Skip to main content
  • Nieuws
  • Logistiek puzzelwerk moet efficiëntie op peil houden

Logistiek puzzelwerk moet efficiëntie op peil houden

  • 31/08/2022

Zelfs als logistiek niet tot de core business behoort, zijn de uitdagingen op dat vlak voor heel veel bedrijven vandaag een absolute prioriteit. Zo ook bij glasrecyclagebedrijf GRL in Lummen, dat via vrachtwagens het glas in de glasbollen ophaalt en de verwerkte scherven vervolgens wereldwijd als nieuwe grondstof aanbiedt bij glasproducenten. “We dealen momenteel met heel wat issues, zoals het knelpuntberoep van vrachtwagenchauffeur, de hoge dieselprijzen of de beschikbaarheid van zeecontainers, maar dat houdt ons scherp”, aldus CEO Martine Meuws.

dossier

 

GRL maakt in opdracht van Fost Plus, intercommunales en gemeenten de diverse glasbollen in Limburg leeg, waarin u en ik massaal ons glas deponeren. Het afvalglas wordt daarna volgens strenge kwaliteitseisen verwerkt tot een stroom van gesorteerde en gezuiverde scherven. Die worden nadien naar glasfabrieken vervoerd om er nieuwe flessen en andere glazen verpakkingsmaterialen van te maken. Het transport vanuit de glasbollen naar de bedrijfssite in Lummen gebeurt – bij gebrek aan alternatieven – met vrachtwagens, en dat is geen evidentie. 

“Het is niet ideaal, daar zijn we ons goed van bewust”, weet Martine Meuws. “Qua duurzaamheid zouden we het liever anders zien, maar met het huidige inzamelsysteem is dat haast onmogelijk. De collecte via vrachtwagens heeft voordelen, maar er zijn inderdaad ook vele factoren in dit proces waar we vandaag extra tijd en energie in moeten stoppen. Te beginnen met de torenhoge dieselprijzen en taksen, waardoor onze kosten enorm toenemen. Het duurt een tijd vooraleer de factuur daarvoor bij de eindconsument belandt.

Nog een reden? Het toegenomen drukke verkeer maakt het niet makkelijk om dit lokale transport efficiënt te plannen en te organiseren. De gebruikers zijn bovendien veeleisend en hangen direct aan de telefoon als de glasbol in hun straat bijna vol is. Dat verhoogt de druk op het logistieke systeem. Voor onze chauffeurs is dat geen lachertje. In de file staan is voor niemand leuk, en zeker niet als er tijdsdruk op zit. We doen er dan ook alles aan om hun job zo attractief mogelijk te maken. Dat is noodzakelijk als we, gezien de huidige arbeidsmarkt, onze chauffeurs willen behouden en er nieuwe willen aantrekken. Het is een echt knelpuntberoep, dat erg weegt op bedrijven waar logistiek belangrijk is. De chauffeurs zijn erg gegeerd, en er wordt van overal aan hun mouw getrokken. Je kan het je niet voorstellen wat sommige bedrijven doen om vrachtwagenchauffeurs binnen te halen. De lonen stijgen spectaculair en ook de extralegale voordelen swingen de pan uit. 
Wij bij GRL doen alvast niet mee aan dat opbod, want als de economie straks in een recessie belandt, zit je met een loodzware loonlast die niet meer in verhouding is. Tel daar de inflatie en loonindexering bij, en het kostenplaatje krijgt extreme dimensies waardoor de rendabiliteit onder druk komt. Nee, wij werken op andere manieren aan de tevredenheid van onze chauffeurs, bijvoorbeeld door te investeren in moderne voertuigen, apparatuur en accommodatie. We bieden ook een grote flexibiliteit en zorgen voor een fijne, collegiale werksfeer. We willen dat onze mensen trots zijn op hun materiaal en hun bedrijf. Employer branding speelt daar een belangrijke rol in. Daarmee lukt het ons nog vrij aardig om de gespecialiseerde profielen aan boord te houden en onze logistieke dienstverlening op topniveau te houden, maar eenvoudig is het geenszins.”

“We zouden het liever anders zien op het vlak van duurzaamheid, maar met het huidige inzamelsysteem is dat haast onmogelijk.”

