Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Lalemant Trucking heeft de helft van Rusland volgelegd met Vlaamse tapijten

Lalemant Trucking heeft de helft van Rusland volgelegd met Vlaamse tapijten

  • 25/10/2021

De bureaucratie en de corruptie tieren er nog welig, én een goede fles wodka smeert er elke deal. De clichés over Rusland zijn vaak even hardnekkig als terecht, maar echte ondernemers moeten zich daar vooral niet door laten afschrikken. “Maak vooraf zeer grondig je huiswerk, dan blijft Rusland een bijzonder interessante markt”, onderstreept Pierre Thielemans, general manager van Lalemant Trucking.

Rusland (officieel: Russische Federatie) in één oogopslag

foto

HoofstadMoskou (12.692.466 miljoen inwoners)
Oppervlakte17.098.242 km² (= 560 x België)
Inwoners146,8 miljoen
StaatshoofdPresident Vladimir Vladimirovitsj Poetin
RegeringsleiderPremier Michail Vladimirovitsj Misjoestin
TaalRussisch
MuntRussische Roebel (RUB) | 1 Russische Roebel = 0,012 €
Belangrijke stedenSint-Petersburg (5,2 mio inwoners), Novosibirsk (1,6 mio), Yekaterinburg (1,5 mio), Nizhny Novgorod (1,3 mio), Samara (1,2), Omsk (1,2 mio), Kazan (1,2 mio), Rostov a/d Don (1,1 mio), Chelyabinsk (1,2 mio), Ufa (1,1 mio)
Bruto Binnenlands Product (BBP)1.687 miljard USD (533 miljard USD in België)
BBP/Capita11.498 USD (46.414 USD in België)
Kansrijke sectorenLandbouw | Voeding | Retail | Transport & logistiek | Luchtvaartindustrie | Bouw | Gezondheid & farma | Innovatie
FIT-marktstudiesTransport & Logistics | Technoparks & clusters | The confectionary market | Beer | Meat sector | Vegetable growing | Fashion market | Luchtvaartindustrie | Furniture market | Food retail sector | DIY market | Food processing machinery | Textile, leather, clothing and foot wear sectors | Fishery sector |Retail met nadruk op voeding | Seaports | Confectionary market | Airport infrastructure
foto
Pierre Thielemans: “Ik zou elke ambitieuze Belgische ondernemer durven aanraden om nu al de pijlen te richten op Oekraïne, indien nodig willen wij hen zelfs met raad en daad bijstaan”

 

Het Gentse hoofdkwartier van de Lalemant Group ademt geschiedenis en traditie uit, en dat is geen toeval. Het familiebedrijf gaat terug tot het einde van de negentiende eeuw en in 1982 kreeg het er met Lalemant Trucking nog een nieuwe dochter bij. Die was er begin jaren negentig ook als de kippen bij om naar het toen nog relatief onontgonnen oostblok te trekken. Vandaag beschikt het transportbedrijf in Rusland over twee eigen kantoren in Moskou en Sint-Petersburg, en enkele jaren geleden zette het ook nog voet aan de grond in het Oekraïense Kiev. “Daarnaast zitten we ook al jarenlang in Polen, Tsjechië en Roemenië”, geeft Pierre Thielemans aan. “Die diversificatie van onze activiteiten richting Oost-Europa was een heel bewuste zet en ze heeft ons niet bepaald windeieren gelegd. Al hebben we hier en daar natuurlijk ook wel wat leergeld betaald. In de jaren negentig hebben we bij wijze van spreken de helft van Rusland volgelegd met Vlaamse tapijten (lacht). We hebben letterlijk duizenden vrachtwagens, volgestouwd met tapijten, naar daar gestuurd. De Vlaamse tapijtindustrie boomde toen nog volop en vanuit Rusland was er een gigantische vraag naar Vlaamse tapijten. Intussen is het belang van de Russische markt voor ons wel wat afgenomen. De voornaamste verklaring daarvoor is puur financieel: het containervervoer over zee is stukken goedkoper geworden.” 

