Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • La Lorraine Bakery Group investeert 200 miljoen euro in site Erpe-Mere

La Lorraine Bakery Group investeert 200 miljoen euro in site Erpe-Mere

  • 12/12/2023

In oktober huldigde La Lorraine Bakery Group (LLBG) een nieuwe productiehal in op haar site van Erpe-Mere. Daar wordt koortsachtig gewerkt aan wat een uiterst duurzame, state-of-the-artdiepvriesbakkerij  in Europa moet worden. Het project –  een investering van 200 miljoen euro – wordt tegen 2030 afgerond en maakt het mogelijk de productiecapaciteit te verdubbelen. Nooit eerder pompte LLBG zoveel middelen in één bedrijfssite. Erpe-Mere wordt dan ook hét centrum voor de ontwikkeling, productie en logistiek van bake-off producten. 

In oktober werd de nieuwe productiehal in Erpe-Mere ingehuldigd. Daar wordt 200 miljoen euro geïnvesteerd om tegen 2030 - als alle werken afgerond zijn - de productiecapaciteit te verdubbelen. 

 

Tekst Jan Van Gyseghem

 

Sterke waarden en innovatie doen de ster rijzen

Vanuit zijn hoofdkwartier in Ninove zet LLBG de bakens uit van een indrukwekkende groeistrategie in grote delen van Europa en daarbuiten. Het bedrijfsverhaal begon in 1939 met de oprichting van maalderij Ganda Molens in Gent. Een belangrijke mijlpaal was de overname in 1974 van La Lorraine, een industriële bakkerij in Ninove, waardoor het bedrijf naast maalderij ook bakkerij werd.

De ontwikkeling van een innovatieve bake-off technologie in de jaren 1980, in combinatie met een gedurfde ‘Go East’-strategie, zorgde voor een stroomversnelling in het groeiverhaal van LLBG. Bij bake-off worden producten voorgebakken en diepgevroren bij de klant geleverd. Die kan ze op het gewenste tijdstip, zo vers mogelijk, afbakken. Niet alleen met het op punt stellen van de bake-off technologie toont LLBG zich een sterke innovator. Innovatie zit letterlijk ingebakken in het DNA van de groep. CEO Guido Vanherpe: “Ongeveer 20% van de producten die wij vandaag verkopen werd de jongste drie jaar ontwikkeld.”

Vandaag is LLBG uitgegroeid tot een bedrijf met een omzet van 1,2 miljard euro en bijna 5.000 medewerkers. Actief in 35 landen, realiseert LLBG in de voorbije decennia een gemiddelde jaarlijkse groei van 10%. Guido Vanherpe: “De toenemende vraag van de klanten voorspelt een zelfde groeiritme tot 2030. We hebben nood aan extra productievolume en een ruimer assortiment, om onze klanten lokaal te bedienen: innovatiever, duurzamer én met een nog betere kwaliteit.”

Aan de basis van het succesverhaal van het 100% familiaal bedrijf ligt een ondernemende visie, een sterke passie voor kwaliteit, een no-nonsenseaanpak en een strikt vasthouden aan stevige waarden zoals eenvoud, ownership en respect voor de 3P’s people , planet. & profit. Guido Vanherpe: “Als de basiswaarden door alle medewerkers worden gedeeld, kan je volop vertrouwen geven aan mensen. Profit volgt dan als resultaat van een goede strategie.”
De missie van LLBG is eenvoudig en zonneklaar en zit mooi samengevat in de bedrijfsleuze ‘Baking a better world’ , of anders geformuleerd: de duurzame productie van breed toegankelijke, smaakvolle en voedzame bakkerijproducten. 

(lees verder onder de foto)

 

Erpe-Mere, bake-off capital

In 1989 bouwde LLBG een eerste diepvriesbakkerij in Erpe-Mere, van waaruit bake-off producten werden uitgevoerd. Later werden bakkerijen opgestart in Oost-Europa, Turkije, het Midden-Oosten en Zuid-Europa. Na verschillende decennia van investeringen in internationale expansie, investeert LLBG nu opnieuw (en sterk) in de site te Erpe-Mere, de Belgische bakermat van de bake-off technologie van de bakkerijgroep.

In aanwezigheid van premier Alexander De Croo werd de nieuwe productiehal op de bakkerijsite van Erpe-Mere op 16 oktober feestelijk geopend. Concreet gaat het om vier lijnen van elk zo’n 150 meter, voor de productie van bakkerijproducten van artisanale kwaliteit op grote schaal zoals baguettes, kleine broodjes en donuts. 

Guido Vanherpe: “De huidige faciliteiten bleken, zowel in omvang als qua technologische capaciteit, onvoldoende om competitief verdere groei te realiseren. Om bakkerijproducten van artisanale kwaliteit te blijven aanbieden in zowel België als de omliggende landen, moeten we de meest innovatieve technologie in huis halen.”
Met een totale investering van 200 miljoen euro, gespreid over zeven jaar, zal de productiecapaciteit in Erpe-Mere tegen 2030 verdubbelen en het gamma nog uitbreiden. Daarmee krijgt de productiesite de juiste schaal om in een Europese context concurrentieel te blijven. 

Er wordt ingezet op energie-efficiëntie en de transitie naar hernieuwbare energie, ter vermindering van de CO2-uitstoot. Tegen 2026 zal de volledige site overgeschakeld zijn op groene stroom. Ook de logistieke flow op de site wordt geoptimaliseerd, met aandacht voor duurzaamheid en lokale mobiliteit. De logistieke zone met wachtparking voor de vrachtwagens wordt volledig geëlektrificeerd en LLBG zet de volgende jaren ook volop in op een mobiliteitsshift bij het personeel met een ambitieus mobiliteitsplan. Er is ook veel aandacht voor groenaanleg.
Momenteel stelt LLBG 450 mensen te werk in Erpe-Mere. Daar komen tegen 2030 zo’n 350 nieuwe medewerkers bij, zowel arbeiders als bedienden. Er komen ook nieuwe kantoorgebouwen en nieuwe faciliteiten voor het productiepersoneel, waaronder moderne sociale ruimtes en een eetruimte.

De toekomst: groter maar vooral beter worden

Guido Vanherpe heeft voor LLBG een droom: “De consument kiest steeds meer voor betere producten – denk aan zuurdesem, granen en zaden. Wij willen duurzaam groeien over de generaties heen. Groter worden, maar vooral beter.”

Ondanks een aantal objectieve ‘Belgische’ handicaps binnen een internationale concurrentiële omgeving, zet LLBG volop in in eigen regio.  Om het beoogde groeipad te realiseren rekent LLBG op een combinatie van technologische innovatie (o.m. automatisatie) en het aantrekken van vers talent. Zoals voor veel bedrijven is dat laatste vandaag niet eenvoudig. Om die ‘broodnodige’ expertise te borgen beschikt LLBG over een eigen ‘Academy’ en biedt het jaarlijks aan jonge universitairen een traineeship. Guido Vanherpe spreekt ook de wens uit dat het niveau van onze technische scholen in de toekomst sterker zou worden. 

Voor de toekomst rekent LLBG duidelijk op mens én machine.

LLBG is

•    1 bloemmolen
•    8 bakkerijen in België
•    17 bakkerijen in Europa: Tsjechië, Polen, Roemenië, Turkije, Hongarije, Griekenland, Italië
•    450 Panos & Deliway broodjeszaken

Artikel uit publicatie