Skip to main content
Terug naar het overzicht

Limburgs edtechbedrijf Bookwidgets boomt in coronatijd

Tool voor digitaal onderwijs
Tool voor digitaal onderwijs
Hoofdstukken

Het Limburgse bedrijf Bookwidgets is een ‘bornglobal’ die leerkrachten de mogelijkheid biedt om zelf digitaal interactief lesmateriaal te maken. Tijdens de eerste coronagolf beslisten ze hun tool in Vlaanderen gratis aan te bieden voor de rest van het schooljaar. Het gebruik ging maal tien, en het ziet ernaar uit dat het succes blijvend is. “Nochtans hadden we Vlaanderen de eerste drie jaar volledig genegeerd. Er was als het ware geen markt”, zegt Bart Buckinckx, general manager van Bookwidgets.

Wat maakt jullie anders dan andere online lestools?

“Een van de grote voordelen van Bookwidgets is, is dat het een hele brede tool is, waar leerkrachten op basis van 40 widgets content en oefeningen kunnen creëren. Alles wat je nodig hebt om digitaal onderwijs mogelijk te maken, kan je bij ons vinden.”

“Het tweede voordeel is dat wij ons koppelen met bestaande leermanagementsystemen. We zijn niet nog eens een ander digitaal systeem binnen het aanbod. Zo houden we de drempels zo laag mogelijk in scholen om het aanvaardbaar te maken. De meeste leerkrachten die vanuit Smartschool, Google Class of Teams met Bookwidgets werken, beseffen zelfs niet dat ze in een andere tool aan het werken zijn. Omdat wij zo geïntegreerd zijn, denken ze dat ze een module van Smartschool aan het gebruiken zijn. Die twee aspecten maken dat het inzetbaar is voor heel veel verschillende domeinen. Dat is echt onze toegevoegde waarde.”

Omdat wij zo geïntegreerd zijn, denken leerkrachten dat ze een module van Smartschool aan het gebruiken zijn.

Bart Buckinckx

Tegenwoordig zijn jullie geïntegreerd in Smartschool, maar eigenlijk zijn jullie ‘born international’. Hoe komt het dat Vlaanderen een hele tijd niet op jullie radar stond? 

“Vlaanderen hebben we de eerste drie jaar volledig genegeerd. Er was als het ware geen markt. Smartschool bestond toen wel al. Maar dat werd vooral gebruikt om school te organiseren: communicatie met leerlingen en ouders, niet om bijvoorbeeld documenten of lesmateriaal te delen. De laatste jaren heeft Vlaanderen op vlak van Edtech heel grote stappen gezet. Maar we zijn er nog lang niet.”

Edtech wint dus aan terrein in Vlaanderen,  wat is de rol van Bookwidgets daarin? 
“Leerkrachten merken dat ze door onze tool hun tijd efficiënter kunnen besteden. Zo hoeven ze geen tijd meer te steken in het verbeteren, want dat gebeurt automatisch door de tool. Die vrijgekomen tijd kunnen ze gebruiken om individueel feedback te geven aan de leerlingen. Op die manier kunnen ze heel gerichte oefeningen kunnen opstellen, op maat van de leerling. Dat gepersonaliseerd en geïndividualiseerd onderwijs staat er aan te komen. En leerkrachten beseffen – mede door de coronacrisis – dat dat dankzij technologie zoals Bookwidgets mogelijk is.”

Welke invloed heeft de coronacrisis op Bookwidgets gehad? 
“Toen corona begon, hebben wij als team samengezeten omdat we ook graag een bijdrage wilden leveren. Men schakelde tijdens de lockdown over op afstandsonderwijs. En dat is nu eenmaal waar we mee bezig zijn. Wij hebben dan beslist om Bookwidgets gratis aan te bieden aan alle scholen via Smartschool voor de rest van het schooljaar.”

“Dat was voor ons als team wel een serieuze investering. Ten eerste wisten we dat er heel veel leerkrachten opeens gebruik gingen maken van Bookwidgets die dat daarvoor nooit hadden gedaan. Dat zou voor extra workload zorgen. Daarnaast hielden we er rekening mee dat we omzetverlies zouden lijden omdat we geen verkoop meer hadden. Maar bij het bekijken van onze resultaten bleek dat onze omzet meer dan verdubbeld was. Want ondanks  dat we Bookwidgets  gratis aanboden, waren er nog over heel de wereld mensen die onze tool toch kochten. Dat was tegen onze verwachtingen in. De coronacrisis toont aan dat Bookwidgets een tool  is die de juiste accenten legt en de juiste features heeft om leerkrachten verder te helpen.”
 

Ondanks dat we Bookwidgets gratis aanboden, waren er over heel de wereld mensen die onze tool toch kochten.

Bart Buckinckx

Hoe hebben jullie jezelf aangepast aan de corona-omgeving?

“We zijn met een team van vier personen en alles wordt inhouse ontwikkeld. In die zin hebben we echt een stresstest ondergaan: stresstest van de technologie die we ontworpen hebben, stresstest van het team dat we hebben. Maar we zijn heel blij met de resultaten die we geboekt hebben. Het gebruik van onze servers is maal tien gegaan. Om een vergelijking te maken: op een normale weekdag tussen januari en maart hadden wij ongeveer 70.000 gebruikers per dag, in mei en juni waren dat 700.000 leerlingen. Maar onze servers hebben op  geen enkel moment een krimp gegeven.”

In welke mate heeft corona een push gegeven om meer digitaal te gaan in het onderwijs?
“Ik denk dat de coronacrisis absoluut een katalysator is geweest. Leerkrachten hadden soms de schrik dat technologie hen zou vervangen. Dat is natuurlijk niet waar. We geloven effectief in de digitalisering van het onderwijs, maar wij geloven nog meer dat inderdaad de leerkracht diegene is die het pedagogisch verhaal moet vertellen. Wij pretenderen als bedrijf niet de oplossingen te hebben voor pedagogische problemen. Dat is niet onze cup of tea. Wij reiken enkel maar softwaretools aan om onderwijs te vergemakkelijken. Technologie helpt, maar de leerkracht is nog altijd de belangrijke persoon.”
 

  • ING
  • SD  Worx