Twee jaar geleden startte Dries Karmaoui zijn bedrijf Solvengo op en lanceerde hij de app WhyWaitt. Dé digitale oplossing voor de horeca waarbij het publiek zijn drank en eten bestelt via een eenvoudige QR-code. Dat levert het personeel alvast zeeën van tijd op om de klanten een premium klantenservice te bieden.

De WhyWaitt-app blijkt een schot in de roos
“Zelf heb ik rechten gestudeerd en daarna nog een jaar management, maar de roep van de horeca was te sterk”, lacht Dries. “Ik ben er als het ware in opgegroeid. Mijn vader baatte 25 jaar lang een horecazaak uit en ik hoorde hem dagelijks vertellen over steeds weer dezelfde problemen. Hij en ik hebben het er vaak over gehad dat we daarvoor een oplossing moesten bedenken. Toen hij twee jaar geleden overleed, dacht ik: nu ga ik ervoor, ik zorg voor een handige app. En het is een succes gebleken. Mijn vader zou trots op me zijn”, lacht Dries.
Digitalisering van de horecasector
“Met Solvengo willen we de horecasector digitaliseren en dat wordt trouwens hoog tijd”, vervolgt Dries. “Met de WhyWaitt-app hebben we alle pijnpunten in de horeca aangepakt en opgelost. Toen we ermee startten, boden niet minder dan 34 spelers een soortgelijke oplossing aan. Na de tweede lockdown zijn er daarvan 30 afgevallen. Nu zijn er nog maar vier professionele spelers over, waarvan wij er één zijn.”
Corona bleek op meerdere vlakken een zegen voor Dries. “Al in onze studententijd liepen we rond met het idee om zo’n horeca-app te ontwikkelen, maar toen hadden we het veel te druk met allerhande sociale activiteiten. En toen viel alles stil. Opeens hadden we tijd over om ons idee uit te werken. Samen met een IT-team hebben we de app ontwikkeld. Nog steeds werkt een van die IT’ers bij ons.”
“Tot nu toe zijn we erin geslaagd elk probleem meteen op te lossen, zelfs van op afstand.”
Dries Karmaoui, Initiatiefnemer WhyWaitt
Ontzorgen staat op nummer 1
“De zaken lopen goed. Ons salesteam is er op twee jaar tijd in geslaagd al 180 klanten van de app te overtuigen. Het is dan ook een goed product. Onze app werkt op alle POS-systemen en focust op het 100% ontzorgen van de klanten. We installeren, implementeren en integreren de app zodat de klant meteen aan de slag kan. Uiteraard zorgen we ook voor de nodige ondersteuning met een professionele hulplijn. Tot nu toe zijn we erin geslaagd elk probleem meteen op te lossen, zelfs van op afstand”.
Het grote voordeel van de app?
“Grote spelers als AB-InBev komen met hun eigen tool op de markt, die ze dan gratis aanbieden aan hun klanten. Maar die kan niet tippen aan de onze, omdat onze app echt gebouwd is vanuit horecaperspectief en gebaseerd is op jaren ervaring. Ons IT-team is erin geslaagd alle pijnpunten in de horeca in de app een voor een op te lossen. We bieden een end-to-end-solution voor onze klant én eindklant. Dat is uiteindelijk de consument die van zijn lekkere biertje of hemelse eten wil genieten, op een heel eenvoudige en handige manier.”
Voordeel van lidmaatschap van Jong Voka?
“Lid zijn van Jong Voka biedt een meerwaarde aan onze business. We focussen vooral op horeca, events, hotels en eendagsevenementen, en uiteraard zijn niet alle leden van Jong Voka actief op die gebieden. Maar elk lid heeft zijn eigen netwerk en ook daarin wordt over onze app gepraat. Maar uiteraard is het sociale contact ook gewoon leuk.”
Word nu lid van het strafste netwerk voor jonge ondernemers!
Klik hier