Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Logistiek in Limburg: welkom in een sexy sector boordevol innovatieve initiatieven!

Logistiek in Limburg: welkom in een sexy sector boordevol innovatieve initiatieven!

  • 01/09/2023

Een bruto toegevoegde waarde van 1,2 miljard euro. Meer dan 15.000 rechtstreeks tewerkgestelden. Twee cijfers van POM Limburg die bewijzen dat onze provincie een topper is op het vlak van logistiek. Wat maakt onze provincie zo aantrekkelijk voor deze sector? En hoe zorgen we ervoor dat we een voortrekkersrol blijven spelen? We nodigden Johan Boonen, sectormanager Logistics bij POM Limburg, en Kurt Andries, General Manager bij Atlas Copco Power Tools Distribution, uit voor een gesprek.

Met maar liefst vijfhonderd logistieke bedrijven is Limburg een echte logistieke hotspot. Steeds meer ondernemingen vinden de weg naar onze provincie of breiden er verder uit. Johan Boonen en Kurt Andries leggen uit waarom onze regio zo populair is: “Er is vooreerst de centrale ligging in West-Europa, ook vlak bij Nederland en Duitsland”, bevestigt Kurt. “Bovendien plukken we de vruchten van een multimodale ontsluiting, met een rechtstreekse verbinding met de Haven van Antwerpen. Voeg daarbij de nabijgelegen vrachtluchthavens van Luik, Keulen en Brussel en je krijgt een aantrekkelijke mix voor logistieke en transport­spelers.”

Johan vult aan: “Ook onze taalvaardigheid biedt een enorme toegevoegde waarde. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om customerservicediensten van internationaal opererende bedrijven in Limburg te centraliseren. In dit kader is het trouwens opvallend hoe honkvast Limburgse werknemers zijn én hoe de taalgrens in ons land tegelijk een arbeidsmarktgrens is.” 
 

Kurt Andries & Johan Boonen
Kurt Andries (Atlas Copco) & Johan Boonen (POM Limburg)


Klavertjevier van succesfactoren

Als we uitzoomen op de aantrekkelijkheid van een regio op logistiek vlak, dan verwijst zowel Kurt als Johan naar vier kern­elementen: locatie, beschikbare (bedrijfs)ruimte, mensen en competitiviteit. “Op elk van deze vier elementen scoort Limburg erg goed”, bevestigt Kurt. “Toch staat dit model onder druk. Het dalende aantal beschikbare bedrijfsgronden, in combinatie met het vergunningsbeleid, bewijst de logistieke sector geen diensten. Maar vooral het vinden van goed opgeleide en competente logistieke werknemers is een grote uitdaging. En op het vlak van competitiviteit is het opletten geblazen dat we deze troef niet kwijtspelen aan buitenlandse regio’s.”
“De automatische loonindexering begin dit jaar was in vele Limburgse bedrijven een belangrijk agendapunt, zeker als deze maatregel ook nog eens ‘verkocht’ moest worden aan een buitenlandse hoofdzetel.”
 

"Limburg is een echte hotspot op logistiek vlak, met tal van fantastische troeven."

Limburg nóg aantrekkelijker maken

In elk geval zetten Limburgse logistieke bedrijven alle zeilen bij om voor hun stakeholders zo aantrekkelijk mogelijk te blijven. Kurt: “Een inclusieve en innovatieve werkomgeving start met het aanbieden van professionele groeimogelijkheden, de inzet van nieuwe logistieke technologieën en voldoende aandacht voor welzijn op het werk, zeker in een sector met afwijkende arbeidsregimes en een uitdagende werkomgeving.”

POM Limburg levert een belangrijke bijdrage in het versterken van de competitiviteit van Limburgse logistieke bedrijven. “Met onze afdeling Ruimte staan we in voor de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen, innovatieve campussen en ruimtelijke masterplannen”, aldus Johan. “We zien bijvoorbeeld een duidelijke trend naar bedrijvenclusters met ondersteunende diensten en de opmars van hoogbouw in logistiek.”

