Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Lichtpuntje voor de Brugse bruggenellende

Lichtpuntje voor de Brugse bruggenellende

  • 01/02/2023

Het was vorige week nog één van de kernboodschappen van Voka West-Vlaanderen tijdens de nieuwjaarsreceptie in Brugge: om de mobiliteit in en rond Brugge te verbeteren en om een vlottere scheepvaart te realiseren, moeten de bruggen over de Brugse ringvaart dringend opgewaardeerd worden. De kapotte Krakelebrug gold hierbij als symbool van de ‘Bruggenmiserie’: wegens een tekort aan onderhoud en budget was deze brug buiten dienst gesteld en was de Vlaamse overheid niet geneigd dit snel aan te pakken. Vorige week kondigde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters aan dat ze versneld 1 miljoen euro zal vrijmaken om de brug te vervangen. Voka West-Vlaanderen is alvast tevreden met deze ontwikkeling.

“Na een aanvaring in september was de Krakelebrug onherstelbaar beschadigd. Dit zorgt voor heel wat verkeershinder aan de noordkant van Brugge. Het is dus zonder enige twijfel een goede zaak dat in 2023 het nodige studiewerk kan uitgevoerd worden zodat in 2024 de bouw van een nieuwe brug kan plaatsvinden. Vorige week werd ook duidelijk dat de werken voor de vernieuwing van de Steenbruggebrug (op de grens van Brugge en Oostkamp) op het goede spoor zitten. Dit zijn twee belangrijke ontwikkelingen voor de bereikbaarheid van zowel Brugge als Zeebrugge. Wij hopen dat er nu ook snel duidelijkheid kan komen omtrent een nieuwe Dampoortsluis, een ander belangrijk knelpunt op het tracé”, aldus Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen.

Tegelijk is Voka West-Vlaanderen beducht voor bezwaren en procedures. Gisteren raakte bekend dat de vzw Bescherm Bomen & Natuur een bezwaarschrift indient tegen de ontwikkeling van een site langs diezelfde Brugse Ringvaart. Nota bene op een plek waar geen enkele boom staat. Voor Voka West-Vlaanderen is dit het bewijs dat het de verkeerde kant uitgaat met de beroepsmogelijkheden. “Dit is een schoolvoorbeeld van hoe één individu omwille van een persoonlijke visie belangrijke projecten kan tegenhouden en zelfs kelderen. Daardoor raken mobiliteitsdossiers of herontwikkelingsprojecten jarenlang in het slop. Dit kan zo niet langer”, aldus nog Bert Mons.

Contactpersoon

Dieter Coussée

Belangenbehartiging Noord-West-Vlaanderen - Apzi-Voka West-Vlaanderen

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag