Skip to main content

Lockdown in beeld

  • 15/11/2021

Aarschotse fotograaf toont impact van lockdown met pakkende portretten

In oktober 2020 moest de horeca opnieuw een bittere pil slikken, met de aankondiging van een tweede lockdown. Toch kregen sommige ondernemers uit Aarschot gedurende diezelfde periode extra bekijks. Fotograaf Berten Steenwegen wilde via enkele portretten van bevriende ondernemers de impact van de lockdown in beeld brengen. Zijn idee bracht een domino-effect teweeg en uiteindelijk belandden meer dan 100 horecaondernemers voor zijn lens. Intussen is het project vereeuwigd in het boek ‘#HORECAAH, portretten van Aarschotse horecaondernemers tijdens de lockdown’ en volgt er eind september een foto-expositie in Het Atelier in Aarschot. 

 

Berten Steenwegen baat al meer dan 20 jaar een zaak uit in Aarschot. Van zodra de wereld op slot ging, doofden ook de lichten in zijn fotostudio. Kortom, Berten kende maar al te goed het gevoel van teleurstelling toen vorig jaar het land voor een tweede keer in verstrengde lockdown ging. “Eind oktober kwam iemand uit de horeca langs voor een portret. Uiteraard hadden we het als ondernemers onder elkaar over de impact van corona op onze zaken”, vertelt Berten. Diezelfde dag zou de regering een uitspraak doen over eventuele verstrengde maatregelen. De Aarschotse fotograaf herinnert zich nog levendig hoe op de vooravond van de notoire beslissing zijn collega-ondernemer optimistisch en tegen beter weten in vooruitblikte. “Ze gaan de horeca echt niet nog eens sluiten”, klonk het toen. 

Onbegrip in beeld

’t Kan verkeren wist men ook al 400 jaar geleden, en nog geen dag later klonk het loeiharde verdict. “Dit jammerlijke nieuws contrasteerde zo hard met de gedrevenheid en het optimisme van een ondernemer. 
Ik vond dat de buitenwereld moest zien hoezeer de horeca getroffen werd door deze beslissing. Die teleurstelling wilde ik in beeld brengen. Enkele collega-ondernemers waren bereid om eraan mee te werken. Ik was enthousiast over het resultaat en deelde de beelden onmiddellijk op sociale media. De reactie was gigantisch en al snel boden ondernemers uit Aarschot zichzelf aan voor een portret.” Door het grote succes verspreidde het nieuws zich ook buiten de regio, waardoor ook ondernemers 
uit andere sectoren bij Berten kwamen aankloppen. “Ik ben bewust niet ingegaan op dat aanbod. Om het haalbaar en regionaal te houden, koos ik voor de Aarschotse horeca.”

Van studio naar boek naar expo

Intussen legde Berten meer dan honderd Aarschotse ondernemers vast op de gevoelige plaat en schaarde zich een rist van externen achter het project. “Het schepencollege van Aarschot en burgemeester Gwendolyn Rutten vonden het initiatief geweldig. Ze stelden voor om het project te documenteren in de vorm van een boek. Zo geraakte ook uitgeverij Lannoo betrokken. Een fijne samenwerking die uiteindelijke resulteerde in #HORECAAH, portretten van Aarschotse horecaondernemers tijdens de lockdown.” 

Contactpersoon

Pascal Caroyer

Adviseur Belangenbehartiging – Regiowerking & Luchthaven

VZW - DigiChambers 2021
VZW - eATA 2021
Proximus
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad