De ITZU-holding van Louis Kemps, Luc Lormans en Koen Janssen is aan een stevige opmars bezig. Zowel qua omzet als aantal medewerkers blijven de oprichters de lat hoog leggen. Als CEO van ITZU Jobs heeft Koen Janssen diverse katten te geselen, zoals het vinden van gekwalificeerde en gemotiveerde nieuwe medewerkers. Hoe pakten hij en zijn collega’s deze uitdaging het voorbije jaar aan? En hoe inspireert Voka – KvK Limburg hen hierbij?

Matchmaker en ontzorger
Samen vooruit, iedereen klant, doeltreffend, waarderend en energiek. Dat zijn de sterke waarden waarvoor Koen en zijn collega’s graag de handen uit de mouwen steken. “Elke dag streven we naar 100 procent klanttevredenheid bij het matchen van vraag en aanbod van talent. Met ITZU Jobs ontzorgen we onze bedrijven en kandidaten van a tot z, dus zowel op het vlak van instroom, doorstroom als uitstroom. Met een nationaal budget van ruim 160 miljoen euro, 35 vestigingen en een organische groei maken we onze groeiambities waar, ook in moeilijke omstandigheden. En als mooie overnamekansen ons pad kruisen, dan gaan we die opportuniteiten niet uit de weg.”
Krapte op de arbeidsmarkt als inspirator
Anno 2022 is de krapte op de arbeidsmarkt volgens Koen een van de uitdagingen die de uit-zendsector het meeste pijn doet. Tegelijk liggen hier voor bedrijven nieuwe kansen om te vernieuwen en de business weerbaarder te maken voor de komende jaren. “Tijdens de eerste coronagolf in 2020 slaagden we erin om het jaar met 5 procent groei af te sluiten. Een fantastische prestatie van ons hele team! Ook vorig jaar gingen we op hetzelfde elan door, met de uitrol van nieuwe kantoren en sectorniches waarin we actief werden. We bleven fors investeren in digitalisering, om zo sneller top of mind te komen bij zowel klanten als kandidaten. In een aanbod gestuurde markt – met kandidaten in de driver’s seat – doen we er alles aan om creatieve corporatebrandingacties op te zetten.”
"In de zoektocht naar geschikte kandidaten voor bedrijven werken we als echte voetbalscouts, met een scherp oog voor jong talent."
Creatief op zoek naar nieuw talent
Voor de zoektocht naar nieuw talent voor functies als office manager, hr-consultant of commercieel uitzendconsulent, spaart ITZU Jobs kosten noch moeite. “Het merk ITZU is jong, dynamisch en heeft een frisse uitstraling. Dat slaat aan bij schoolverlaters. Via advertenties op streamingdiensten, Instagram of TikTok kunnen we onze aantrekkelijke loon- en arbeidsvoorwaarden duidelijk in de kijker zetten. Met een bedrijfswagen, bootcamps en opleidingstrajecten, cafetariaplan en flexibele werkuren scoren we hoog! En uiteraard krijgen nieuwe consultants bij ons de kans om via projectsourcing bij klanten door te groeien naar nieuwe professionale uitdagingen.”
Focus op reboarding en duurzaam werken
Tijdens de coronacrisis brak ook bij ITZU Jobs thuiswerk definitief door. In de uitzendsector is en blijft persoonlijk contact met klanten en kandidaten echter een must. “Daarom organiseerden we vorig jaar teambuildingactiviteiten om onze kantoormedewerkers opnieuw samen te brengen voor een geslaagde reboarding”, bevestigt Koen. “Hybride werken creëert ongetwijfeld nieuwe kansen, aangevuld met interne begeleiding en opleiding op maat van de medewerker. Last but not least willen we ook inspanningen blijven leveren om het duurzame karakter van onze onderneming in de verf te zetten. Al vier jaar lang staat het duurzaamheidscharter van de VN centraal bij ons, met ecologie en human capital als speerpunten.”
Innovatieve aanpak
Een online jobfestival, de ITZU Student Week, een participatie in het stageplatform Squire, de lancering van een Sustainability Dag ... Aan innoverende iniatieven geen gebrek bij ITZU Jobs! “We blijven creatieve acties uitwerken”, geeft Koen aan. “De komende maanden en jaren willen we onze business van onderuit versterken, in plaats van te focussen op overnames. Ook in het buitenland schalen we onze activiteiten op.”
Extra ondersteuning via Voka
Koen apprecieert de ondersteuning die Voka – KvK Limburg zijn bedrijf biedt. “Voka is zeer sterk in belangenbehartiging en het zoeken van buitenlandse partners. Zo’n professionele partner komt goed van pas. Ikzelf ben actief in het bedrijfsleidersnetwerk Toronto. Het is altijd een blij weerzien met collega-ondernemers uit andere sectoren. Via dit netwerk leer ik waar zij wakker van liggen en welke zakelijke trends nuttig kunnen zijn in het uitbouwen van onze business .”