In het najaar van 2023 reikte Voka – KvK Limburg voor de tiende keer de Limburgse Exportprijs uit. Deze jubileumeditie leverde drie mooie winnaars op: LAG Trailers (grote ondernemingen), Grafityp (kmo’s) en Aerobel (Young Potentials). Over één ding zijn de CEO’s van deze winnende ondernemingen het eens: deze award is een fantastische erkenning voor hun medewerkers die dagelijks grenzen verleggen. Letterlijk en figuurlijk.
Deze drie winnaars zijn nogmaals het bewijs dat Limburg bij uitstek een exportgerichte regio is. - Christine Thonnon, Voka - KvK Limburg
Met de jaarlijkse Limburgse Exportprijs wil Voka – KvK Limburg ondernemingen uit onze provincie belonen voor hun exportprestaties en het belang van buitenlandse handel benadrukken”, zegt Christine Thonnon, manager internationalisatie bij Voka – KvK Limburg. “Vanuit onze organisatie zetten we hard in op begeleidingstrajecten op maat van internationaal actieve ondernemers, zoals Mercurio Go International, Plato Internationaal Ondernemen en specifieke landen businessclubs. Ook onze dagopleidingen in douane en btw zijn erg populair. En uiteraard staan we sterk in eerstelijnsadvies in internationale thema’s.”
De drie laureaten van de Limburgse Exportprijs 2023 zijn er alvast een bewijs van hoe bedreven Limburgse ondernemingen zijn in het verkennen van internationale markten en het uitbouwen van succesvolle klantenrelaties buiten onze landsgrenzen. “Het is opvallend hoe belangrijk export is in het totale omzetcijfer van zowel LAG Trailers, Grafityp als Aerobel”, aldus Christine. “Nogmaals een bewijs dat Vlaanderen bij uitstek een exportgerichte regio is.”
Kwalitatief hoogstaande tankwagens
Tijd om de drie winnaars kort voor te stellen. LAG Trailers, de grootste onderneming van het trio, bijt de spits af. “Onze kernactiviteit is de productie van tankwagens, van brandstofwagens tot silocontainers”, zegt ceo Rob Ramaekers, zelf al 35 jaar aan de slag bij het bedrijf uit Bree. “De komende jaren willen we een van de drie belangrijkste constructeurs van tankwagens worden. Vandaag produceren we 2.000 tankwagens per jaar op een totale Europese markt van 15.000, goed voor ongeveer 14 procent van de markt. Tegen 2025 moet dit stijgen naar 3.000 stuks en een marktaandeel van 20 procent.”
“Omdat we de afgelopen jaren gerichte strategische exportkeuzes hebben gemaakt, hebben we het exportaandeel van onze wegtransportmiddelen kunnen verhogen naar 80 procent”, legt Rob uit. “Die switch van ‘onder de kerktoren’ naar ‘over de grens’ levert ons alleen maar winst op: niet alleen omdat we onze wereldwijde omzet een boost geven, maar ook omdat we competitief blijven en voeling houden met de markt. We zijn er trots op dat we onze klanten mee ondersteunen in hun internationale expansie.”
Innovatieve zelfklevende folies
In de categorie ‘kmo’s’ was Grafityp uit Houthalen-Helchteren de verdiende winnaar. Dit familiebedrijf – gerund door de derde generatie en goed voor een jaaromzet van ruim 30 miljoen euro – vervaardigt zelfklevende folies voor belettering, carwrapping, voertuigpersonalisatie en interieurdecoratie. Deze folies vinden gretig aftrek bij marktspelers in visuele communicatie en carwrapping.
“Zonder export zou ons bedrijf gewoonweg niet levensvatbaar zijn”, bevestigt ceo Patrick Nijs, die in maart 2020 aan boord kwam. “Dankzij een strategie van duurzame groei, investeringen in nieuwe machines en continue productinnovatie hebben we de afgelopen jaren mooie groeicijfers gerealiseerd. Anno 2024 exporteren we onze producten naar 62 landen, met een exportaandeel van maar liefst 94 procent in onze omzet.”
Wat zijn volgens Patrick essentiële aandachtspunten bij internationaal zakendoen? “Lokale verankering is er één van. Afhankelijk van de specifieke marktsituatie werken we zelf met lokale agenten of distributeurs. Daarnaast is ook een grondige klantenscreening op financieel vlak cruciaal, gekoppeld aan een solide risicomanagement via kredietverzekering. En uiteraard is ook investeren in langetermijnrelaties met buitenlandse klanten een belangrijk aandachtspunt.”
We zijn er trots op dat we onze klanten mee ondersteunen in hun internationale expansie. - Rob Ramaekers, LAG Trailers.
Ecologisch superisolerend materiaal
Over naar de categorie ‘Young Potentials’. Hier ging de ambitieuze scale-up Aerobel – opgericht in maart 2020 – met de Limburgse Exportprijs aan de haal. Voor medeoprichter en ceo Sam Chartouni zijn de landsgrenzen zeker niet de limiet, integendeel. “We produceren innovatieve en ecologische isolatiematerialen, met aerogel als een van de toepassingen waarin we de komende jaren 30 miljoen euro zullen investeren. We willen dit isolatiemateriaal toegankelijk én betaalbaar maken voor bouwtoepassingen.”
“Op amper drie jaar tijd zijn we erin geslaagd om ons marktaandeel in Europa – en zelfs tot in Australië – verder uit te breiden. Dit hebben we gerealiseerd via verticale integratie, een uniek circulair product en een betrouwbaar distributienetwerk. Met een uitstekende exportmanager aan boord exporteren we momenteel naar zo’n 8 landen.”
“Omdat we afvalmateriaal omzetten naar zeer performant isolatiemateriaal, staan duurzaamheid en circulariteit bij ons centraal. Ook de komende jaren willen we onze Belgische en buitenlandse klanten op dit vlak bijstaan