Skip to main content
  • Nieuws
  • ListMinut: voorloper in de deeleconomie

ListMinut: voorloper in de deeleconomie

  • 15/03/2018

Technologische evolutie heeft impact op onze arbeidsmarkt. Apps maken bijvoorbeeld nieuwe werkvormen en deeleconomie mogelijk. ListMinut is een van de eerste erkende Belgische deelplatformen. Via dat platform kunnen consumenten met andere consumenten afspraken maken voor 'klusjes'. En sinds maart 2017 is daar een wettelijk kader voor. 

De 'wet op collaboratieve economie' faciliteert voor privépersonen de mogelijkheid om binnen bepaalde voorwaarden te klussen voor andere mensen. Maar de geschiedenis van ListMinut startte voor die tijd. Naar het voorbeeld van het Amerikaanse platform Task Rabbit richtten 4 jaar geleden vier studenten van de UCL hun platform op. Christophe Kalbfleish, vandaag COO van ListMinut, vertelt ons in een interview over de uitdagingen van het deelplatform.

Listminut
V.l.n.r.: Jonathan Schockaert, Christophe Kalbfleisch en Sébastien Scoumanne

Sinds de nieuwe wetgeving zijn er ondertussen nog andere deelplatformen in België erkend, zoals FLAVR, Klaariskees, Bringr, Mysherpa,... Maar ListMinut was de eerste. Wat heeft ervoor gezorgd dat het succes kende?

"Onze strategie. Toen we pas begonnen, hadden we op een zeker moment 25.000 dienstverleners. Die konden we niet allemaal tegelijk screenen of opvolgen. Door de vele negatieve opmerkingen hebben we onze aanpak veranderd. Nu hebben we nog 4.000 dienstverleners, maar die nodigen we regelmatig uit voor een gesprek op kantoor. Een dienstverlener stuurt 15 minuten voor hij aankomt een sms-je en zodra hij de dienst heeft uitgevoerd, legt hij ons uit wat hij gedaan heeft. Allemaal kleine dingen, die het verschil maken. Hier heb je iemand die wordt opgevolgd, die verzekerd is, die legaal werkt en die je een goede ervaring laat beleven."

Deelplatformen worden vaak als concurrenten voor zelfstandigen gezien, klopt dit?

"Nee, ik zie het anders. Heel wat klanten gebruiken ListMinut voor kleine klusjes waar professionele vakmannen geen voorkeur aan geven. Het is eerder complementair, volgens mij. Daarnaast is er het vertekend beeld dat je enkel als particulier dienstverlener kan zijn op ListMinut. Een aantal van onze dienstverleners zijn vakmannen. En zij zijn heel tevreden dat zij een beroep kunnen doen op ListMinut, want een zelfstandige moet elke dag nieuwe klanten vinden."

Hebben jullie door de aanpassing van de regelgeving veranderingen gezien?

"Vroeger was het een grijze zone. Sinds de nieuwe wet in maart 2017 werd ingevoerd, zijn er veel nieuwe dienstverleners bijgekomen, die vroeger misschien in het zwart werkten. En nu via ListMinut legaal kunnen bijverdienen."

De toekomst ziet er dus rooskleurig uit. Maar wat zijn de toekomstplannen voor ListMinut?

"Er staan sowieso uitbreidingen op het programma. Ten eerste uitbreidingen naar andere steden. Ook op digitaal vlak hebben we nieuwe plannen. Op dit moment zijn er nog steeds veel mensen die via de computer naar ListMinut gaan, maar elke maand groeit het percentage dat ons via smartphone bezoekt. Dus een mobiele app is vanzelfsprekend de volgende stap."

Meer weten? Surf naar www.listminut.be

Lees meer ondernemersverhalen in de Voka Tribune - 'Iedereen ondernemer'.

Contactpersoon

Zoë Vandekerckhove

Webredacteur

IMU - Altez 0110
VZW_IMU_GROUPS
IMU - Sport Vlaanderen
ING
SD  Worx