Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Leuvense Abdij van het Park zoekt co-financierders
Leuvense Abdij van het Park zoekt co-financieerders
  • 05/02/2021

Leuvense Abdij van het Park zoekt co-financierders

De restauratie van de Abdij van Park, de best bewaarde abdijsite van de Lage Landen, zit in een laatste rechte lijn. PARCUM, het museum van Abdij van Park, staat te popelen om het brede publiek kennis te laten maken met deze Leuvense parel. Maar om de abdijgeschiedenis en historische ruimtes tot leven te wekken, heeft PARCUM een laatste financiële duw nodig. Via crowdfunding hoopt het museum naast individuele giften ook op de steun van bedrijven.

Abdij van Park is de best bewaarde abdijsite van de Lage Landen. Sinds 2011 ontfermt de stad Leuven zich over de restauratie ervan en ontvouwt de site zich tot innovatieve herbestemming van dit religieus erfgoed. Het masterplan houdt enerzijds rekening met de genese van de plek en is anderzijds op en top hedendaags.

Restauratie weldra afgerond

2021 is voor de Norbertijnerabdij van Park een dubbel feestjaar. Niet alleen bestaat de orde van de norbertijnen 900 jaar, ook wordt een grote fase van de restauratie afgerond. Hierdoor zullen tal van historische ruimtes eindelijk terug toegankelijk zijn voor het grote publiek. De refter en de bibliotheek, met hun barokke stucwerkplafond uit de 17de eeuw, de privévertrekken van de abt en de kloostergang met hun glasramenreeks uit 1635-43.

Visibiliteit en extra’s in ruil voor financiële steun

In 2021 wil PARCUM bezoekers in interactie laten gaan met dit erfgoed: met lichtprojecties op de plafonds en vloeren, glasramen die tot leven komen, soundscapes, tal van expo’s en evenementen etc. Om deze ruimtes op een publieksvriendelijke manier en passend bij deze tijd toegankelijk te maken voor het grote publiek, is het museum nog op zoek naar extra financiële ondersteuning. Daarom zette het samen met de organisatie Growfunding een crowdfundingcampagne op.

Deze crowdfunding gebeurt op twee sporen. Enerzijds zal er 50.000 euro opgehaald worden bij burgers. Daarnaast hoopt het museum ook 50.000 euro op te halen bij ondernemingen. Dat laatste doet PARCUM via het matchfunder-principe van Growfunding. In ruil voor een vooraf afgesproken bedrag krijgt de onderneming visibiliteit in een grootschalige campagne. Een onderneming kan op die manier de bijdrage van een individu verdubbelen.

Meer info: www.parcum.be

Interesse?

Hier vind je een folder met meer informatie en de verschillende opties voor bedrijven. Graag meteen een overzicht van de verschillende formules en wat je er als bedrijf voor terugkrijgt? Neem hier een kijkje. 

Welt white paper
Proximus
Gosselin