In de Belgische horecasector is het familiebedrijf Van Zon al vele decennia een toonaangevende speler. Sinds 2011 staat Marion Van Zon – de derde generatie sinds de oprichting in 1964 – aan het roer. Hoe ervaarde ze samen met haar medewerkers en klanten de impact van de coronacrisis?. En hoe gaat Marion als CEO om met de talrijke andere uitdagingen die vandaag opduiken?

Onestopshop voor de horecaprofessional
Een horecagroothandel met een brede actieradius, zo kan je Van Zon het best omschrijven. “Wat via mijn opa ooit startte met een bescheiden aanbod van vlees-kroket en bitterbal, is vandaag uitgegroeid tot een rijk gamma van alle mogelijke producten voor de horeca”, zegt Marion. “We bieden onze klanten meer dan dertigduizend voedingspro-ducten aan: vers vlees, vis, groen-ten, fruit, diepvriessnacks, brood, dranken... En die klanten komen uit diverse hoeken: van frituren tot b&b’s, van cafetaria van sportcen-tra tot bistro’s.”
Goed geoliede machine
Om vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar af te stem-men, moet het familiebedrijf als een goed geoliede machine wer-ken. “Elke schakel in de ketting is belangrijk”, geeft Marion aan. “Of het nu inkoop, logistiek, prijsbe-leid, klantendienst of transport is, elke medewerker levert een essentiële bijdrage in het succes van Van Zon. We blinken echt uit in klantenservice en bereikbaar-heid, met slechts twee sluitings-dagen per jaar. Onze winkels in Kampenhout, Beringen en Beerse draaien het hele jaar door op volle toeren!”
Veerkracht na de coronacrisis
De voorbije twee jaar kreeg de horecasector het zeer zwaar te verduren, en dat had uiteraard een impact op de omzetcijfers van Van Zon. “Samen met de reissector was de horecasector het langst gesloten tijdens de coronaperiode”, legt Marion uit. “Omdat we onze leveringen noodgedwongen moesten staken, implodeerde onze omzet in 2020 en 2021. We bleven echter niet bij de pakken zitten, maar richtten ons vizier bijvoorbeeld op frituren – die tijdens corona goed boerden – en nicheklanten, zoals delicatessenwinkels en traiteurs.”
“Deze crisis toonde ook aan hoe veerkrachtig onze klanten zijn. Want de horecasector heeft zich niet alleen snel kunnen herpakken, maar heeft zich ook in een razendsnel tempo aangepast aan veranderende consumentenge-woonten. Die professionalisering – met onder meer de stap naar digitalisering en het aanbieden van takeawaymaaltijden – maakt de horecasector klaar voor de toekomst .”
"Elke medewerker levert een essentiële bijdrage in het succes van Van Zon."
Nieuwe uitdagingen
Vandaag wordt de voedingssector geconfronteerd met tal van nieuwe uitdagingen. En die zullen volgens Marion een nog grotere impact hebben. “De stijgende energieprijzen, geopolitieke problemen, wereldwijd mislukte oogsten en verstoorde aanvoerlijnen doen grote tekorten ontstaan voor allerlei basisproducten, zoals oliën, vetten en granen. Ik maak me grote zorgen over hoe die tekorten opgelost zullen worden, en of we met z’n allen – van producent tot eindconsument – bereid zijn om elk een duit in het zakje te doen om forse prijsstijgingen op te vangen.”
Trots op gepassioneerde Zonnetjes
Met ruim 280 medewerkers is Van Zon uitgegroeid tot een stevige kmo. Marion is erg trots op haar team. “We noemen onszelf soms de Zonnetjes. De hechte en familiale sfeer in ons bedrijf zorgt voor gelukkige en trouwe medewerkers die voor die extra mile gaan tijdens piekperiodes. We houden elkaar scherp en gemotiveerd, en ook nieuwe collega’s leggen we volop in de watten via mooie arbeidsvoorwaarden, begeleiding en opleiding. In november 2020 verhuisden we trouwens naar een splinternieuw magazijn, met moderne en aangename werkomstandigheden.”
Actief Voka-lid
Zeggen dat Marion een geëngageerd Voka-lid is, is een understatement van jewelste. De lijst van evenementen en projecten waaraan ze meewerkt, is indrukwekkend lang. “Ik ben meter van een Plato-groep, rol regelmatig de rode loper uit voor Voka-bedrijfsbezoeken en ga graag naar netwerkactiviteiten om te sparren met collega’s uit andere sectoren. Kritische vragen stellen, een mening ventileren of als klankbord fungeren bij het aftoetsen van zakelijke ideeën... Ik geniet er enorm van om mijn kennis te delen én om zelf nieuwe zakelijke inzichten te verwerven!”