Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • "Leeftijd geeft meer vooroordelen dan geslacht."

"Leeftijd geeft meer vooroordelen dan geslacht."

  • 08/03/2023

Een straffe madam, aan het hoofd van een straf bedrijf: Rachida Naya is binnen de groep Different Hotels opgeklommen van stagiair, over receptionist tot CEO. “Waar ik energie van krijg? Mensen kansen geven, hen motiveren en ze zien groeien in hun rol. Van alle collega’s mini-ondernemers maken: dat geeft veel voldoening.”

Rachida Naya (Different Hotels)

 

Rachida Naya ging hotelmanagement studeren in Brussel en kwam als stagiair terecht bij Different Hotels. “Een superleuke sector, waarin je altijd omringd bent door positieve mensen die op zoek zijn naar beleving. Na mijn stage kon ik er blijven, een beetje als allround-medewerker”, herinnert Rachida zich. “Ik ben begonnen aan de receptie en heb vervolgens heel wat andere functies opgenomen, in de sales bijvoorbeeld. Telkens kwamen er iets meer verantwoordelijkheden bij, tot het volledige management van één hotel. Daarna kreeg ik de bevoegdheid over een cluster van hotels, om tot slot alle operations van de groep te gaan aansturen.”

Een mooi parcours. “Het was wel altijd mijn ambitie om te groeien en mee aan de kar te trekken. Van in het begin vond ik het fijn om een structuur op te zetten en telkens vooruit te kijken naar de volgende stap. Altijd maar optimaliseren en uitbreiden: dat is nog steeds mijn opdracht als CEO van de groep. Om een bepaalde schaalbaarheid te halen, moeten we blijven groeien en verbeteren. Een hele uitdaging, maar dat maakt het net leuk. Neem nu de coronaperiode, waarin onze sector zwaar werd getroffen. Dat we daar zonder kleerscheuren zijn doorgekomen, geeft extra motivatie. Het gevoel van: nu kunnen we de wereld aan. Fijn.”

Wat nog zoal fijn is aan haar job? “Ik haal veel voldoening uit de begeleiding van nieuwe, jonge mensen die ons team vervoegen”, zegt Rachida. “Vaak zijn ze in het begin wat onwennig en onzeker, maar door ze op de juiste plaats te zetten en hun talenten te laten renderen, zie je ze helemaal openbloeien. Ze grijpen de kansen die ze krijgen en gaan steeds meer initiatief nemen. Dat durven ze omdat ze weten dat fouten maken toegestaan is. We zeggen hier altijd: ‘Fouten maken mag, maar ze verzwijgen niet.’ Zo kan je telkens bijleren en groeien in je job. We proberen van elke medewerker een mini-ondernemer te maken, die het bedrijf vooruithelpt door de dingen vast te pakken die hij goed kan en leuk vindt. Een ideaal scenario.”

Omdat ze zelf alle stappen in het bedrijf heeft doorlopen, kan Rachida haar medewerkers gericht advies geven. “En dat waarderen ze. Het werkt in twee richtingen: ik sta zelf ook open voor hun suggesties en luister naar hun vragen. Typisch vrouwelijk? Nee, dat denk ik niet. Het heeft eerder met persoonlijkheid te maken. In bepaalde situaties speelt het feit dat je vrouw en mama bent, dan wel weer een rol. Bijvoorbeeld als de kinderen van een collega ziek zijn, zal ik voorstellen om van thuis te werken, omdat ik zelf de ervaring heb dat het anders moeilijk wordt.” Een leidinggevende met empathie kan veel meer bereiken. “Ja, wederzijds respect is belangrijk. En het helpt als je zelf de nodige ervaring hebt, natuurlijk. Ik heb vroeger meer weerstand gevoeld vanwege mijn jonge leeftijd dan omdat ik een vrouw ben. Als je als jongere leidinggevende oudere medewerkers moet aansturen, wordt er toch eerst gepolst naar je kennis vooraleer ze iets aannemen. Dan spelen vooroordelen soms wel nog mee. Maar als vrouw of man, dat niet.”

Door de drukke job moet Rachida haar work-lifebalans goed bewaken. “Wie werkt in het hotelwezen moet van nature flexibel zijn”, zegt ze. “Dat geldt natuurlijk ook voor mijn job. En daar komen buiten de werkuren nog wel wat andere activiteiten bij, zoals mijn engagement in de Raad van Bestuur van Voka – KvK Limburg. Netwerken, ervaringen uitwisselen en meehelpen aan een beter kader om te ondernemen: dat is ook belangrijk en vergt best wel wat tijd. Maar het is een kwestie van goede afspraken te maken. Dan verval je niet zo snel in het klassieke rollenpatroon en dat maakt het voor iedereen veel aangenamer!”

"Als je als jonge leidinggevende oudere medewerkers moet aansturen, wordt er toch gepolst naar je kennis vooraleer ze iets aannemen."

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie