Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Make-Up Groothandel groeit en bloeit

Make-Up Groothandel groeit en bloeit

  • 17/11/2022

Acht jaar geleden koos Winny Van Dijck resoluut voor een nieuwe carrière. Ze ging van start als exclusieve verdeler voor de Benelux van het nieuwe minerale make-up merk Bellapierre Cosmetics. Vandaag is haar bedrijf Make-Up Groothandel in Balen uitgegroeid tot een kleine kmo met acht vaste mensen en een ploeg van vijfentwintig freelance visagistes. “Het is allemaal heel snel gegaan”, zegt Winny Van Dijck. “Opeens was ik een bedrijfsleider en dat was best wel even wennen.”

Verandering is een constante in het leven van Winny Van Dijck. Van opleiding is ze logopediste, waardoor ze na haar afstuderen aan de slag ging in de paramedische sector. “Ik deed die job graag, maar botste na een tijd op een plafond”, vertelt ze. “Op zoek naar een nieuwe uitdaging, kwam ik terecht bij het bedrijf Upper at home. Daar vulde ik verschillende functies in, van demonstratrice naar regiomanager en junior manager Vlaanderen. De knowhow om een bedrijf te leiden werd me daar geleerd. Ik stuurde er bijvoorbeeld een team aan van meer dan honderd demonstratrices. Maar ook daar belandde ik weer op een punt waar verder groeien niet meer mogelijk was. Via dit bedrijf kwam ik wel in aanraking met het nieuwe Amerikaanse make-up merk Bellapierre Cosmetics, die een verdeler voor de Benelux zochten. Door deze carrièreswitch richtte ik een eigen bedrijf op en ging ik aan de slag als exclusieve verdeler van het merk in de Benelux.”

Overtuigen

Bellapierre is één van de snelst groeiende cosmeticabedrijven in de wereld, maar in 2014 was het nog een onbekende naam in ons land. “Bellapierre Cosmetics ontwikkelt en produceert minerale make-up”, legt Winny Van Dijck uit. “Al onze producten zijn gemaakt van een steen genaamd Mica. Dankzij die minerale samenstelling gaat onze make-up de huid ook beschermen en verzorgen. Onze producten zijn eveneens cruelty free, omdat we niet testen op dieren en omdat we onze grondstoffen op een duurzame manier aankopen, mogen we het Fair Trade Label voeren. Alleen moest ik in de beginperiode de uitbaters van schoonheidssalons en make-up-professionals nog van al deze troeven overtuigen. Ik ging de baan op en bezocht persoonlijk de salons. Door te blijven geloven in mezelf en in de producten ging de bal aan het rollen. In die beginperiode stelde ik nog elk pakketje dat buiten ging zelf samen. Ik was marketeer, verkoper, magazijnier en verantwoordelijk voor de administratie.”

Salon Coaches

Gelukkig voor Winny kwam er snel hulp. In eerste instantie om de communicatie en de marketing te stroomlijnen, maar ook de salon coaches (de dames die de sales overnamen) en magazijnmedewerkers waren zeer welkom. “Ik geloof niet in pure salesprofielen”, licht Winny Van Dijck toe. “Mijn accountmanagers zijn daarom allemaal visagiste van opleiding. Ze zorgen in de eerste plaats voor coaching, ondersteuning en begeleiding in de salons die met onze producten werken. Maar daarnaast staan ze ook in voor prospectie en (zachte) sales. Het team in het magazijn zorgt ervoor dat alle bestellingen netjes op tijd en onbeschadigd vertrekken. Geen makkelijke taak, want door de Brexit verhuisde het Europese hoofdkantoor van Bellapierre van de UK naar Madrid. Hierdoor moesten we op elk product in onze stock het etiket met de productinfo aanpassen. Een zeer tijdrovend werkje, waarvoor ik, vanwege mijn verleden in de sociale sector, heel graag beroep doe op de mensen van De Schakel uit Balen. Ik ben zeer trots dat ik in mijn bedrijf via begeleid werken mensen deze kans kan aanbieden.” Naast de vaste medewerkers, werkt Make-Up Groothandel vandaag ook samen met een heel team van freelance visagistes. “Deze geven workshops in de schoonheidsinstituten, kapsalons en concept stores waarmee we samenwerken”, vertelt Winny Van Dijck. “Op die manier leren de klanten van die salons werken met onze producten, waardoor ze die thuis ook vaker gaan gebruiken. En niet alleen de workshops of demodagen zorgen voor het overbrengen van onze make-upkennis. Ook de Bellapierre Academy is een schot in de
roos. Zoals gewoonlijk ga ik geen enkele uitdaging uit de weg en ligt onze focus op een zeer nieuw en uniek project. We organiseren namelijk in april, in samenwerking met het reisbureau Het Vakantiehuis, onze allereerste Bellapierre Beauty Cruise met de MSC Seashore.”

Plato

De snelle groei van Make-Up Groothandel zorgde voor heel wat uitdagingen. “Ik had het gevoel dat van de ene op de andere dag mijn rol binnen het bedrijf volledig veranderde”, vertelt Winny Van Dijck. “Ik was het manusje van alles en opeens werd ik dé bedrijfsleider. De persoon waar iedereen naar kijkt en de antwoorden van verwacht. Op het moment dat ik besefte dat ik hulp nodig had, kruiste het Plato-traject van Voka Mechelen-Kempen mijn pad. Ik werd lid van de groep Marketing en Communicatie en een hele nieuwe wereld ging voor me open. Het eerste half jaar heb ik tijdens de sessies alleen maar geluisterd. Ik denk niet dat ik al eerder zo stil ben geweest (lacht). Maar snel begon ik zelf mijn visie te delen en vragen te stellen. Op heel korte tijd is die Plato-groep uitgegroeid tot mijn belangrijkste klankbord. We zitten met mensen uit verschillende sectoren samen in de groep, maar we hebben gelijkaardige problemen en uitdagingen. Ook de eerlijkheid binnen de groep treft me elke keer opnieuw. Mensen komen niet alleen hun succesverhalen vertellen, maar durven ook te spreken over hun moeilijkheden. Ik steek elke sessie nieuwe dingen op, leer van de sprekers, van de andere Platonisten en van onze peters. Ik ben nooit opgeleid als manager, maar ik heb echt het gevoel dat ik in mijn Plato-groep absoluut de knowhow meekrijg die ik nodig heb om te groeien als bedrijfsleider.”

Artikel uit publicatie