Skip to main content

Kost wat kost winstgevend blijven

  • 17/12/2020

Corona gooit voor veel ondernemers al maandenlang roet in het eten. Financieel gezond blijven is een uitdaging geworden. Hoe hou je de operationele winstgevendheid in de gaten om tijdig te kunnen ingrijpen? En welke strategische keuzes moeten dan gemaakt worden? Kostprijsanalyse is één van de expertises van Axxi, partner van Jong Voka West-Vlaanderen. Charlotte Vanlerberghe geeft enkele waardevolle inzichten mee.

Charlotte Vanlerberghe

Om te weten, moet je meten

“Inzicht krijgen in de financiële kant van het operationele luik van je onderneming is cruciaal om op tijd verlieslatende activiteiten op te sporen. Bij een kostprijsanalyse van een medewerker, moet je rekening houden met méér dan alleen de loonkosten. Je gebouw, de bedrijfsmiddelen die je medewerker gebruikt, de bedrijfswagen waarmee hij rijdt, de beroepsverzekering,..: ook die zaken dragen bij tot de kostprijs. De kostprijs van een product is dan weer méér dan alleen maar de kostprijs van het materiaal waarmee het gemaakt wordt. Het gebouw waarin het geproduceerd wordt, de machine waarmee het gemaakt wordt, de stockagekosten, het laden en lossen, de verpakking, de werkuren,… bepalen samen de uiteindelijke kostprijs van het product.”

Best case, worst case en corona case

“De kostprijs van een dienst, een product, een activiteit of een afdeling van een onderneming bestaat uit een deel vaste kosten en een deel variabele kosten. De variabele kosten zullen mee variëren met één of meerdere drivers van je onderneming. Dat kan de omzet zijn, het aantal bestellingen, het aantal medewerkers, het geproduceerde aantal,… Een kostprijsanalyse maakt de berekening van de kostprijs afhankelijk van die drivers. Op die manier kun je prognoses maken. Een scenario waarbij de omzet voor een tijdje volledig wegvalt, waarbij het aantal bestellingen halveert of waarbij een afdeling afgestoten wordt, kan in cijfers worden gevat. Je kan de financiële gevolgen van strategische beslissingen dus op voorhand berekenen.”

Het gaat niet om de omzet, maar om de winst

“Een kostprijsanalyse is niet alleen interessant in coronatijden. Ook ondernemingen die veel omzet draaien, maar weinig winst maken zonder duidelijke oorzaak, kunnen daarmee de verlieslatende producten of processen in kaart brengen. Of je kan detecteren welk type klanten voor winst zorgt, en op basis daarvan een specifieke marketing- of verkoopstrategie bepalen. Dankzij een kostprijsanalyse kan je jouw verkoopprijzen gericht en onderbouwd aanpassen.”

Maak strategische keuzes

“Iedere onderneming, corona of geen corona, kan op basis van een kostprijsanalyse verrassende of bevestigende inzichten verwerven in haar huidige kostenstructuur, klantenportefeuille, verlieslatende of winstgevende producten en processen. Daarmee kun je de impact van optimalisaties en veranderingen op jouw kostenstructuur simuleren en voorspellen. En kan je doordacht strategische keuzes maken om winstgevend te worden/blijven.”

Contactpersoon

Astrid De Clerck

Member Services - Startend ondernemen

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier uw vraag
Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group