Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Lichtend voorbeeld 1: Volvo Trucks Gent

Lichtend voorbeeld 1: Volvo Trucks Gent

  • 08/11/2022

Zo dimt Volvo Trucks (Gent) zijn energieverbruik én maakt het bedrijf werk van de energietransitie.

foto
Op de site van Volvo Trucks staan drie windmolens en liggen zonnepanelen met een dakoppervlakte van 4.500 m².

 

Met elke vier minuten een vrachtwagen die van de band rolt, is Volvo Trucks Gent de grootste vrachtwagenfabriek van België en de belangrijkste site in Europa binnen de Volvo Trucks-groep. In Oostakker worden niet enkel de vrachtwagens geassembleerd, het is ook het distributiecentrum voor de spare parts binnen de groep voor Europa.

Samen zijn ze goed voor zo’n 4.000 mensen die er aan de slag zijn. Al in 2007 draaide Volvo Trucks, toen als een van de weinige bedrijven, volledig op groene energie met behulp van onder meer zonnepanelen, windmolens en een bio-olie. Sindsdien bleef de energie-ethos niet uit en heeft de groep een plan klaar om tegen 2040 CO2-neutraal te worden, zowel in hun producten als uitvoering. De Gentse site is voorloper met hun CO2-neutraliteit sinds 2007. “We staan voor een grote transitie en die zal er sneller zijn dan we denken. Met een programma vol acties rond duurzaamheid willen we in 2025 onze eerste mijlpalen bereiken”, vertelt director strategy, quality & environment Pascal Meersschaert. 

Batterijfabriek

Op de site van Volvo Trucks staan momenteel drie windmolens die samen 11.000 MW aan stroom opwekken tegenover de zonnepanelen die aan een rendement komen van 500 MW voor een dakoppervlakte van 4.500 m². “Onze huidige energienood komt neer op 30.000 MW per jaar. Meer dan een derde kunnen we dus nu halen uit hernieuwbare bronnen. Dat is al niet min, maar we moeten beter doen. Onze windmolens dragen bij in het grootste stuk maar schuren aan tegen het einde van hun levensduur. We krijgen af en toe te maken met uitval en onderhoud waardoor we niet het volledige rendement behalen. Met windmolens die voorzien zijn van de huidige technologie, zou je nu al twee keer zoveel stroom kunnen opwekken. Binnen vijf jaar loopt het contract af en kunnen we ze vervangen. Het verschil aan energie zal dus enorm zijn.”

De elektriciteitsnood zal in de toekomst exponentieel beginnen stijgen door de nieuwe focus van Volvo Trucks. Eerder dit jaar opende de vrachtwagenconstructeur zijn eerste assemblagefabriek voor batterijen. Tegen 2030 is het doel om minstens de helft van de verkochte vrachtwagens elektrisch te krijgen. “We schatten ons toekomstig verbruik op 45.000 MW”, zegt director business control, digital & IT Joris De Vulder. “Eens de nieuwe windmolens er zijn en we zicht hebben op hun capaciteit, rekenen we voor het overige deel op zonnepanelen om de slotsom op 100% hernieuwbare energie te brengen. Het overgrote deel van onze daken is overigens nog niet optimaal benut om beroep te doen op zonne-energie. Er zijn dus zeker nog mogelijkheden.”

De kost van energie – en bij uitbreiding CO2 – krijg je vroeg of laat toch weer op jouw bord. Dan kan je maar beter voor zijn op de rest”

Pascal Meersschaert

Langetermijnvisie loont

Naast het elektriciteitsverbruik dat meetelt voor 55%, is verwarming voor de overige 45% een grote slokop in het energieverbruik. Daarvoor rekent Volvo Trucks op een centrale die draait op pellets en een biogasinstallatie. “Die eerste centrale wordt maar beperkt ingezet en bij heel koude periodes. Biogas is voor ons belangrijker en gelukkig volgen die prijzen niet de normale gastarieven. Gelukkig zien we hier dus maar een beperkte stijging van de energiekost. Doordat we inzetten op hernieuwbare energie en een duurzaam alternatief voor verwarming, kunnen we dus wel spreken over een beperkte impact.”