Johan verwijst ook naar het Logistiek Platform Limburg van POM Limburg. “Dit project geeft gestalte aan de ‘triple helix’, ofwel een samenwerkingsverband tussen logistieke spelers, kennisinstellingen en de overheid. De kruisbestuiving die hierdoor ontstaat, vormt de basis van de dynamiek die de Limburgse logistiek kenmerkt, en die van de sector een van de grootste motoren van onze economie maakt.”
 

Johan Boonen (POM Limburg)


Investeren in innovatie

Limburgse bedrijven helpen versnellen in groei en innovatie is geen overbodige luxe, bevestigt Kurt. Hij ziet wereldwijd immers belangrijke verschuivingen ontstaan met een grote impact op onder meer de logistieke sector. “Deglobalisering, urbanisatie en duurzaamheid zorgen ervoor dat grote industriële bedrijven hun productie-voetafdruk onder de loep nemen. Het gevolg? Een opkomende tendens naar ‘local for local’, waardoor bedrijven lokaal logistieke activiteiten uitbouwen. Verwacht wordt dat dit gaat leiden tot opnieuw verdere investeringen in Europa, en dus extra focus op digitalisering en automatisatie om de loonkosten binnen de perken te houden.”

“Vroeger namen logistieke bedrijven vaak een afwachtende houding aan op het vlak van grote investeringen. Ze vreesden immers dat een snel evoluerende sector die investeringen snel zou ondermijnen én dat dure projecten hen met te lange terugbetalingstermijnen zouden opschepen. Anno 2023 zien we echter dat investeringen op logistiek vlak betaalbaar geworden zijn en dus sneller renderen.”

Johan vult aan: “Veel ondernemers beschouwen logistiek niet langer als een kostenpost. Ook bij medewerkers en externe partners ontstaat een groter draagvlak voor logistieke innovatie. Mijn boodschap aan Limburgse ondernemingen – en zeker aan kmo’s – is om te durven investeren en experimenteren met innovatieve logistieke toepassingen. En ook: betrek je medewerkers maximaal bij deze trajecten, zodat ze mee hun schouders zetten onder logistieke vernieuwing.”

"Duurzame logistiek - van reverse logistics tot elektrisch rijden - is aan een onstuitbare opmars bezig."

Van essentiële sector...

Dat logistiek een essentiële sector is in onze samenleving, bleek overduidelijk tijdens de covid-pandemie. “De logistieke sector speelde een cruciale rol bij het handhaven van toeleveringsketens voor essentiële goederen”, legt Johan uit. “Maar ook in normale marktomstandigheden moeten we de sector op de kaart blijven zetten. Onze Limburgse logistieke bedrijven zijn onmisbaar om comfortabel te leven en om onze economie en werkgelegenheid te ondersteunen. En ook op het vlak van duurzaamheid kunnen we een voortrekkersrol spelen.”

Kurt knikt overtuigd: “Elk bedrijf moet duurzaam ondernemen omarmen, omdat dit een belangrijke succesfactor is geworden voor gezonde groei. Al moeten we hier tegelijk eerlijk durven aan te geven dat het organiseren van duurzame logistiek en transport een prijskaartje heeft: inspanningen op het vlak van groene opslag, transport en verpakkingen vergen de nodige investeringen. We rekenen op alle schakels in de toeleveringsketen – inclusief consumenten – om een deel van deze kosten te dragen.”
 

Kurt Andries (Atlas Copco)


... naar sexy sector

De conclusie is duidelijk: innovatieve en duurzame logistiek heeft de wind in de zeilen, ook in onze provincie! In koor geven Johan en Kurt aan dat het hierbij cruciaal is om de logistieke sector aantrekkelijker te maken voor zowel studenten als potentiële werkkrachten. “Het is aan onze bedrijven om hun employer brand zo aantrekkelijk mogelijk uit te werken, terwijl onze Limburgse kennisinstellingen – van school tot universiteit – leerlingen en studenten warm kunnen maken voor een sector die boomt en werkzekerheid biedt. Logistiek is al lang veel meer dan het louter inpakken en vervoeren van kartonnen dozen. Welkom in een sexy sector waar technologische vooruitgang, professionele ontwikkeling, internationaal zakendoen en duurzaamheid centraal staan!”

Contactpersoon

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie