Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Lapino albino – een wit konijn op een piratenschip
Lapino Albino
  • 17/09/2020

Lapino albino – een wit konijn op een piratenschip

Het was een wit konijn dat Alice meesleepte naar het magische Wonderland, en dat is ook precies wat Lapino Albino met zijn video’s en animaties wil doen: betoveren, meeslepen, emotie opwekken. Mede-oprichter en Jong Voka-bestuurslid Niels Aernouts heeft als missie klassieke – zeg gerust saaie – bedrijfscommunicatie opwindend en creatief te maken. “Je vraagt tijd van mensen, iets dat tegenwoordig erg kostbaar is, dus je kunt die maar beter optimaal invullen om als bedrijf de juiste indruk te maken.”

Tekst Mathieu Wouters - Foto's: Lauryn Fernandez Y Alonso 

Lapino Albino ontstond in 2010 uit ontevredenheid. Niels Aernouts en zijn twee partners werkten voor een bureau in bedrijfscommunicatie tot ze zich niet langer konden vinden in hun aanpak: te klassiek, te weinig creatief, te weinig emotie. “Communicatie die emotie opwekt, daar geloof ik in. Pas dan creëer je een band met de kijker of lezer en pas dan gaat die je boodschap onthouden”, legt Aernouts uit. “Feiten, cijfers en weetjes zijn voor een bedrijf zelf misschien wel razend interessant, maar die voor iemand die erbuiten staat, hebben die geen enkele waarde.”

Dus besloot Aernouts om zelf voor wit konijn te spelen en richtte hij, samen met zijn partners, Lapino Albino op. Een stap die de eerste jaren niet makkelijk was, maar sinds een jaar of vier geleden wel een hoge vlucht nam. Naast de drie oprichters zijn er nog drie vaste medewerkers en wordt er geregeld beroep gedaan op freelancers. En dat zonder heel veel inspanningen in het creëren van naamsbekendheid. “Nuttiger dan met grote campagnes jezelf op de kaart te zetten, vind ik het uitbouwen van een netwerk en persoonlijke contacten. Eens je een aantal
realisaties hebt, is mond-aan-mondreclame de beste marketing.”

NIET IMMUUN VOOR CORONA

Jammer genoeg zijn ook witte konijnen vatbaar voor het coronavirus. De agenda liep aardig vol toen COVID-19 toesloeg. “Verschillende opdrachten zijn toen geannuleerd, om budget- taire of praktische redenen. Dat maakte april en mei erg zwaar. Ons geluk is dat we op twee poten staan: video en animatie.
Die laatste poot heeft ons rechtgehouden. Gaan filmen was niet meer mogelijk, maar na die eerste paar maanden merkten we bij bedrijven een enorme honger om te communiceren en animatie kun je altijd en overal creëren. Een ander element dat ons toeliet het hoofd boven water te houden, is het raamcontract met de Europese Commissie tot 2021, dat goed is voor 50% van onze werking. Zonder die opdracht zou de impact van corona veel zwaarder zijn.”

MENTALE IDEEËNPOT

De kijker emotioneel aan jouw bedrijf binden, dat is dus de ambitie van Lapino Albino. “Dat vereist creativiteit en inspiratie. Maar vooral ook overtuigingskracht om de klant in dat verhaal mee te krijgen. Soms kom je op een briefing en krijg je vijf bladzijden vol info die zeker in de video moet. Het is dan aan ons om aan de hand van voorbeelden en voorstellen de ogen van de klant te openen. Bovendien zit er vaak iemand tussen die zeer sceptisch staat ten opzichte van creatieve ideeën. Als je hem overtuigd krijgt, zit je goed.”

“Eens op kantoor gaan we aan de slag. We proberen de info of boodschap helemaal te deconstrueren zodat de essentie overblijft. Die proberen we dan op een begrijpbare en creatieve manier over te brengen”, aldus Aernouts. Hoe slaag je er dan in telkens opnieuw creatief uit de hoek te komen? “Dat heb je zelf in de hand. De ‘pot van ideeën’ in je hoofd moet je voortdurend zelf voeden: door buiten te komen, contact met mensen, kijken hoe anderen het aanpakken … Je kunt overal inspiratie opdoen. Bij Lapino Albino overleggen we veelvuldig en daarbij proberen we elkaar te overtuigen van onze ideeën. Die gesprekken kunnen bijzonder geanimeerd verlopen, maar op het eind van de rit staat het project wel veel sterker.”

COMMITMENT TO EXCELLENCE

Het keert geregeld terug in het gesprek met Niels Aernouts: probeer het verschil te maken en stel je niet tevreden met ‘gewoon goed’. In zoverre zelfs dat er op kantoor een grote pira- tenvlag hangt met de slogan ‘Commitment to excellence’. “We willen als piraten de klassieke bedrijfscommunicatie enteren en zo de wereld een beetje mooier maken. Door steeds opnieuw te streven naar excellentie en fantastische video’s te maken, bevrijden we mensen van saaie bedrijfsvideo’s”, besluit Aernouts met een kwinkslag.
 

Lapino Albino

Founding father van jong voka leuven

Niels Aernouts stond mee aan de wieg van Jong Voka Leuven, een community die jonge ondernemers en high potentials verenigt om ervaringen uit te wisselen, open discussies te voeren en contacten te leggen die helpen in de uitbouw van hun persoonlijk ondernemersnetwerk. “Zelf ben ik zonder enige ervaring in het ondernemerswereldje gerold. Het Plato-traject van Voka gaf me toen de nodige ruggensteun en kennis. Die wil ik op mijn beurt graag delen met anderen jonge ondernemers. De regio rond Leuven
zit er vol van en toch was er nog geen lokale werking van Jong Voka. Daarom besloot ik me mee te engageren die mensen samen te brengen en hen zo te ondersteunen. Het netwerk en de events zijn echt inspirerend en leerrijk, je ontmoet gelijkgestemden uit talloze diverse sectoren. Door je netwerk uit te bouwen zorg je er bovendien voor dat jouw onderneming top of mind wordt bij een relevante groep waardoor je naamsbekendheid groeit.”

“Mijn tip voor startende ondernemers? Begin in een crisis, vanaf dan kan het alleen maar beter gaan. Dat was toch voor ons het geval, toen we startten in volle bankencrisis. Ik zeg het al lachend, maar de onderliggende boodschap is wel: probeer obstakels om te vormen naar opportuniteiten. Blijf zoeken naar mogelijkheden om jouw product of dienst aan te passen en zo kansen te creëren.”

DigiChambers
British School of Brussels
BVI

Artikel uit publicatie

Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad