Skip to main content

Knaldrang bij Vandersanden

  • 05/10/2022

Het is niet alleen voor een lekker drankje en een verzorgd hapje dat klanten, leveranciers en andere zakenpartners zich als de bliksem inschrijven voor een groot B2B-event. Er moet méér achter zitten. “Als organisator beschouwen wij zo’n happening als een unieke kans om onze waardering voor de samenwerking uit te drukken, onze visie onder de aandacht te brengen en een toekomstig engagement met onze stakeholders aan te gaan”, zegt Nathali Donatz, Marketing Director bij Vandersanden. De familiale steenbakkerij uit Bilzen organiseerde net voor de zomer een bijzonder geslaagde 3-daagse B2B-happening met meer dan 3.500 gasten. Het relaas van het feestgedruis!

Knaldrang bij Vandersanden

 

“Alle stakeholders zien we als familie. 
En uiteraard feesten die mee.”

Niet elke reden is goed om te feesten, maar met de pensionering van CEO Jean-Pierre ‘Pirre’ Wuytack en CFO Guy Wauters, die meer dan 40 jaar aan de kar van het familiebedrijf hebben getrokken, had Vandersanden er wel twee heel goede. “Als sleutelfiguren in het enorme groeitraject dat het bedrijf heeft doorgemaakt, verdienden zij een gepast afscheid”, zegt Nathali Donatz. “Meteen ook het moment om officieel het stokje door te geven aan de opvolgers in deze functies. Een heel belangrijke gebeurtenis, waar we absoluut al onze stakeholders bij wilden betrekken. Zij hebben tenslotte allemaal bijgedragen aan het succes van Vandersanden tijdens die hele periode. We zijn een familiebedrijf dat als slogan hanteert: ‘Het mooiste maak je samen’. Het is dan ook logisch dat we op regelmatige tijdstippen verbinding maken met iedereen die meewerkt aan onze onderneming. Die verbinding creëer je door de mogelijkheid te scheppen om mensen bij elkaar te brengen. Samen de successen vieren, iedereen bedanken die eraan heeft meegeholpen en ook de banden aanhalen om de toekomst veilig te stellen. Er zit vanuit onze familiale waarden dus veel meer achter zo’n feest dan gewoon eten en drinken. De goeie vibe zorgt voor connectie van de gasten, en dat is waar het allemaal om draait.”

 

Knaldrang

Het evenement was eerst gepland voor januari 2022, maar door de onzekerheid over de evolutie van de coronacrisis volgde een uitstel naar juni. “De inschrijvingen liepen meteen erg vlot binnen”, herinnert Nathali Donatz zich. “Wie er al bij was op ons vorige, iets kleinschaligere feest in 2018, wou deze editie voor geen geld missen. Bovendien was het voor veel mensen de eerste keer dat ze na de coronaperiode zonder beperkingen konden feesten, wat maakte dat er een enorme ‘knaldrang’ in de lucht hing en de behoefte om fysiek samen te zijn, duidelijk merkbaar was.”

“De slogan van ons feest was 
niet voor niets ‘meet today and make tomorrow’.”

Nadat de doelstellingen en budgetten waren besproken met de externe eventpartner (To The Point Events) en cateraar (Atelier V), werd door een werkgroep van acht medewerkers een concept uitgewerkt voor een driedaags event, met telkens 1.000 tot 1.500 gasten. Locatie: de Soeverein in Lommel. De eerste twee dagen stonden er aannemers, projectontwikkelaars, leveranciers, architecten, bouwhandelaren en andere professionals op de gastenlijst. In totaal vertegenwoordigden ze maar liefst 40 nationaliteiten. De laatste avond was gereserveerd voor de eigen medewerkers uit de 14 vestigingen van Vandersanden, inclusief hun directe familie. “Groots opgevat? Ja, dat mocht wel eens”, vindt Nathali. “We zijn zeker niet het bedrijf dat vaak uitpakt met veel glamour en glitter, maar als we iets doen, moet het goed zijn. Kwaliteit bied je niet alleen via je producten en dienstverlening, maar straal je altijd en overal uit, zeker als gastheer van een topevent.”

 

Stapels bedankjes

En meer dan gewoon goed: dat was het zeker. “Het is moeilijk om de impact van zo’n evenement op de business te meten”, vertelt de Marketing Director. “Maar er zijn natuurlijk wel een aantal parameters die indicatief zijn: de leuke reacties direct na afloop, het aantal bedankjes dat je nadien nog krijgt, het aantal keren dat het feest als gespreksonderwerp wordt opgevoerd, enzovoort. Die balans valt heel positief uit.”

Een nog veel sterker signaal over het welslagen van het B2B-event was het commitment dat de gasten nadien hebben gegeven om samen met Vandersanden te werken aan de doelstellingen die op het feest naar voren werden gebracht. “We hebben daar in Lommel een duidelijk statement gemaakt over de toekomst waar wij in geloven. Die bevindt zich op de snijlijn van duurzaamheid en innovatie. De oproep om daar samen met onze partners de schouders onder te zetten, is niet in dovemansoren gevallen. Meer nog, de gasten van ons feest bevestigden hun engagement om hierin mee te gaan, en gaven aan dat net dat aspect Vandersanden zo uniek maakt. De inhoudelijke boodschap om samen te streven naar CO2-neutraliteit tegen 2050, resulteerde in de ondertekening van het convenant ‘Together to Zero’ om zorg te dragen voor de volgende generaties. En zo zijn de banden met onze partners enorm versterkt voor de lange termijn. Het evenement heeft het doel dus bereikt: ‘Meet today and make tomorrow’, dat was niet voor niets de slogan van dit prachtige feest.”  

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Artikel uit publicatie