze omzet in 2020 en 2021. We bleven echter niet bij de pakken zitten, maar richtten ons vizier bijvoorbeeld op frituren – die tijdens corona goed boerden – en nicheklanten, zoals delicatessenwinkels en traiteurs.”
“Deze crisis toonde ook aan hoe veerkrachtig  onze  klanten  zijn.  Want de horecasector heeft zich niet alleen snel kunnen herpakken, maar heeft zich ook in een razendsnel tempo aangepast aan veranderende consumentenge-woonten. Die professionalisering – met onder meer de stap naar digitalisering en het aanbieden van takeawaymaaltijden – maakt de horecasector  klaar  voor  de  toekomst .”

"Elke medewerker levert een essentiële bijdrage in het succes van Van Zon."

Nieuwe uitdagingen

Vandaag wordt de voedingssector geconfronteerd met tal van nieuwe uitdagingen. En die zullen volgens Marion een nog grotere impact  hebben.  “De  stijgende  energieprijzen,  geopolitieke  problemen, wereldwijd mislukte oogsten en verstoorde aanvoerlijnen doen grote tekorten ontstaan voor allerlei basisproducten, zoals oliën, vetten en granen. Ik maak me  grote  zorgen  over  hoe  die  tekorten  opgelost  zullen  worden, en of we met z’n allen – van producent tot eindconsument – bereid zijn om elk een duit in het zakje te doen om forse prijsstijgingen op te vangen.”

Trots op gepassioneerde Zonnetjes

Met ruim 280 medewerkers is Van Zon uitgegroeid tot een stevige kmo. Marion is erg trots op haar team. “We noemen onszelf soms de Zonnetjes. De hechte en familiale sfeer in ons bedrijf zorgt voor gelukkige en trouwe medewerkers die voor die extra mile gaan tijdens piekperiodes. We houden elkaar  scherp  en  gemotiveerd, en ook nieuwe collega’s leggen we volop in de watten via mooie arbeidsvoorwaarden, begeleiding en opleiding. In november 2020 verhuisden  we  trouwens  naar  een splinternieuw magazijn, met moderne en aangename werkomstandigheden.”

Actief Voka-lid

Zeggen dat Marion een geëngageerd Voka-lid is, is een understatement van jewelste. De lijst van evenementen en projecten waaraan ze meewerkt, is indrukwekkend lang. “Ik ben meter van een Plato-groep, rol regelmatig de rode  loper  uit  voor  Voka-bedrijfsbezoeken  en  ga  graag  naar netwerkactiviteiten om te sparren met collega’s uit andere sectoren. Kritische vragen stellen,  een  mening  ventileren  of  als  klankbord  fungeren  bij  het aftoetsen van zakelijke ideeën... Ik geniet er enorm van om mijn kennis te delen én om zelf nieuwe zakelijke inzichten te verwerven!”

Artikel uit publicatie