Skip to main content
  • Nieuws
  • Marina Doggen: "Zakelijke uitdagingen ombuigen naar nieuwe groeikansen, daar wil ik als CEO mee mijn schouders onder zetten"

Marina Doggen: "Zakelijke uitdagingen ombuigen naar nieuwe groeikansen, daar wil ik als CEO mee mijn schouders onder zetten"

  • 31/05/2022

Door de stijgende energieprijzen kunnen installateurs van zonnepanelen de vraag van klanten nauwelijks bijhouden. Voor de levering van deze panelen en andere toepassingen voor slimme energie kunnen zij terecht bij Gutami Solar, met hoofdkantoor in Beringen. CEO Marina Doggen wil de vele uitdagingen waarmee de sector geconfronteerd wordt, ombuigen naar nieuwe kansen om te groeien. Waar ligt zij vandaag als onderneemster wakker van?

Marina Doggen

Toonaangevende speler in zonnepanelensector

Marina is erg trots op de organische groei die Gutami Solar sinds de oprichting in 2006 realiseerde. “Als groothandel en servicefirma voor installateurs  focussen we voornamelijk op B2C-projecten, sporadisch aangevuld met grote B2B-opdrachten. We verzorgen ook zelf de installatie van zonnepanelen, waarbij we een van de grotere spelers in de Benelux zijn. “Vandaag is ons orderboekje  meer dan goed gevuld. Ondanks de schaarste aan materialen en componenten blijven we focussen op het aanbieden van premium producten, een vakkundige installatie en een optimale klantenservice. Hier doen we geen enkele toegeving op. Ons team van 70 interne en 150 externe medewerkers  is dagelijks in de weer om elk project feilloos op te volgen. Tegen eind 2023 moet dit team trouwens aangegroeid zijn tot 150 interne en 350 externe collega’s.”

Focus op energiezuinig wonen en werken

Met een hoofdkantoor in Beringen en magazijnen in Ardooie en het Nederlandse Drachten wil Gutami Solar de band met installateurs en klanten blijven versterken. “2021 was geen topjaar voor ons”, geeft Marina  toe.  “De coronapandemie verdrong de aandacht voor energiezuinig  bouwen, wonen en werken naar de achtergrond. Vandaag staan duurzaamheid en energie-efficiëntie echter meer dan ooit in het middelpunt van de belangstelling van particulieren en ondernemers. Torenhoge energiefacturen en te grote afhankelijkheid van fossiele brandstoffen  doen  de  vraag  naar zonnepanelen boomen. Het is aan ons om die vraag te realiseren, al is die opdracht verre van eenvoudig!”

Uit de comfortzone

De redenen hiervoor zijn volgens Marina niet ver te zoeken. “Een sputterende  toelevering van zonnepanelen en bijbehorende componenten vanuit  China  – waar het coronavirus trouwens opnieuw toeslaat, een tekort aan grondstoffen  en fluctuerende prijzen,... Dit zijn stuk voor stuk hot issues in onze sector. Samen met  concullega’s  trachten we hier creatief mee om te gaan, onder meer via het organiseren van groepsaankopen. Maar voluit op het gaspedaal staan zit er momenteel jammer genoeg nog niet in. "Toch blijven we niet bij de pakken zitten. Steeds meer prijzen we onze producten aan ‘as a service’, waarbij we doorheen de hele productketen het aspect duurzaam ondernemen  een  prominente  plaats geven. Minder verplaatsingen, transporten bundelen, bewuster ondernemen... ik heb de indruk dat onze producenten samen met ons uit hun comfortzone willen stappen en voluit voor change management gaan.”

"De komende jaren wil ik me blijven omringen met medewerkers die creatieve strategische ideeën aanbrengen."

Interne opleiding voor technisch talent

Ook  een  tekort  aan  technisch  talent zorgt voor extra druk bij het team van Marina. “Het vinden van de juiste vakmensen blijft moeilijk. Om onze groei te kunnen blijven realiseren, hebben we echter snel nieuwe medewerkers nodig. Sollicitanten met de juiste attitude en de ‘goesting’ om de handen uit de mouwen te steken, krijgen bij ons meteen een kans. We zorgen zelf voor de nodige interne begeleiding en opleiding om hen klaar te stomen voor projecten. Bovendien bieden we hen aantrekkelijke loon- en arbeidsvoorwaarden. In ruil verwacht ik medewerkers die het beste van zichzelf  geven en meedenken om bedrijfsprocessen verder te verbeteren. Het voorbije jaar heeft ons trouwens ook geleerd dat digitalisering en automatisering cruciaal zijn om die interne flows zo rendabel mogelijk te maken.”

Extra zuurstof dankzij Voka-events

Ondanks haar drukke agenda als CEO maakt Marina graag tijd vrij voor evenementen en projecten van Voka – KvK Limburg. “Deze activiteiten zorgen voor extra zuurstof en inspiratie”, geeft ze aan. “Het is belangrijk om soms even te ontsnappen aan de waan van de dag en met een frisse blik naar  bepaalde  ondernemings-vraagstukken te kijken. Tijdens Voka-netwerkevenementen krijg ik telkens de kans om vertrouwde en nieuwe contacten te ontmoeten  en specifieke ideeën af te toetsen. Ik ben erg enthousiast over  concrete  projecten, zoals het Charter techniekpromotie en de netwerken Ondernemersgilde en Obama Ladies!”

Artikel uit publicatie