Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Leveringen in de stad? Cargobikes zijn efficiënt én duurzaam
Leveringen in de stad? Cargobikes zijn efficiënt én duurzaam
  • 02/02/2021

Leveringen in de stad? Cargobikes zijn efficiënt én duurzaam

Cargobikes – ook wel cargofietsen of transportfietsen – winnen steeds meer aan populariteit. Hoe valt deze opmars te verklaren? Welke mogelijkheden biedt het vervoersmiddel? En hoe zit het met de ervaringen van bedrijven die er al mee werken? Dat gingen we na tijdens het gratis webinar ‘Cargobikes: praktijkervaringen van lokale ondernemer tot distributiebedrijf’, dat plaatsvond op 1 februari en flink wat geïnteresseerden lokte.

“Cargobikes zijn de laatste tijd erg aanwezig in de pers en duiken steeds vaker op in het straatbeeld”, stak Wim Pannecoucke, mobiliteitsmanager bij Voka Vlaams-Brabant en Voka Metropolitan, van wal. “Cargofietsen vormen een prima alternatief voor andere, klassieke vervoersmiddelen, en worden bij heel wat organisaties al volop ingezet.” Maar hoe valt het rijzende succes van cargobikes juist te verklaren? “Dit heeft voor een stuk te maken met de toenemende aandacht voor duurzaamheid”, aldus Pannecoucke. “Maar ook factoren als verstedelijking en verkeerscongestie spelen een belangrijke rol. Denk verder ook aan de invoering van lage-emissiezones, zone 30’s, en natuurlijk is er nog de toenemende e-commerce, die extra boomt door corona.”

Ruim, mobiel, veilig

“Voor het maken van opnames is heel wat materiaal nodig, zoals een camera, lenzen, statieven, lichtsets, een microfoon en kabels”, aldus Lieven De Hertogh, cameraman en projectmanager bij het Antwerpse videoproductiebedrijf VideoCrew. “Al dat materiaal moet op locatie geraken, en wanneer die locatie middenin de stad ligt – wat bij veel van onze opdrachten het geval is – brengt dat enkele problemen met zich mee. Autobeperkende maatregelen zoals autoluwe zones maken het lastig om van punt a naar punt b te geraken, en eens op je bestemming aangekomen, doet zich een nieuw probleem voor: het tekort aan parkeergelegenheid. Tot slot moeten we vaak op zeer korte tijd op veel verschillende plaatsen filmen. Al deze obstakels hebben ons overhaalt tot de aankoop van een cargofiets. Bij de keuze voor een specifiek model stelden we drie belangrijke criteria voorop: de grootte, vlotte mobiliteit en veiligheid. Door het gebruik van een cargofiets ervaren we nu een pak minder stress en beginnen we met meer energie aan onze opdrachten.  

Bevoorrading vanuit centrale hub

Nog een best practice die aan bod kwam, is het verhaal van Delhaize. “Als een van de bekendste warenhuisketens in België voert Delhaize leveringen uit over heel het land, jaarlijks goed voor zo’n 50 miljoen afgelegde kilometers”, vertelde Luc D'Hondt, Transport Sustainability and Mobility Manager bij Delhaize. “In het verleden gebeurde dat steevast met grote vrachtwagens, maar toenemende mobiliteitsproblemen zoals files en beperkte bereikbaarheid bemoeilijkten onze bevoorrading. Daarom gingen we – geheel in lijn met onze duurzaamheidsstrategie – een partnership aan met de cyclo-logistieke coöperatie Urbike, en zijn we een proefproject gestart waarbij onze FreshAtelier-vestiging in Galerie Ravenstein in Brussel op een 100% ecologische manier bevoorraad werd door middel van cargobikes. Nadien hebben we dit uitgebreid naar drie andere Brusselse vestigingen, die we op die manier bevoorraden vanuit een centrale hub in Elsene, en in een volgende fase kwamen daar nog vier winkels bij. Sinds eind 2019 werken we ook voor de belevering van enkele Antwerpse winkels met cargobikes.”

Bpost, CSD en Decathlon

Tot slot kreeg Margot Vandorpe van Urbike het woord. “Urbike wilt de stedelijke mobiliteit omvormen om de transitie naar duurzame en leefbare steden te versnellen”. Met BCklet en Cairgo Bike lichtte Vandorpe twee voorbeelden toe van overkoepelende samenwerkingsverbanden tussen bedrijven en organisaties. Zo werkte Urbike onder meer samen met bpost voor de opleiding van fietskoeriers en de uitwerking van een aangepaste cargobox, hielp het CSD bij de omslag naar cargofietsen met speciale, isothermische bakken voor hun maaltijdbezorging, en gaf het advies en opleiding aan Decathlon voor de implementatie van een fietsbezorgingsdienst.

Heb je interesse in of vragen rond het gebruik van cargobikes? Aarzel dan niet en neem contact op met onze mobiliteitsmanager Wim Pannecoucke via wim.pannecoucke@voka.be!

Contactpersoon

Wim Pannecoucke

Adviseur Mobiliteit en Logistiek - Mobiliteit en Bereikbaarheidsmanager

Proximus

Artikel uit publicatie

Made in Vlaams-Brabant
BMW Brussels
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Premed
Logo Randstad