Anno 2021 stuurt Lalemant Trucking wekelijks nog enkele tientallen vrachtwagens richting Rusland. Die vervoeren allerlei nicheproducten, van voeding over bouwmaterialen tot chemische producten. “Indien nodig staat een vrachtwagen vanuit België in vijf dagen in Moskou. De snelheid van het wegtransport is vandaag voor de meeste bedrijven dan ook het belangrijkste argument om niet voor een goedkopere container op een vrachtschip te opteren”, klinkt het.

Lalemant Trucking beschikt in Rusland al jarenlang over twee eigen kantoren. Dat bleek geen overbodige luxe. “Al van bij het prille begin hebben we ingezien dat eigen, lokale vertrouwenspersonen broodnodig waren in die moeilijk toegankelijke Russische markt. De bureaucratie is er vaak nog loodzwaar, net zoals de douaneformaliteiten, en de contacten met de overheid zijn er niet altijd evident. Als er iets misloopt, moet je ter plekke dus echt op zeer betrouwbare contactpersonen kunnen terugvallen. Je kan uiteraard ook altijd een landgenoot die het Russisch onder de knie heeft naar daar sturen, maar een Rus verdient toch nog altijd de voorkeur, omdat hij het land en het systeem beter kent.”

Eenmaal je hun vertrouwen gewonnen hebt, zijn Russen – en bij uitbreiding alle Oost-Europeanen – zeer loyaal”

Pierre Thielemans, general manager van Lalemant Trucking

Geen fraudegevoelige producten

De val van de Muur en de ineenstorting van het communistische systeem liggen intussen al ruim dertig jaar achter ons, maar toch blijft die erfenis ook vandaag nog enigszins doorwegen in Rusland. “En vergis je niet, ook bij jonge, hoogopgeleide mensen”, waarschuwt Pierre. “Daar kan je dus maar beter rekening mee houden. Mensen zijn er nog altijd minder geneigd om zelf initiatief te nemen en hiërarchische structuren blijven er belangrijk. Trek je naar Rusland en wil je daar lokale medewerkers aanwerven, hou dan rekening met die achtergrond en bouw eerst de nodige knowhow op rond hun mentaliteit en cultuur. Maak zeker niet de denkfout dat je pakweg Polen, Russen of Tsjechen zomaar over dezelfde kam kan scheren omdat het allemaal Oost-Europeanen zijn. Zo komen Russen bijvoorbeeld heel koel en vrij stug over en ze verdragen wel wat kritiek, maar eenmaal je een bepaalde grens overschrijdt, kan je het wel schudden. Als dienstenbedrijf zijn die medewerkers voor ons natuurlijk extreem belangrijk, en dus investeren we ook wel flink wat tijd in de rekrutering en begeleiding daarvan. En dat rendeert ook: vandaag hebben we daar al zakenrelaties opgebouwd die perfect vergelijkbaar zijn met de contacten die we hier in Vlaanderen of elders in West-Europa hebben. Maar soms kloppen de clichés wel: een goede lunch en een fles wodka helpen wel degelijk om het ijs wat te breken. Net zoals wij wat argwaan vertonen tegenover de Russen, stellen zij zich aanvankelijk vaak wat argwanend op tegenover West-Europese bedrijven. Maar eens je hun vertrouwen gewonnen hebt en hen desnoods een tegendienst kan bewijzen door de toegang tot de Belgische markt te faciliteren voor hun producten, zijn Russen – en bij uitbreiding alle Oost-Europeanen - zeer loyaal.”

(lees verder onder de foto)

foto

Toen Lalemant Trucking voet aan wal zette in Rusland was het plaatje heel duidelijk: elk transport naar Rusland moest vooraf betaald worden. Intussen is die strategie niet langer houdbaar en om zichzelf zoveel mogelijk in te dekken tegen al te grote risico’s gaat het bedrijf nu voornamelijk met bekende West-Europese opdrachtgevers in zee. “We hebben natuurlijk ook wel een aantal grote Russische klanten, maar zeker bij de wat kleinere bedrijfjes daar blijft het gebrek aan financiële garanties toch een groot probleem. We proberen dus heel duidelijke en korte betalingstermijnen te bedingen, en prospecteren vooraf uitvoerig de markt. Mogelijke klanten laten we vooraf grondig screenen door onze Russische medewerkers en we leggen zo mogelijk ook ons oor te luister bij de Europese leveranciers van die bedrijven. Er bestaat in Rusland nog altijd een groot gebrek aan transparantie: je komt er niet zomaar te weten wie nu precies de eigenaars of financiers zijn van een bedrijf, of welke geldstromen er achter schuilgaan. Je moet dus echt ter plekke een kijkje gaan nemen en een babbel gaan doen. Als ondernemer neem je altijd bepaalde risico’s, maar als je geen jaarrekening of financiële balans kan opvragen of controleren, wordt het er natuurlijk niet eenvoudiger op. Ook het gebrek aan rechtszekerheid en de corruptie blijven een stevig probleem: ik heb niet de indruk dat de toestand op dat vlak veel verbeterd is de voorbije jaren. Wij vervoeren bijvoorbeeld heel bewust geen fraudegevoelige producten zoals alcohol of sigaretten, waarop flink wat accijnzen worden geheven. Wil je dat wel doen of wil je ook ter plekke zwaar investeren, ga dan eerst op zoek naar waterdichte garanties of zorg ervoor dat je zeer goed verzekerd bent.”

Beloftevol Oekraïne

Pierre Thielemans stuurt geen Belgische chauffeurs naar Rusland: haast altijd gaat het om Oost-Europese truckers. Zij spreken doorgaans een mondje Russisch en kunnen de lokale situatie ook een stuk beter inschatten. “Raak je daar bijvoorbeeld bij een ongeval betrokken, dan kan de situatie heel snel uit de hand lopen. We proberen dat soort risico’s dus zo maximaal mogelijk te vermijden. We rijden ook nooit met eigen vrachtwagens het land binnen, hoogstens met eigen opleggers. Dit is zuiver een kwestie van adequate risico-inschatting. Daar staat tegenover dat je net in die lastige en risicovolle markten ook mooie rendementen kan behalen. Zeker in de beginjaren hebben we daar mooi geld verdiend, al is het af en toe ook wel eens misgelopen. Toch vind ik dat je je daar niet door mag laten afschrikken als ondernemer, op voorwaarde dat je vooraf zeer goed je huiswerk maakt. De markt is er nog altijd gigantisch groot, maar het is dus geen overbodige luxe om zelf eerst enkele weken naar daar te trekken, heel wat verkennende gesprekken te voeren en desnoods zelfs een echte  specialist in dienst te nemen.”

De geschiedenis herhaalt zich niet zelden. Op wat langere termijn verwacht Pierre dan ook heel veel van Oekraïne. “Dat land heeft troeven bij de vleet: het telt 45 miljoen inwoners, beschikt over flink wat grondstoffen en is de graanschuur van Europa. Vandaag is de wegeninfrastructuur er nog ondermaats en de bureaucratie blijft er een stevige uitdaging, maar zeker de jonge bevolking richt de blik resoluut op West-Europa. Geopolitiek ligt de situatie momenteel uiteraard nog heel lastig, maar op termijn denk ik dat Oekraïne het Poolse voorbeeld kan volgen. Om al die redenen hebben we twee jaar geleden dan ook een kantoor geopend in Kiev. Tot vandaag profiteren wij van de voorsprong die we in de jaren negentig genomen hebben door als een van de eerste Belgische transportbedrijven het vizier op Oost-Europa te richten. Ik zou elke ambitieuze Belgische ondernemer dan ook durven aanraden om nu al de pijlen te richten op Oekraïne, indien nodig willen wij hen zelfs met raad en daad bijstaan. Trek maar eens een paar dagen naar Kiev. Je belandt daar in een prachtige stad die de blik volledig op het Westen gericht heeft. De parallellen met het Warschau van dertig jaar geleden zijn te groot om ze te negeren.”

logo

Meer informatie rond internationaal ondernemen?

Ga naar onze pagina voor meer informatie.

Contactpersoon

Inya Synhaeve

Groeitrajecten - Internationaal Ondernemen

Artikel uit publicatie