 

Droogte

Een tweede fase in het logistieke proces bij GRL is het afvoeren van de scherven naar klanten over de hele wereld. “In de Benelux en andere buurlanden gebruiken we daar meestal vrachtwagens voor”, aldus nog Martine Meuws. “Gaan we naar Zuid-Europa of Engeland, dan maken we een combinatie met vervoer via het water. En als we nog verder moeten leveren, gebeurt dat met zeecontainers. Het inzetten van vervoer via schepen is een heel bewuste keuze. Niet zozeer omwille van de kostprijs, want met de enorme toename van de tarieven in het containertransport is die optie erg duur. Bovendien is de beschikbaarheid van de containers erg instabiel, wat een efficiënte planning bemoeilijkt. 

En ook de droogte is een nadeel van watergebonden transport. Momenteel kunnen bepaalde schepen maar een tiende van de normale capaciteit meenemen, maar blijft de prijs wel dezelfde. Een flinke streep door de rekening voor wie daar veel gebruik van maakt. Waarom we dan wel voor vervoer over het water kiezen? We hebben veel aandacht voor duurzaamheid en dragen graag ons steentje bij aan een betere leefwereld. Ook onze klanten en leveranciers vragen naar meer duurzame oplossingen, waardoor dit als prioriteit alsmaar hoger op de ladder komt. Een ander voorbeeld daarvan is onze grote inspanning op het 
vlak van energiebesparing, waarin we eveneens een voorloper willen zijn. Er spelen dus vooral maatschappelijke waarden, al mag de economische component uiteraard niet uit het oog worden verloren.”

“Glas is nog steeds een van de meest duurzame verpakkingsvormen en zou daarom juist moeten worden aangemoedigd.”

 

Digitalisering

GRL pakt de logistieke uitdagingen aan op diverse fronten. “Ik denk aan de digitalisering die we doorvoeren om het werk voor onze chauffeurs aangenamer te maken”, aldus de CEO. “Door te investeren in boordcomputers en andere tools verhoogt hun efficiëntie en het comfort. Ze kunnen makkelijker communiceren met zowel het bedrijf als de klanten, en moeten niet voor elke administratieve formaliteit naar het hoofdkantoor rijden. Het biedt dus voordelen aan alle partijen. De automatisering trekken we trouwens door naar andere processen binnen het bedrijf. De evolutie naar een paperless omgeving is helemaal ingezet.”

Nog een manier om de logistiek te optimaliseren, is een nieuwbouw neer te zetten. “In 2024 verhuizen we naar een gloednieuwe site in Beringen”, legt Martine Meuws uit. “Uiteraard maken we van die gelegenheid gebruik om onze logistieke flow verder te verbeteren. In de eerste plaats hebben we daar veel meer ruimte, wat toelaat om het intern transport beter op elkaar af te stemmen. Daar is op basis van onze jarenlange  ervaring, heel goed over nagedacht. Zo hebben we er – samen met de experten van ons moederbedrijf in Duitsland – voor gezorgd dat er geen kruisend verkeer meer is van vrachtwagens, wielladers, personen, enzovoort. Daardoor verhoogt natuurlijk ook de veiligheid, wat een extra troef is. Op de huidige site in Lummen is er niet de plaats om alle verkeer netjes te scheiden. De inplanting van de gebouwen en stockplaatsen is er historisch gegroeid, en is na diverse uitbreidingen niet meer optimaal om de logistieke efficiëntie te verhogen. Daar komt dus weldra verandering in.”

dossier

 

Bierdrinker betaalt

De extra kosten die voortvloeien uit de grote uitdagingen waar de logistiek vandaag voor staat, moeten uiteraard worden doorgerekend. “Ja, al is dat niet altijd evident”, getuigt de CEO. “Onze klanten, met name de glasfabrieken, weten dat het een globaal verhaal is, en willen gelukkig nu de meerkost nog dragen, maar dit is uiteraard niet oneindig rekbaar. Uiteindelijk zal het toch de eindconsument zijn die zijn flesje bier of wijn koopt, die ervoor zal opdraaien. En dat is op zich jammer, want glas is nog steeds een van de meest duurzame verpakkingsvormen en zou daarom juist moeten worden aangemoedigd.” Of hoe de keuze voor duurzame en efficiënte logistiek ook zijn prijs heeft en het de eindgebruiker is die hiervoor de toeslag op een of andere manier zal moeten betalen. “Juist, maar ik bekijk het toch liever vanuit een positief oogpunt”, zegt Martine Meuws. “We kunnen niet anders dan zorg te dragen voor onze planeet en onze mensen. Dus beschouw het als een investering in de volgende generaties”, besluit ze. 

“Door te investeren in boordcomputers en andere tools verhogen we de efficiëntie en het comfort van onze chauffeurs.”

 

dossier

 

Contactpersoon

Tessa Daniels

Junior coördinator marketing & communicatie

Artikel uit publicatie