“Mede door de shift naar elektrisch rijden komen er nog boeiende uitdagingen op ons af. We willen koolstofpositief worden en werken aan onze green look. Medewerkers en bezoekers moeten het gevoel krijgen dat als je aankomt op onze site, je niet merkt dat je je in bedrijfscontext begeeft. Nu denken we samen met een groep van enthousiaste medewerkers na over duurzaamheidsprojecten en hoe we ideeën tot leven kunnen wekken. Een van de concrete voorbeelden is dat we binnenkort een bedrijfsbos zullen openen in de Gentbrugse Meersen. Dat compenseert de 0,1% aardgas die we nu nog gebruiken om testen te doen in onze biogasinstallatie. Bijkomstig zullen we ook de percelen op de site aanplanten die in aanmerking komen voor bebossing”, verzekert Pieter Lommee die Manager Business Control is van het distributiecentrum en mee in de werkgroep zit.

(lees verder onder de foto)

foto
Joris De Vulder, Pascal Meersschaert en Pieter Lommee van Volvo Trucks Gent

 

Competitief voordeel

Half oktober opende Volvo Trucks ook één van de grootste laadpaalinstallaties van Gent op zijn parkings. Zo bereidt het bedrijf zich ook voor op hoe medewerkers steeds meer via elektrische wagens naar het werk zullen komen. “Ook dat heeft een impact op ons energieverbruik. In totaal zijn er 140 laadpunten die publiek toegankelijk zijn en waar medewerkers aan een voordelig tarief kunnen laden. Bovendien is deze stroom volledig CO2-neutraal", vertelt Pascal. 

“Verder blijft energiereductie steevast de basisinsteek. We hebben heel wat dakoppervlakte vernieuwd de afgelopen zomers. Ruim 30 mensen waren deze zomer continu in de weer om 10.000 m² dak op te knappen en te isoleren. Om medewerkers te beschutten van regen plaatsten we een imposante tent van 36 meter breed. Die techniek zullen we de komende jaren nog verder gebruiken om het volledige dak van 52.000 m² aan te pakken”, legt Joris uit. “Verdere overschakeling naar ledverlichting en optimalisaties in ons machinepark hadden ook een grote impact.”
Investeringen bij de Zweedse vrachtwagenbouwer worden steevast onderworpen aan duurzaamheidscriteria. “Vanuit onze visie en strategie staan projecten die veel impact hebben op duurzaamheid bovenaan de agenda. Zo krijgen ze automatisch prioriteit op de rest. We zijn ervan overtuigd dat het op lange termijn een competitief voordeel is, dus de kost van energie – en bij uitbreiding CO2 – krijg je vroeg of laat toch weer op jouw bord. Dan kan je maar beter voor zijn op de rest”, aldus Pascal.

Vanuit de hoofdzetel wordt de Gentse site gezien als pionier in de energietransitie. “Werknemers van over de hele wereld komen hier op bezoek en laten zich inspireren door onze acties. Veel van onze projecten zijn het resultaat van samenwerkingsverbanden met derde partijen. Zo zijn onze windmolens eigendom van Engie en voor onze biogasinstallatie werken we samen met Veolia. We geloven sterk in partnerschappen omdat die jou als bedrijf het verst brengen. Er is niet altijd kapitaal om te investeren, maar er zijn wel veel partijen met expertise die klaarstaan om te helpen. Daarnaast is een sterke visie op vlak van duurzaamheid en efficiëntieverbetering geen overbodige luxe. Het zorgt automatisch voor medewerkers met een even sterke mindset op continuous improvement.”

Heb je een vraag of bezorgdheid over de energiebevoorrading of -factuur van je bedrijf?

logo

 

Neem een kijkje op onze energie-FAQ.

 

Contactpersoon

Katrien Moens

Financieel en Operationeel Directeur - Duurzaam Ondernemen

Artikel uit publicatie