Patric Derdaele is onder andere gedelegeerd bestuurder van vastgoedontwikkelaar Derimmoco en industriebouwer Derdaele+. Hij ziet hoe de gebrekkige Noord-Zuidverbinding zijn heimat hypothekeert.
"Als 15-jarige snaak maakte ik de eerste protesten mee tegen de toenmalige A24. Vandaag, 38 jaar later, is er niet gek veel veranderd aan de Noord-Zuidverbinding.
Het jarenlange wanbeleid doet Noord-Limburg achterop hinken. Nochtans passeer ik dagelijks veelbelovende industrieterreinen waar ambitieuze ondernemingen de waan van de dag trotseren. Die waan is de waanzin van de stilstand. Want al onze vrachtwagens, camionetten en wagens staan meer stil dan we lief zijn. En dat kost handenvol geld.
"Het jarenlange wanbeleid doet Noord-Limburg achterop hinken."
Nochtans hoeft een tussentijdse oplossing niet ingrijpend te zijn. Waarom eens niet de flessenhalzen aanpakken? Zowel richting Mol als Hasselt krijg je te maken met viervaksbanen die over enkele kilometers tweevaksbanen worden en erna terug verbreden.
Er zijn nog tal van voorbeelden, maar één ding hebben ze gemeen: ze vormen een eerste stap richting betere mobiliteit en zijn véél sneller te realiseren dan het fameuze plan dat nu uitgetekend wordt. Die realisatie zal ik als bedrijfsleider niet meer meemaken. En zo werd mijn bakermat levenslang gegijzeld. Letterlijk."