Noë Bruno is niet zomaar een van de bestuurders van Group Bruno, hij belichaamt de geest van een familiebedrijf dat de afgelopen decennia flink is gegroeid en nu al 28 vestigingen in Vlaanderen telt. Wat drijft Noë en zijn familie om steeds verder te blijven uitbreiden? Hoe beleven zij de dynamiek van een familiebedrijf? In dit interview vertelt Noë over hun aanpak, het belang van familie en zijn rol bij Jong Voka.
Een groeiend familiebedrijf met Italiaanse roots
Group Bruno begon ooit als bescheiden Esso-station en groeide uit tot een breed netwerk van servicestations en foodcorners verspreid over Limburg en Oost- en West-Vlaanderen. “Mijn vader en oom startten dit avontuur met slechts één tankstation”, vertelt Noë. “Al snel groeiden we verder, van enkel tanken naar een uitgebreide service met onder meer broodjes, pizza’s, carwash en autoverhuur. Vandaag beheren we 28 vestigingen en blijven we uitbreiden. Group Bruno is ondertussen een corporate brand met negen merken, waar ook Nina Bruno Vastgoed en Green Hotel/Roots Bar deel van uitmaken. Onze groei is het resultaat van hard werken, een duidelijke visie en een hechte familieband. Dat alles komt tot uiting in onze slogan: ‘Familie verbindt, vernieuwing drijft, ambitie leidt’.
De kracht van een familieband
In een familiebedrijf zoals Group Bruno is samenwerken met familie niet altijd zonder uitdagingen, maar volgens Noë biedt het vooral veel voordelen. “We werken echt als de ‘Bruno famiglia’,” legt hij uit. “Onze familieband is sterk en we begrijpen elkaar goed. Bij ons is het een regel dat aangetrouwde familieleden niet in de zaak werken, en dat helpt om een balans te vinden tussen werk en privé.” Noë benadrukt dat het familiegevoel op het vlak van employer branding een sterk punt is. “Als we nieuwe werknemers zoeken, benadrukken we dat ze terechtkomen in een bedrijf met warme, familiale waarden. Dat trekt veel mensen over de schreef.”
Investeren in groei en mensen
Met een snel groeiend aantal vestigingen en de complexiteit die dat met zich meebrengt, investeert Group Bruno niet alleen in uitbreiding, maar ook in menselijk kapitaal. De aanstelling van een CFO, CTO, SMC-directeur en HR-manager die extern werden aangetrokken, en de ondersteuning van een externe adviseur zorgen voor professionele begeleiding op organisatorisch vlak. “Onze groei heeft ons doen beseffen dat we expertise van buitenaf nodig hebben”, zegt Noë. “Dat helpt ons om gestructureerd verder te bouwen aan de toekomst.”
Jong Voka: leren en netwerken
Naast zijn verantwoordelijkheden binnen Group Bruno is Noë ook actief in Jong Voka, waar hij sinds kort in het bestuur zit. Voor Noë is dit een plek waar hij waardevolle contacten legt en leert van andere jonge ondernemers. “Jong Voka biedt een unieke dynamiek, met mensen uit verschillende sectoren. Het is vooral een plek om elkaar te ontmoeten, te leren en te inspireren”, zegt Noë. Hij raadt anderen zeker aan om zich aan te sluiten: “Ik ben lid van Jong Voka, niet in de eerste plaats om te verkopen, maar om te groeien, en dat is voor mij waardevol.”