Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Luchthavendossier lijkt stilaan een Jenga-spel
Brussels Airport
  • 01/06/2018

Luchthavendossier lijkt stilaan een Jenga-spel

De recente uitspraken van rechters om bepaalde vluchtroutes te herschikken in combinatie met de verveelvoudiging van het aantal geluidsovertredingen en de bijhorende golf aan boetes, bedreigt het hele ecosysteem op en rond de luchthaven. “Het luchthavenbeleid lijkt stilaan op een Jenga-spel waarbij men steeds blokjes wegneemt en de zorgvuldig opgebouwde toren wankel wordt. Honderden tot duizenden jobs staan op het spel als er niet snel gezorgd wordt voor een stabiel en coherent rechtszeker kader met billijke en evenwichtige spelregels om de toekomst van onze nationale luchthaven veilig te stellen”, reageert werkgeversorganisatie Voka Vlaams-Brabant.

Uit onderzoeken van Bruzz (01/06) en De Tijd (27/02) blijkt dat de waarschuwingen van werkgeversorganisatie Voka over de grote toename aan geluidsovertredingen en bijhorende boetes door de verstrengde geluidsnormen geen loze woorden waren. “De eenzijdig opgelegde geluidsnormen zijn simpelweg te streng om aan te kunnen voldoen, ondanks de berichtgeving over bepaalde maatschappijen die sneller opstijgen”, zegt Jan Van Doren, directeur van de Brusselse afdeling Voka Metropolitan. “Versoepelde normen om samen tot een gedragen toekomstplan met minder geluidsoverlast te komen is noodzakelijk. De jaarlijkse daling volgens het geluidscontourenrapport toont aan dat de overlast afneemt en dat de inspanningen van alle spelers op de luchthaven lonen, maar een hele vloot vervang je niet van vandaag op morgen.”

 

Daarbovenop zijn er verschillende uitspraken van rechters om vluchtroutes zowel boven het Brusselse als het Vlaamse grondgebied te schrappen of te wijzigen. Het toont aan dat de impasse stilaan compleet is.

 

Dubbel afschrikeffect

 

Volgens Voka treedt er door de verdriedubbeling van de geluidsovertredingen een dubbel afschrikeffect op. Zeker wanneer de boetes ook effectief uitgeschreven en geïnd worden. “Bestaande klanten en maatschappijen op de luchthaven zullen alternatieven zoeken, vooral buiten onze landsgrenzen. Maar potentiële nieuwkomers en investeerders dreigen ook weg te blijven van Brussels Airport. Die signalen horen we nu al in de sector”, aldus Peter Van Biesbroeck, algemeen directeur van Voka Vlaams-Brabant.

 

Een goed draaiende luchthaven draait op connectiviteit. Door steeds meer routes te schrappen en maatschappijen weg te jagen met boetes voor onhaalbare normen, haal je het systeem onderuit. “Het luchthavenbeleid lijkt zo steeds meer een Jenga-spel waar men steeds enkele blokjes uittrekt, tot de toren valt. Met jobverlies voor duizenden werknemers uit Vlaanderen, Brussel en Wallonië tot gevolg. Met de tweede grootste economische pool van het land speel je geen spelletjes. Er is echt dringend nood aan een stabiel en coherent rechtszeker kader met billijke en evenwichtige spelregels om de toekomst van onze nationale luchthaven veilig te stellen”, besluit Van Biesbroeck.

 

Nieuwe acties vanuit de luchthavengemeenschap om te protesteren tegen de geluidsnormen en de onzekerheid zijn niet uitgesloten, blijkt uit een rondvraag in de luchthavengemeenschap.

Contactpersoon

Eric Laureys

Woordvoerder

"Met de tweede grootste economische pool van het land speel je geen spelletjes. Er is echt dringend nood aan een stabiel en coherent rechtszeker kader met billijke en evenwichtige spelregels om de toekomst van onze nationale luchthaven veilig te stellen."

Proximus
Made in Vlaams-Brabant
BMW Brussels
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Premed
Logo Randstad