Van masjoefel over paljas tot doediskalm: dankzij KLEIR. duiken kledingstukken met zulke typisch Antwerpse woorden of quotes voortdurend op in het straatbeeld en op tv. Met Tourist LeMC, Brouwerij De Koninck en Port of Antwerp kunnen zaakvoerders Mathias Vertessen en Nic Daelemans rekenen op drie iconen van ‘t Stad om hun collecties mee in de kijker te zetten.
Wat?
‘KLEIR. is een op-en-top Antwerps merk van kleding die uit liefde voor Antwerpen en zijn dialect is ontstaan. Dat uit zich in herkenbare woorden of quotes in het Antwerps dialect als opschrift. We geven trotse Antwerpenaren de kans om hun trots overal uit te dragen, weliswaar met een wat ludieke knipoog. We komen weleens gedurfd uit de hoek, al waken we erover dat het nooit choquerend is.’

Ontstaan?
‘Al van bij de scouts in Merksem zijn we kameraden. Als groepsleiders zetten we al samen feestjes en activiteiten op die geld in het laatje moesten brengen. Toen het tijd was om bij de scouts de fakkel door te geven, kwamen we tijdens een avondje op café op het idee om iets te doen met het Antwerps dialect. Met onze ervaring als marketeer en webdeveloper, leek het opstarten van een webshop ons een goed plan om in bijberoep te leren wat ondernemen inhoudt. Ons toeleggen op kleding leek ons interessant, omdat we op die manier iets zouden bijleren over een wereld waarvan we totaal niets afwisten.’

Uniek?
‘Het authentieke aspect vinden we erg belangrijk. Voor nieuwe collecties laten we ons inspireren op onze Facebookgroep Liefhebbers van het Antwerps dialect. Die telt intussen al een 3.000-tal leden, die er suggesties achterlaten en via onze polls ook hun voorkeuren kunnen aangeven. Die aanpak verstevigt onze band met de Antwerpenaar. KLEIR. onderscheidt zich ook door zijn fijne partnerships. Tourist LeMC, Port of Antwerp en De Koninck zijn drie Antwerpse iconen, die van meet af aan waren opgenomen in ons lijstje van Antwerpse uithangborden waarmee we hoopten samen te werken. Net om de authenticiteit te behouden, houden we bij vragen hiervoor soms de boot af.’

Missie?
‘Een verzorgd taalgebruik is belangrijk. Maar dat hoeft niet te betekenen dat we onze dialecten verloren moeten laten gaan. Als fiere Antwerpenaren vinden we dat Antwerpenaren best trots mogen zijn op hun streektaal. Onze collecties staan ook voor dat originele, authentieke, down-to-earth karakter van de Antwerpenaar, dat we op die manier mee helpen bewaren.’

Internationaal?
Antwerpenaren vind je wereldwijd, dus hebben we al stukken verzonden van Singapore tot Brazilië. Ook vanuit Nederland is er veel vraag, door de vele fans van Tourist LeMC daar. In veel andere wereldsteden is kleding te vinden die er specifiek naar verwijst. Misschien dat internationale samenwerkingen in een franchisevorm ooit wel mogelijk zijn, maar zover zijn we nog niet.’

Ambities?
‘We willen jaarlijks twee tot drie nieuwe collecties blijven lanceren. De samenwerking met onze ambassadeurs willen we nog uitbouwen, door nieuwe toffe dingen uit te brengen. Op onze totebags na, blijven we ons bewust uitsluitend focussen op kleding. We hebben evenmin de intentie om als Antwerpenaren de stap naar Gent of Leuven te zetten. Want KLEIR. is een ronduit Antwerps merk, dat we eerder klein willen houden. Door met een aantal verkooppunten te werken, hoeven we geen eigen winkel te openen. Met oog op mogelijke schaalvoordelen sluiten we samenwerkingen met gelijkaardige bedrijven in andere steden, bijvoorbeeld in een franchisevorm, niet uit.’
