Skip to main content
  • Nieuws
  • Kmo’s ontdekken mogelijkheden van virtual en augmented reality

Kmo’s ontdekken mogelijkheden van virtual en augmented reality

  • 11/12/2021

Een Antwerpse CEO die een avatar van zichzelf laat maken in 3D; het was maar een van de nieuwe technologieën die bedrijfsleiders vandaag konden ontdekken tijdens het matchmakingevent van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland bij de AP Hogeschool.

Het event vond plaats in het gloednieuwe Immersive Lab van de Antwerpse AP Hogeschool, een expertisecentrum voor virtual (VR) en augmented reality (AR) en datatechnologie. Wegens de coronasituatie was het aantal deelnemers beperkt tot acht kmo-zaakvoerders.

Gedelegeerd bestuurder van Voka Antwerpen-Waasland, Luc Luwel: ‘Deze sessie is de eerste van de vijf matchmakingsessies die we de komende maanden organiseren met de steun van Vlaio, om de wereld van de kmo’s en de onderzoekers dichter bij elkaar te brengen. Met technologie speelt er vaak een mattheuseffect, waarbij grote innovatieve bedrijven de eersten zijn om nieuwe technologieën op te pikken. Met dit initiatief willen we nu ook onze kmo’s sneller op de innovatietrein krijgen.’

Bedrijven uit diverse sectoren konden in het Immersive Lab live kennismaken met de haast eindeloze toepassingsmogelijkheden van VR en AR, in onder andere bedrijfscommunicatie, werkplekleren, rondleidingen en veiligheidstrainingen.

'Met technologie speelt er vaak een mattheuseffect, waarbij grote innovatieve bedrijven de eersten zijn om nieuwe technologieën op te pikken. Met dit initiatief willen we nu ook onze kmo’s sneller op de innovatietrein krijgen.’

Gedelegeerd bestuurder van Voka Antwerpen-Waasland, Luc Luwel

Uit recent onderzoek van AP blijkt dat minder dan de helft (48%) van de kmo’s een duidelijk beeld heeft van hoe ze meer datagedreven te werk kunnen gaan.

Er is dus een nood aan extra ondersteuning, beaamt ook Hans de Backer van FT-Group: ‘Fantastisch dat we dankzij het initiatief van de Kamer van Koophandel die nieuwe technologieën kunnen testen. Begin volgend jaar willen we een VR-project starten om onze interne transportsystemen aan onze klanten te laten zien. Zeer interessant.'

Catherine Engels van de Engels Group vatte het als volgt samen: ‘Door deze toelichting besef ik dat data niet gecompliceerd moet zijn en dat de oplossingen binnen handbereik liggen.’

Contactpersoon

Pieter Leuridan

communicatiemanager

AW_Welt Whitepaper Inclusieve leidinggevende
Gosselin
Welt white paper
CapitalAtWork
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
facilicom
GSJ Advocaten
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans